Jump to content
Annons

Vilken processor är att föredra?


captain nemo (oregistrerad)

Recommended Posts

captain nemo (oregistrerad)

Vilken processor är att föredra till en PC som skall användas till musik?

Är Intels P4 bättre än AMD Athlon. Intel Celeron? 😄 Vilken skall man akta sig för?

Detta har säkert redan diskuterats i någon tråd, men då jag är av naturen lat så slänger jag fram frågan igen... 🥰

För en som jag så är detta bara grekiska...

Det kommer snart erbjudande om nya datorer och det brukar finnas några att välja på.

Att jag får byta ut ljudkortet har jag redan räknat med... hehehe

//Nemo

Redigerat av captain nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Allt beror på vad du skall köra för musikprogram i din dator. Valet står enligt mig mellan en P4 eller AMD av motsvarande kaliber. Ta och kika på vilken processor som det/de musikprogram du skall använda är optimerade för innan du väljer då detta har en direkt avgörande faktor för hur snabb processor du behöver. Har för mig att de flesta musikprogram är skrivna för Pentium men är inte säker. Passa dig för budget processorer såsom Celeron och Duron då dessa har för dålig prestanda.

Vill du vara lat och använder Logic så köp en begagnad mac (minst en Power Macintosh G4 (Gigabit Ethernet)). Kika på apple-history för att se vad för specifikationer datorn har och kika på mactorget för att hitta en begagnad mac som passar just dig om du vill ha en.

Avslutningsvis så rekomenderar jag dig inte att vara lat utan ta reda på fakta så kommer du att tjäna både tid och pengar på detta 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill nog påstå tvärtom. Har använt Celeron länge, och de verkar faktiskt vara lite "okänsligare", typ lite mer "grovsmide". Ofta tacksamma att klocka också (min 2.6:a är klockad till 3.2) utan några bekymmer. Skulle de mot förmodan haverera så får man en ny för 6 - 700:-. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill nog påstå tvärtom. Har använt Celeron länge, och de verkar faktiskt vara lite "okänsligare", typ lite mer "grovsmide". Ofta tacksamma att klocka också (min 2.6:a är klockad till 3.2) utan några bekymmer. Skulle de mot förmodan haverera så får man en ny för 6 - 700:-. 😉

Personligen skulle jag hellre köra en P4 på 2,6 Ghz än en Celeron på 3.2Ghz...

Klockfrekvensen är sällan en rättvis måttstock vad gäller prestanda, det finns saker som påverkar prestandan i större utsträckning än frekvensen på processorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill nog påstå tvärtom. Har använt Celeron länge, och de verkar faktiskt vara lite "okänsligare", typ lite mer "grovsmide". Ofta tacksamma att klocka också (min 2.6:a är klockad till 3.2) utan några bekymmer. Skulle de mot förmodan haverera så får man en ny för 6 - 700:-. 😉

Personligen skulle jag hellre köra en P4 på 2,6 Ghz än en Celeron på 3.2Ghz...

Klockfrekvensen är sällan en rättvis måttstock vad gäller prestanda, det finns saker som påverkar prestandan i större utsträckning än frekvensen på processorn.

Va de inte därför dom snacka om att avveckla Ghz-siffran på Processor-namnet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken processor är att föredra till en PC som skall användas till musik?

Är Intels P4 bättre än AMD Athlon. Intel Celeron? 😉 Vilken skall man akta sig för?

Akta dig för Celeron!

Kolla reklambladen från Elgiganten och Siba, gissa vilken processor dom använder i sina billiga datorer ...

Dom som inte kan så mycket om datorer jämför ju bara klockfrekvensen, men det går ju inte som du kanske förstår. ( precis som brojd skrev )

Vad jag vet så har celeron bara 128 kB i cache, vilket är alldeles för lite. P4 har däremot 512.

Celeron kallas ibland för flaskhalsen, den begränsar alltså prestandan i datorn. För just Intel-processorerna behöver mycket cache.

Just nu kan du få tex en AMD64 3000+ för drygt 1500:-

moderkort 1000:- och bra 1024-minne för ca 1500:- + allt annat.

Hjälper dig på vägen -> http://buggy.no-ip.com

Visserligen sägs det att P4 i vissa fall är bättre när det gäller applikationer, men AMD är otroligt prisvärd just nu och dessutom 64-bitars ( P4 = 32-bitars )

Hittade ett test (AMD64 3000+ är inte med ) men kolla 3200+

http://www.tomshardware.com/cpu/20040106/a...64_3400-27.html

Som du ser spöar ju P4:n AMD när det gäller applikationer i just detta test.

När det gäller musik vet jag inte vad som är bäst.

Jag ska själv beställa lite nya saker i veckan och jag har alltid varit en Intel-människa... men denna gången kommer jag att köpa en AMD64.

Kan man inte själv sätta ihop datorn eller känner någon som kan det, så kanske det är bättre att köpa färdigbyggt. Köp bara inte Celeron.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte nån reda ut detta en gång för alla:

Är det nån som helst mening med en 64-bitars-dator när programmen inte är programmerade för den? Har aldrig lyckats få ett rakt svar på detta.

Det enda jag kan tänka mig är att saker som går via OSet (kernel-grejjor) kommer att speedas upp automagiskt, men har man inte ASIO/Ljudmotorn programmerad för AMD64 så kan ju förfasen det inte finnas nån poäng med en 64bitars-proc.

Eller har jag funderat helt fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

64-bit - How will this improve performance?

Well we have heard that this great new CPU supports 64-bit processes and is all marvellous and wonderful, but how does moving to 64-bit actually help the end user. Currently all the Apps that you are using are 32-bit, the operating system you are likely to be using is also 32-bit. So at the moment the benefits are minimal. Obviously the CPU will work and is faster than the Athlon XP's of any kind. bit in the 32-bit world the only real benefit is the onboard memory controller and higher clock speeds, these have nothing to do with the 64-bit nature of the CPU.

The release of Win64 or whatever Microsoft decide they wish to call it, will alter things round a little bit. Currently you have a memory limit of 4Gb set by Windows, however only 2Gb of this can be used by a single process, Windows reserves anything over this. By using the Athlon64 CPU your 32-bit applications will be able to utilize the full 4Gb of memory available to it. High memory tasks will run a great deal more smoothly. 32-bit applications would have to be patched in order to use this however. This does rely on the software companies updating their programs and releasing a patch.

The scenario that the manufacturers are trying to get to is running a 64-bit application under a 64-bit OS, here the OS would allocate all the available memory and the Apps would have more registers to utilise. The expectation is that for non-memory bound applications you will see an increase of about 10-20% for memory bound applications (Apps limited by the memory you have available) The process will me much more efficient. Less swapping to hard disk and more information stored directly in memory.

Link to comment
Dela på andra sajter

PÅ musikbörsen sa dom att intel är det enda som verkligen fungerar pga chipsetet på moderkorten, kan detta stämma? Det verkar ju vara jättemånga som använder AMD... Jag tänkte själv köpa AMD 64 3000+

Någon som kör på samma och har några synpunkter?

Lämpligt moderkort o.s.v.? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

PÅ musikbörsen sa dom att intel är det enda som verkligen fungerar pga chipsetet på moderkorten, kan detta stämma? Det verkar ju vara jättemånga som använder AMD... Jag tänkte själv köpa  AMD 64 3000+

Någon som kör på samma och har några synpunkter?

Lämpligt moderkort o.s.v.? 🙂

Så vitt jag förstår var det ett enskilt VIA-chipset (minns inte namnet) som ställde till problem för AMD-baserade datorer som användes till audioproduktion. Det var dessutom rätt länge sedan, men ryktet lever kvar och har dessutom utökats till någon slags generell AMD-varning vilket verkar vara lite orättvist. Det är ju - som du också skriver - rätt många som kör AMD utan problem.

Kolla vad som rekommenderas eller inte rekommenderas till de program du kör och det ljudkort du har. Om just AMD 64 är ett bra köp har jag ingen riktig koll på. Rent spontant så undrar man ju lite om det är någon större mening med en 64bits CPU så länge man inte kör 64bits-versioner av operativsystem och program. Men det är ju möjligt att AMD 64 är så pass billig att det inte heller skadar att köra på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte nån reda ut detta en gång för alla:

Är det nån som helst mening med en 64-bitars-dator när programmen inte är programmerade för den? Har aldrig lyckats få ett rakt svar på detta.

Jag använder en Amd Athlon 64 3200+ , och Reason...

För mig fungerar detta utmärkt, Bra mycket bättre än min p4..

Sedan har man en garanti för framtiden när tillverkarna börjar skriva programmen i 64-bitar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte nån reda ut detta en gång för alla:

Är det nån som helst mening med en 64-bitars-dator när programmen inte är programmerade för den? Har aldrig lyckats få ett rakt svar på detta.

Jag använder en Amd Athlon 64 3200+ , och Reason...

För mig fungerar detta utmärkt, Bra mycket bättre än min p4..

Sedan har man en garanti för framtiden när tillverkarna börjar skriva programmen i 64-bitar...

det är lite märkligt,men jag har en dator med en P4 och 768 ram hemma,och en billig AMD dator med 256 ram på jobbet och faktum är att AMD datorn är klart snabbare att jobba med,öppna program o.s.v.+att den pallar nästan lika mycke pluggar som P4an.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har två näst intill exakta maskiner (vardagsbruk) ståendes sida vid sida, en P2 Celeron 300 MHz/128RAM och P3 Celeron 600 MHz/256RAM. Nästan identiska moderkort, samma typ och storlek på hårddisk, samma mjukvara, samma utrustning, konfigurerade exakt likadant. Nu skulle man kunna tro att 600:an skulle vara liiiitee snabbare än den gamle 300:an, men icke....den har inte en suck mot 300:an. Att göra en jämförelse mellan 2 olika maskiner, låt vara med samma hårdvara eller inte, för att utröna vad som är bäst, går helt enkelt inte.

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

PÅ musikbörsen sa dom att intel är det enda som verkligen fungerar pga chipsetet på moderkorten, kan detta stämma? Det verkar ju vara jättemånga som använder AMD... Jag tänkte själv köpa  AMD 64 3000+

Någon som kör på samma och har några synpunkter?

Lämpligt moderkort o.s.v.? 😲

Du har ju egentligen två chipset att välja på nu. Antingen VIA eller nforce3.

Man brukar väl säga att ett moderkort med VIA är att föredra om man inte ska klocka och vill ha en riktigt stabil dator. Nforce3 250Gb är lite mer minneskrävande och i vissa fall bättre än VIA. Tyvärr kan jag inte ge dig mer information. Vill ju inte slänga ut mig massa skit som inte stämmer.

Här har du iaf två tips på moderkort:

VIA K8T800

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=124229&cks=PRL

Nforce3 250Gb

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300323&cks=PRL

Mer tips:

Minne: Corsair PC3200 CAS 2,5, så mycket som möjligt 😉

Processorfläkt: Zalman 7000B-Cu, eller den lite billigare 7000A

Nätagg. Satsat stort .. ett Tagan är alltid bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går alldeles utmärkt med både Intel och AMD.

Dom som säger annat har fel!

Gamla Celron-processorer var riktigt dåliga i förhållande till sitt pris.

De nya är betydligt bättre.

En bra budgetprocessor just nu är nog AMD 2500XP med barton-kärnan.

Kan LÄTT klockas upp till en 3000XP. Man höjer bussen från 333 till 400 och kan på så sätt köra 400/PC3200 ram-minnen.

Utvecklingen inom 64-bit kommer att gå väldigt snabbt när den väl kommer igång dvs när INTEL börjar hänga på. Köp inte nu, bättre fynda bra grejor med 32-bit och köra med det i några år till.

När det gäller moderkort så är det INTELkort som är bäst för intelprocessorer pga ett fint chipset.(när det gäller ljud, för spel är dom ofta kassa)

För AMD är moderkort med nforce-chip att föredra framför VIA pga att vissa har haft problem med IRQ-utdelningen med dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Ja. Jag förstod att det skulle ta en sådan här vändning.

Det räcker alltså inte med att kunna spela gitarr. Dessutom skall man försöka sig på keyboard och dessutom ha någon slags Master of Science i datorvetenskap med PC-påbyggnad... :rolleyes: för att kunna göra lite musik på kammaren

Med det jag får ut av tråden är i alla fall att man skall akta sig för

Celeron/Celine Dion och att man troligen kan använda såväl Intel P4 som AMD med gott resultat.

//Nemo

Redigerat av captain nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker alltså inte med att kunna spela gitarr. Dessutom skall man försöka sig på keyboard och dessutom ha någon slags Master of Science i datorvetenskap med PC-påbyggnad...  för att kunna göra lite musik på kammaren

Bara så du vet, Msc finns inte i datorvetenskap utan i datavetenskap vilket är en jäkla skillnad.

Hur som helst så tror jag inte du behöver bekymra dig över ditt datorköp. Du kommer få en bra dator hur du än gör egentligen. Personligen skulle jag gärna betala sista tusenlappen för att få en tyst dator istf en snabbare dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...