Jump to content
Annons

Hjälp vid köp av monitorer 3000-4000:-


livingston

Recommended Posts

Precis som rubriken säger är jag ute efter ett par studiomonitorer som kostar kring 3-4 papp.

Jag har spanat in Tannoy Reveal 5A. De har fått schyssta recensioner och verkar ha ett bra ljud för den priskategorin de ligger i. Någon som tycker något annat?

Föreslå gärna högtalare som kanske är aningen dyrare i nysckick, men som i beggat skick kan finnas inom min prisklass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Phonic P8A är riktigt fina. De får du väl för ca 2000 kr /st och många lovordar dem i mellanklassen. Men återigen, smaken är som baken. Det bästa är att testa sig fram, referenslyssna med material du tycker om. Behringer Truth B2031A är ett annat bra budgetalternativ.

Det svåra är inte att välja monitorer, utan att lära sig göra bra mixar med dem. Sen underlättar det ju såklart om man har "en ärlig" återgivning.

Lycka till

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle föreslå M-audio Studiophile BX8a som i allafall jag tycker är bra i den prisklassen men det är lite som med religion då det gäller monitorer finns säker dom som tycker att dom är skitdåliga.

Det viktiga är att du själv lyssnar och bildar dig en egen uppfattning. Ha gärna med dig musik som du känner väl om du inte får låna hem.

Annars är det viktigaste att du har kallibrerat monitorerna och känner till hur dom låter på olika sorters musik spelar ingen roll om du har Adam eller Genelecs dyraste om dom inte är kalibrerade och du verkligen känner till hur dom låter.

Annars tror jag också att det kan vara svårt att få till akustiken iövrigt i en hemstudiosituation och då kanske ett par riktigt bra hörlurar är ett bättre allternativ plus att man kompletterar med att lyssna på olika andra ställen hemstereon, I bilen, på mobilen etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...