Jump to content
Annons

Högtalarstativ för bord


Elite

Recommended Posts

Hallå

Jag är på jakt efter ett par högtalarstativ till mina Genelec 1030 som jag ska ha på mitt skrivbord. Har tittat runt lite och hittar bara stativ för antingen väggmontering eller golv.

Är det någon som har några eller kan ge förslag på var jag kan hitta några så är jag tacksam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För att citera mig själv från ett annat forum:

Jag köpte 30 centimeters fyrkantiga bordsben på Bauhaus för typ 14:90/st.

I ena änden av dem var det en fyrkantig platta med 4 st skruvhål, tänkta att fästas i en bordsskiva. Andra änden var tänkt att stå på golvet, men där var också skruvfäste för en grövre bult.

Jag vände upp och ned på benen och skruvade fast ändorna med fyrkantiga plattan ("bordsänden") i skrivbordet.

Jag tog 2 st träskivor, lagom stora för att ställa högtalarna på, borrade hål i mitten på dem, drog en bult genom hålet och ned i benens skruvfästen ("golvänden").

Funkar skitbra.

Tar ingen plats.

Kostnad < 100 pix.

Mycket stabilare än jag trodde.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

det är allt för ofta man ser bilder på folks hemma studior där högtalarna står direkt på bordet. då måste ju man bocka sig ner ca 50 cm för att öronen ska komma i sweetspot.. samt hela bordet måste ju resonera ljudet.

jag har letat lite efter bordsstativ i hifi-världen och hittat dessa stativ

http://www.lefflershifi.com/Library/Products/Atacama/SL.htm

102421.jpg

Atacama_SL_f.jpg

jag har mätt lite i luften och kommit fram till att 30cm versionen skulle passa iaf mig jättebra! släng på ett par monitorskumgummiunderlägg typ mopads och man är hemma! sen kan man ju undra hur det blir med spikes på ett skrivbord...

vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

det är allt för ofta man ser bilder på folks hemma studior där högtalarna står direkt på bordet. då måste ju man bocka sig ner ca 50 cm för att öronen ska komma i sweetspot.. samt hela bordet måste ju resonera ljudet.

jag har letat lite efter bordsstativ i hifi-världen och hittat dessa stativ

http://www.lefflershifi.com/Library/Products/Atacama/SL.htm

102421.jpg

Atacama_SL_f.jpg

jag har mätt lite i luften och kommit fram till att 30cm versionen skulle passa iaf mig jättebra! släng på ett par monitorskumgummiunderlägg typ mopads och man är hemma! sen kan man ju undra hur det blir med spikes på ett skrivbord...

vad tror ni?

Vill du ha modellen med spikes men inte vill att det ska bli hål i skrivbordet (meningen med spikes) så sätt 50-öringar under, var medveten om att du då motverkar spiksens ändåmål. Mitt råd om du ska köpa dessa stativ är att gå in på din välsorterade hi-fi butik och köp "högtalarkuddar" att ha under stativen, dessa är en motsvariget till spikes men avsedda för andra ytor/underlag. Dock blir hela den här lösningen dyrare än den med bauhausbenen, men du blir garanterat stadigare, sen om merkostnaden är värt den extra stadigheten/estetiken det är det ju bara du/dina öron/din plånbok som kan avgöra.

Alternativet kan ju vara att du bygger 2 lådor i MDF med ett hål upptill som du sedan använder till att fylla lådorna med sand. Dessa lådor blir väldigt stabila och mycket mer kostnadseffektiva. Om du sen klär dom med "skye?" (fejkskinn) eller hur det nu stavas eller högtalarmatta, eller påstrykbara dekorfolie papper så blir det riktigt snyggt också! Den här varianten föredrar jag då man får rejält med tyngd i lådorna och att de dessutom är billiga

Redigerat av xzenom
Link to comment
Dela på andra sajter

faktum är att jag har en hel hög med baushausben liggandes här som jag använde för att få ut dämpningsskivor från väggen. just nu står mina högtalare på egentillverkade svartmålade trälådor. grejen är att jag vill att det ska vara snyggt. annars kommer jag bara störa mig på det senare.

helst vill jag skaffa golvstativ så som beskrivs i andra trådar men när mitt skrivbord är 220cm brett funkar det inte riktigt. jag tycker det är konstigt att det inte finns mer alternativ till skrivbordsstativ för just högtalare. det måste ju vara många som har samma problem? jag har varit i en större studio där närfältsmonitorerna stog på dess kartonger haha:)

alltså.. jag tror det finns många som, precis som mig själv, letar efter stativ till skrivbord som inte ser ut som ett helvete.. finns där fler färdiga lösningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

faktum är att jag har en hel hög med baushausben liggandes här som jag använde för att få ut dämpningsskivor från väggen. just nu står mina högtalare på egentillverkade svartmålade trälådor. grejen är att jag vill att det ska vara snyggt. annars kommer jag bara störa mig på det senare.

helst vill jag skaffa golvstativ så som beskrivs i andra trådar men när mitt skrivbord är 220cm brett funkar det inte riktigt. jag tycker det är konstigt att det inte finns mer alternativ till skrivbordsstativ för just högtalare. det måste ju vara många som har samma problem? jag har varit i en större studio där närfältsmonitorerna stog på dess kartonger haha:)

alltså.. jag tror det finns många som, precis som mig själv, letar efter stativ till skrivbord som inte ser ut som ett helvete.. finns där fler färdiga lösningar?

På skolan har vi ett järnrör som sitter på ett fyrkantigt plattjärn, som man trär in i ett likadant men med lite grövre rör med en rund plasthylsa emellan som stadgar upp, sen är det borrade hål igenom så att höjden kan ställas med bult och mutter sur ungefär ut så här:

I---===I

Funkar bra och är hyffsat snyggt, stabilt då plasthylsan tar upp allt flex i sidled och plattjärnen skruvas i bordet och högtalarna (genelec). Vet inte om de är köpta eller specialtillverkade för oss (MHSK i Piteå).

Annars är det väl bara att köpa höga golvstativ och dra ut skrivbordet rejält från väggen så att högalarna hamnar en bit ut från väggen också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...