Jump to content
Annons

KRK VS GENELEC


DirtBag

Recommended Posts

Hej

Det har blivit dags för mig att köpa ett par monitorer, letar inte efter tryck (Inte så glada grannar) utan mer efter fint detaljerat ljud som lämpar sig mixning, Jag kör logic express på en Macbook pro och ska köpa in Native Instr. Audio kontroll1(ljudkort) och en studio projekts B1(mic). dessutom så är det ett plus i kanten om de är lätta att ta med bära med sig då jag ska köra portabel studio.

Har kollat runt som fan och vart och lyssnat på massa olika modeler och det står nu mellan:

KRK V4 (6000:- Audioart.se) VS Genelec 8020A (6300:- Audiart.se)

Kan inte bestämma mig, vissa säger att Genelec är för neutral, men är det inte det som är poängen med monitorer? lyssnade på dem i affären och kände att allt lät dåligt i dem vilket är positivt och ett tecken på ofärgat detaljerat ljud. sedan lyssnade jag på KRK V4 som är sjukt snygga, men lät i mina öron som om basen var lite färgad, annars fick man en detaljrik ljudåtergivning av dem med och det kändes som krk monitorerna var lite robustare och midre ömtåliga...

Nu behöver jag lite mer hjälp att ställa dessa två monitorer mot varandra? vilken lämpar sig bäst för mig och finns det andra liknande monitoralternativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
"...allt lät dåligt i dem vilket är positivt och ett tecken på ofärgat detaljerat ljud. sedan lyssnade jag på KRK V4 som är sjukt snygga, men lät i mina öron som om basen var lite färgad..."

Om allt låter dåligt i dom så låter dom väl inte bra? 😳

Själv gillar jag inte Genelec, då jag tycker dom låter för mycket Hi-fi. KRK gillar jag men har aldrig lyssnat/jobbat med V4'orna..

Link to comment
Dela på andra sajter

OJ DÅ?!?

Lite felformulerat av mig kanske jag hade med mig eget gammalt material för lyssning som oftast svänger bra i vanliga högtalare och billigare monitorer, men nu hörde man tabbarna lite tydligare och man märkte av "amatör" kvaliten...

Därför lät "allt" dåligt o var posetivt... hehe sorry...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag förstår vad de menar med att allt lät dåligt. Själv köpte jag 8030 för ett tag sen och jag fick lust att mixa om allt jag gjort tidigare.

Min erfarenhet av 8030 är att de är väldigt kräsna. Man måste jobba för att det ska låta bra, men sen låter det också bra på allt från hemmastereon till bilstereon. Jag tolkar det som att det mesta som låter skit i inspelning och mix också låter skit i högtalarna, att de är väldigt avslöjande (vilket jag bara ser som positivt).

Kanske är det likadant med 8020.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag är svag för båda modellerna du tittar på.

Dem har sitt sound båda två.

Men om jag var tvungen att välja så blev det Genelec.

Det är små monitorer så dem saknar den botten jag vill ha.

Jag skulle komplettera senare med en subbas.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det är väldigt många som propagerar dessa genelec. Men surfar man till stora studios och tittar

så är det krk eller dynaudio som gäller. Varför är det så? Det är visserligen bara min subjektiva

uppfatting av de jag har hittat. Det är lite som att krk har blivet en modern yamaha ns-10.

Men det betyder inte automatiskt att de är bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Det är väldigt många som propagerar dessa genelec. Men surfar man till stora studios och tittar

så är det krk eller dynaudio som gäller. Varför är det så? Det är visserligen bara min subjektiva

uppfatting av de jag har hittat. Det är lite som att krk har blivet en modern yamaha ns-10.

Men det betyder inte automatiskt att de är bra?

Dynaudio är kanon.

KRK V serien är bra.

Genelec är bra.

Att det sedan hamnar ditten eller datten i studios brukar vara en form av masspsykos. Någon börjar och när det är en kritisk massa så blir det en slags standard. Det är lättare att jobba om det är likadan lyssning i flertalet studios.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har jobbat med krk förut dock inte V-4 men jag var rätt nöjd med soundet, Men Genelec verkar vara favorit på alla musikaffärer men som det nämndes ovan drar man ut till en profftionell studio är det vanligare men krk.

Tack för alla tipps! hjälp mig med mitt dilemma nu 6lax är mycket när man lever på CSN får inte ångra mig sen haha

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det har blivit dags för mig att köpa ett par monitorer, letar inte efter tryck (Inte så glada grannar) utan mer efter fint detaljerat ljud som lämpar sig mixning, Jag kör logic express på en Macbook pro och ska köpa in Native Instr. Audio kontroll1(ljudkort) och en studio projekts B1(mic). dessutom så är det ett plus i kanten om de är lätta att ta med bära med sig då jag ska köra portabel studio.

Har kollat runt som fan och vart och lyssnat på massa olika modeler och det står nu mellan:

KRK V4 (6000:- Audioart.se) VS Genelec 8020A (6300:- Audiart.se)

Kan inte bestämma mig, vissa säger att Genelec är för neutral, men är det inte det som är poängen med monitorer? lyssnade på dem i affären och kände att allt lät dåligt i dem vilket är positivt och ett tecken på ofärgat detaljerat ljud. sedan lyssnade jag på KRK V4 som är sjukt snygga, men lät i mina öron som om basen var lite färgad, annars fick man en detaljrik ljudåtergivning av dem med och det kändes som krk monitorerna var lite robustare och midre ömtåliga...

Nu behöver jag lite mer hjälp att ställa dessa två monitorer mot varandra? vilken lämpar sig bäst för mig och finns det andra liknande m

Förstår att du tvekar. Man blir inte klok på det här ibland.

Om du upplever Genelecárna som "för" neutrala" , så säger det ju ingenting annat än att du inte gillar hur dina alster låter genom dom. Det rockar inte........typ.

Fast du gillar hur det blev i KRK´arna. Fråga : Vad har du haft för lyssning när du gjorde dina låtar ?

Litar du på dom och litar du på din erfarenhet, så väljer du KRK árna i så fall, för då låter det som om du känner igen dig. Ditt resultat låter perfekt genom dom ? Perfekt, då är du hemma redan.

Grattis , du har "Ditt Sound" klart. You are not a Genelec-Man

😳

Glöm inte att båda märken används som referenser i det mesta som produceras idag, båda märken är bra för att justera in den perfekta reverbsvansen och panna en perfekt balanserad flageolettgitarr. Du hör allt.

Kör du electronica som kommer du ändå att dels : Normalisera , eq.a , komprimera , limit á , mastra och bränna . och in i den ledden som spelar det inte så stor roll vilka monitorer som är bäst av dom två.

Jag vet dom som gör elektronikamixar i ett par avdankade 1000-kronors stereo paket. Där spelar det verkligen ingen roll. Där är det tryck du ska göra.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

I mina tidigare projekt har jag använt M-Audio DX4 och KRK Rokit 5. båda väldigt lättskötta ifall man har lärt sig deras sound. men nu vill jag ha lite precisare monitorer.

Jo det lutar mot KRK för mig fast polarna har hyper och beter sig som genelec är skänkt från ovan och därför denna tråd, är de så speciella eller är det bara en hyper?

Jag tyckte Genelec var lite irriterande att lyssna på, men med tanke på sån genelec hyper som råder bland vissa så trodde jag nästan att min känsla var fel...

Link to comment
Dela på andra sajter

överlag tycker jag personligen att genelecar är tråkiga!!

det är en sjuhelvetes hype kring genelec.. kan vara för att de är lite dyrare än vanliga lådor..! vad vet jag.. 😆

nåväl, jag sa att ja inte gillar genelecar; 1030serien skriker i diskanten och jag får ont i huvet efter en 20minuters inspelande/mixande.. funkar inte för mig.. jag vill ha en monitor som inte fysiskt skadar mig!!

7000serien låter instängt och på tok för diskantlöst.. ingen direkt tydlighet i mellanregistret heller.. allt låter "bra" så fort man börjar mixa, och man hör inte varför allt låter bajs i andra lådor.. 7000 serien färgar konstigt.. de största fullrangesystemen från genelec har jag inte mixat i endast lyssnat snabbt, så jag ska inte konstatera ngt..!!!

KRK-rockit ha rjag lyssnat lite grann i och tyckte dom lät bra.. lite för bra, väldigt tydlig diskant dock, tydlig, inte 1030stickande.. 😉

om du är lite handyman, kan du kolla in valutronic.se där de säljer SQ50, som är bland de absolut renaste, rakaste och ärligaste högtalare jag prövat.. kostar för övrigt strax udner tusingen att bygga en låda.. så 2000 för stereolyssning är billigt som tusan, särskilt för det ljudet som dessa levererar.. däremot är ju dessa passiva, så en extern stereoförstärkare är nödvändigt!!

men letar du schyssta aktiva lådor är det bara att springa ner till musikaffären och lyssna, länge och nogrannt!!!!!!! tänk på att du inte ska ska störa dig på högtalarna, typ "oj vilken vass diskant" eller "jistanes ska den basen verkligen vara så bumlig" 😉

och lycka till.. det enda du kan lita på i högtalarvärlden är din egen hörsel!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ett par monitorer "låter bra" tycker jag inte är ett tillräckligt starkt kriterium för att välja dem. Monitorer måste vara avslöjande. Om de inte avslöjar brister utan bara förskönar ljudet till att "låta bra" så kan man lika gärna mixa genom hemmastereon.

Naturligtvis ska de också låta bra, men bara om alstren man lyssnar på är välgjorda. Om inte, så ska det naturligtvis låta skit. Så man får chans att göra ett bättre jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat lite på både KRK v4 och Genelec 1029 (som väl är föregångarna till 8020?), och de lät i mina öron bra bägge två.

MEN tänk på att det är små monitorer och att de därmed har väldigt lite bas.

Om du är van annat så kan det ju va lite svårt att jobba när kaggarna bara låter "fjupp"...

Link to comment
Dela på andra sajter

MEN tänk på att det är små monitorer ...

Jupp, viktigt.

När jag provlyssnade på 8020 konstaterade jag att jag skulle behöva en sub till dem, och då var det billigare att köpa 8030 (som visserligen inte ger lika bra bas som en sub, men som pris- och prestandamässigt räcker för mig).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Att ett par monitorer "låter bra" tycker jag inte är ett tillräckligt starkt kriterium för att välja dem. Monitorer måste vara avslöjande. Om de inte avslöjar brister utan bara förskönar ljudet till att "låta bra" så kan man lika gärna mixa genom hemmastereon.

Naturligtvis ska de också låta bra, men bara om alstren man lyssnar på är välgjorda. Om inte, så ska det naturligtvis låta skit. Så man får chans att göra ett bättre jobb.

Håller med dig. Men tänk på följande : I nästan 15 års tid så var yamaha NS 10 refernsmonitorn nr. 1 .

jag säger inte att den är dålig, säger inte heller att den är inadekvat som monitor, trots den omvittnade migränframkallande mellanregistret.

O.K. vad händer då tror du med lyssningen och med matris av skivor från den eran ?

Jo, då får man en slutprodukt som lider av svår loudness. Eftersom yamahan låter så jävla illa, så skruvas det med EQ i bas och diskant för att få det att låta njutbart ut till konsument som VID DENNA TID hade svårt att återge fullrange.

Det är ett trick som gick hem då när discoeran ruled.

Dagens ljudideal har snarare fyrkantsvåg ( Kolla bara på vilken modern låt som helst i Wavelab analysen) och så mycket tryck som möjligt , eftersom FM-radion kräver det.

Det är ett bra ideal om man förutsätter att svensson lyssnar på sin klockradio först och främst. Ett hån mot dem som sitter med en Audiofilanläggning och förväntar sig dynamik och musikalitet ( Musik skapas genom pauser, inte genom att maxa bitarna så långt det går )

Nu fick jag det sagt också :rolleyes:

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...