Jump to content
Annons

DAT kontra DDS band


hgpuke

Recommended Posts

Hör till dem som ännu inte har övergett DAT-bandaren till förmån för hårddiskinspelning eller dylikt. Dock börjar det bli allt svårare att få tag på DAT-band. Däremot verkar det fortfarande vara lätt att få tag på "DAT-band för backup" dvs DDS. Nu undrar jag: Kan man använda DDS band i en DAT-bandspelare (min är en Denon stationär sak). I så fall, vad är det för skillnad på DDS-1, DDS-2 osv och vilket passar? Är 90 meters band lika med 90 minuters inspelning?

Om jag nu skulle ta steget över till hårddisk-, eller flashminnes-inspelning, vad är då det billigaste man kan komma över för att fullt ut ersätta DAT-bandspelaren? (Dvs kravbilden är minst 90 minuters inspelningstid i okomprimerat utförande, 44 eller 48 Kb/s, 16-bitar per sample och två kanaler)

Tack för alla tips,

Hans-Göran Puke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mackie HD24 är en grym hårddiskbandare, och den har 24 kanaler!! kostar inte så överjävligt mkt.. finns att få tag på för resonliga priser... 2 sekunder!!

här:

http://www.annonsdirekt.se/aa.asp?aaaa=5038815

han säljer den för 8000:- SEK (såg inte om det var inkl. eller exkl. momsen!! men billigt var det!!)

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
musik (oregistrerad)

Hej!

Har tidigare köpt alla mina DAT-band från butiken Tele-Hå Göteborg. Men nu har de färre av dem (om man inte vill köpa begagnade vilket de också säljer) och dessutom är det söndag... hehe... Så snubblade jag in i denna tråden vid min jakt på andra försäljningsställen. Såg då att både NetOnNet och emusic säljer DAT-band via nätet/lagerbutik.

Men va fa*..... det finns tydligen numera följande varianter t.ex.:

DAT72

DDS

DDS-2

DDS-3

DDS-4

Kan nån berätta skillnaden? Jag har en Sony Extremely Standard DAT-bandare med inbyggt icke urkopplingsbart kopieringsskydd.

Vilket band kan jag använda? Jag har alltid bara köpt 46 eller 60-minuters tidigare. Och de hette kort och gott DAT och var från Fuji och TDK.

😳

p.s. Mitt användningsområde (förutom att den låter bättre än cd-spelare tack vare 48 och inte 44.1 samplingsfrekvens) är att banda till den från kompaktkassetter och från You Tube när jag vill göra cdr av You Tube-klipp. Har inte hittat nåt program som kan hantera You Tube-ljud internt i pc:n och omvandla dem till wav. d.s.

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går utmärkt att köra DDS-band i en vanlig Audio-DAT, men välj max 90 meter, band som är längre gör mycket mycket tunnare och har man inte en jäkligt vältrimmad spelare så är chansen att den drar sönder banden mycket mycket stor!

Vad gäller DDS band då anger siffran så vitt jag förstått hur långt bandet är...

Vad man skall skaffa istället hänger ju väldigt mycket på vad man spelar in?

Om vi snackar två kanaler och den skall vara portabel... så har jag väl så bra erfarenheter av tex. Alesis Masterlink ML-9600.. även om jag hellre använder min laptop och ett firewire interface, vilket sådant man väljer hänger ju på vilket slags budget man har..

/ptr

Redigerat av ptr
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen,

men för min del är 8000 kr för en inspelningsapparatur alldeles för mycket.

Jag har sett en liten grej som spelar in på SD-minne och som har två inbyggda kondensator-mickar för omkring 3500 kr. Den verkar ju smidig. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den heter, och inte behöver jag de inbyggda mickarna heller, men priset känns mer överkomligt.

Är det någon som har hört något om denna och kanske vet vad den heter och hur bra (eller dålig) den är? Eller är en begagnad laptop ett bättre alternativ? Måste man isåfall ha ett (dyrt) externt ljudkort, eller duger det med linje-ingången på PCn? (Jag har iofs en Edirol UA1x eller vad det heter).

--

Hans-Göran

PS. Min DAT-bandare har nu lagt av, så nu behöver jag faktiskt hitta ett alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...