Jump to content
Annons

Knastrar, Windows Vistas Fel ?


KillenKallasJohan (oregistrerad)

Recommended Posts

KillenKallasJohan (oregistrerad)

Jag köpte nyss ny dator, 2 gb ram, Interl Core 2 1,80 ghz men Windows vista. Men ljuder knastrar jätte mycket i FL när för många channels spelas på en gång. detta problem hade jag aldrig med min förra dator som var en laptop 3.0 ghz och 512 ram. vad är problemet? Är det Processorn med dubbla kärnor som krånglar till det för mig? 😄

Redigerat av KillenKallasJohan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har märkt att windows vista kan ställa till det rätt mycket när det gäller ljud, för jag har dubbla operativ än så länge, xp och vista. Jag har märkt en massa små saker i ljudet som gör allt jättebökigt och på vissa ställen knastrar det även för mej.

Så Vista är än så länge inget operativ för musiker. Nu kanske det inte behöver vara vista som är problemet för dej... Men det är iallafall inte processorn, för den ska fungera jättebra ihop med ljud o sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

KillenKallasJohan (oregistrerad)

JO ja menar 2 gb RAM å den processorn ja har ska itne vara något problem säger dom på musikbörseln. men det kan itne ha med att göra att man skall ha en kärna till windows och en till program (FL Studio osv.) ?

Fan träligt när man köper nytt å det gammla va bättre! :/

Link to comment
Dela på andra sajter

I Win XP finns ju en inställning i KontrollPanelen/System/Avancerat/Prestanda/Avancerat: Välj "..Bakgrundstjänster"

Om man inte ändrar det i XP så knastrar det vid låg latency. Om samma inställning finns i Vista så kan man ju prova ändra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

KillenKallasJohan (oregistrerad)

Men om jag ändrar Buffer lengthen så blir det klart ljud igen, men då blir allt med fördröjning, så vill jag ju inte ha det : / vill ju kunna spela upp ett helt projekt live utan att det knastrar å så å utan att det felsynkar... :/ Och ja. Bakgrundstjänster inställningen finns i vista med. - Men exakt vad är det som händer om ajg ändrar på det ? 😄 För det verkade inte heller hjälpa. Det är inte processorn som strular då? eller att vista helt enkelt inte klarar av hantering av ljud på det här viset än.. 🙁 ?

Redigerat av KillenKallasJohan
Link to comment
Dela på andra sajter

I Win XP finns ju en inställning i KontrollPanelen/System/Avancerat/Prestanda/Avancerat: Välj "..Bakgrundstjänster"

Om man inte ändrar det i XP så knastrar det vid låg latency. Om samma inställning finns i Vista så kan man ju prova ändra det.

Funkar bara om man kör med asio!

Men om jag ändrar Buffer lengthen så blir det klart ljud igen, men då blir allt med fördröjning, så vill jag ju inte ha det : / vill ju kunna spela upp ett helt projekt live utan att det knastrar å så å utan att det felsynkar... :/ Och ja. Bakgrundstjänster inställningen finns i vista med. - Men exakt vad är det som händer om ajg ändrar på det ?  För det verkade inte heller hjälpa. Det är inte processorn som strular då? eller att vista helt enkelt inte klarar av hantering av ljud på det här viset än..  ?

Antingen hack eller fördröjning, det är en musikers värsta fieende för tillfället.

Trimma upp datorn? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

KillenKallasJohan (oregistrerad)

Med ASIO kommer det inget ljud alls ! 🙁 det är mitt andra fel, och asio hittar inte min line in -gång på ljudkortet så kan ej koppla micen till FL heller :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom att tänka på en annan sak.

Det är inte så, att du har en maskin med SLI-stöd och nForce4 chipset? Den är i så fall inte lämplig att använda som musikburk, eftersom den kommer att börja knastra och ha sig långt innan man når taket... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det förmodligen Vista eller att drivrutinerna inte är anpassade för Vista, som ställer till problem. Det är ju Intel 945G chipset enligt beskrivningen, så då är det inte det jag befarade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag ändrar Buffer lengthen så blir det klart ljud igen, men då blir allt med fördröjning, så vill jag ju inte ha det : /

Men vilket ljudkort har du då?

Link to comment
Dela på andra sajter

KillenKallasJohan (oregistrerad)

Ett Int HD Audio 7.1 (integrerat) allting finns här . Men förr satt jag ju på min laptop med dess inbyggt ljudkort och det strula aldrig , funka med asio att få line-in till mixern i FL och så.. hmm :/

Redigerat av KillenKallasJohan
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Ett Int HD Audio 7.1 (integrerat) allting finns här . Men förr satt jag ju på min laptop med dess inbyggt ljudkort och det strula aldrig , funka med asio att få line-in till mixern i FL och så.. hmm :/

Klart det kan funka med inbyggtkort, men på PC är det ingen höjdare faktiskt.

Latency och annat elände. Köp ett beggat M-Audio Audiophile 2496.

Asio4all finns att ladda ned, du kan ju hoppas detta funkar för ditt internakort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett Int HD Audio 7.1 (integrerat)

Då kommer fördröjningen inte bli bra. ASIO4All kan hjälpa en bit på vägen, men ett gott tips är som drloop skrev, köp ett enkelt ljudkort från M-Audio.

Det är lite fel fokus på musikdatorköpet när man köper 'värstingdatorn' men inte prioriterar ett ljudkort som presterar bra i musikprogram. :/

Link to comment
Dela på andra sajter

phillekille (oregistrerad)

FL 6 gjordes inte heller för Vista i första hand. Det hackade för mig med när jag hade installerat det på Vista...

Link to comment
Dela på andra sajter

KillenKallasJohan (oregistrerad)

Jo men självklar skall jag köpa till et ljudkort till datorn. Bara det att så fort jag installerade FL och Öppnade ett äldre projekt så knasstrade det :/ .Det hände inte på bärbara ens klart man blir fundersam då.. har även tänkt om det är värt att uppgradera till FL Studio 7, Det är väll byggt med tanke på vista?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Såå.

Om jag vill bygga en splitterny dator del för del.

Vad har ni för rekommendationer?

Vilken processor? vilket moderbord? Vilka typ av snabba ram minnen och framförallt

Vilket ljudkort??? Grafikkortet kan väll vara inbyggt i princip?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Jag köpte nyss ny dator, 2 gb ram, Interl Core 2 1,80 ghz men Windows vista. Men ljuder knastrar jätte mycket i FL när för många channels spelas på en gång. detta problem hade jag aldrig med min förra dator som var en laptop 3.0 ghz och 512 ram. vad är problemet? Är det Processorn med dubbla kärnor som krånglar till det för mig? 😊

Det knastrar för mig också. Också en nyköpt Vista (2 mån gammal) men jag brukar ta "Export" varje gång jag gör något nytt och lyssnar på hur det låter när det inte knastrar. Det gör ju inte det då.

Men håller med ... gamla va bättre angående musiken :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag kör också med Windows Vista (64bits versionen) och använder för tillfället det integrerade ljudet på mitt moderkort, jag har inga problem med knastrande så länge jag inte kör för många ljud samtidigt. Brukar dock räcka med att köra tre VST's samtidigt så är cpu-load uppe i topp, trots att jag har hyfsad processor (AMD xp4200) och 2 gig minne. Skulle tro att som andra här nämnt redan, använd inte ett integrerat ljudkort. Jag tror att med ett riktigt ljudkort så slipper cpu'n arbeta lika mycket när datorn jobbar med ljud, kan ha fel förstås, jag är inte nån expert på området.

/T

Link to comment
Dela på andra sajter

Såå.

Om jag vill bygga en splitterny dator del för del.

Vad har ni för rekommendationer?

Vilken processor? vilket moderbord? Vilka typ av snabba ram minnen och framförallt

Vilket ljudkort??? Grafikkortet kan väll vara inbyggt i princip?

INTE inbyggt grafikkort!

De grafikkort som är inbyggda har ofta funktioner för att använda delar av RAM som grafikminne - och då belastar man den vanliga bussen med sådant som annars hade gått på den separata bussen till grafikkortet. Skaffa ett grafikkort som är kylt med kylfläns och heatpipes - INTE med fläkt.

Processor: Så snabb som du tycker att du har råd med... 😆

Moderkort: I princip vad som helst - utom sådana som har nForce4 chipset. ASUS och Intel brukar vara tillförlitliga.

RAM: Högsta hastighet som moderkortet har stöd för. Absolut inte mindre än 1GB, men hellre 2GB. 2st RAM-moduler för att utnyttja Dual Channel.

Ljudkort: Beror på hur kinkig du är med ljudet och på vilka behov av in- och utgångar du har. RME, Echo, MOTU är klockrena val som alltid funkar. Terratec, M-audio och ESI är också tillverkare som brukar vara ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag köpte en ny bärbar här om dagen som ja tänke installera xp på men det krånglade så ja tänkte att ja ger Vista en chans. Måste säga att ja är förvånad över att det funkar så bra efter allt ja hört. Installerade Cubase 2.2 med alla möjliga pluggar och vst-instruments. Kör på betadrivisar till ett deltakort som verkar helt okey, öppnar riktigt tunga projekt och det flyter på utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men självklar skall jag köpa till et ljudkort till datorn. Bara det att så fort jag installerade FL och Öppnade ett äldre projekt så knasstrade det :/ .Det hände inte på bärbara ens klart man blir fundersam då.. har även tänkt om det är värt att uppgradera till FL Studio 7, Det är väll byggt med tanke på vista?

Ja en uppgradering är ju gratis så varför vänta ???????

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
FL 6 gjordes inte heller för Vista i första hand. Det hackade för mig med när jag hade installerat det på Vista...

Då ahde du tur, min vista dator crashade när jag startade FL 6. 🙂

min dualcore laptop crashade när jag körde igån adobe premiere , men det är väll pga att grafikkortet är skräp =D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Jag köpte en ny bärbar här om dagen som ja tänke installera xp på men det krånglade så ja tänkte att ja ger Vista en chans. Måste säga att ja är förvånad över att det funkar så bra efter allt ja hört. Installerade Cubase 2.2 med alla möjliga pluggar och vst-instruments. Kör på betadrivisar till ett deltakort som verkar helt okey, öppnar riktigt tunga projekt och det flyter på utan problem.

Vilken dator var det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...