Jump to content
Annons

Kopplings hjälp


Newsec

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett litet bekymmer med min koppling här...

Har ju en dator med 2496 ljudkortet. 2 rca kontakter in och ut är det på ljudkortet. Och en liten stereo med Aux ingång...

Det jag vill kunna göra är att sköta allt ljud från mixern...höja volym m.m

Hur ska detta kopplas ihop för att få det som jag vill ha?

Från mixerns out RCA till ljudkortets in RCA sen då? Det finns ju bara en Aux ingång på stereon.för det måste väl gå via mixern sen. Out RCA från ljudkortet till in RCA på mixern..men då har jag ju inget ljud ut i stereon?

Hjälp mig med detta lilla problem nån *snälla*

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
captain nemo (oregistrerad)

Så här har jag kopplat (har Audiophile 2496) och en Soundcraft Compact 4 med record och playback

Från ljudkortets ut till Playback på mixern

Från ljudkortets in till Record out på mixern

Från Monitor out på mixern till stereon

Detta bygger ju på att din mixern har liknande funktioner.

Vilken mixer har du?

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Läst instruktionerna nu,men får inte ut så mycket av dem.

Det jag känner är att jag får koppla från mixerns monitor out XLR till Stereons Aux in RCA (Om det finns sånna kablar?)

Men att använda Tape in/out är det rätt?

Någon som kan hjälpa mig med problemet som kvarstår?

//MVH Mikael

P.S När jag ändå har problemet uppe så skulle jag samtidigt även vilja kunna spela in på alla 4:a kanalerna... Om jag spelar in på 2 kanaler samtidigt ex. Då ska dessa komma upp på 2 kanaler i Cubase D.S

Redigerat av Newsec
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Du har ju redan kopplat. Om Cubase kan jag ingenting, men då jag spelar in 2 kanaler samtidigt panorerar jag dem vänster/höger, och då är det ju klart. Sen splittar jag upp det inspelade stereospåret till två monokanaler i sequenserprogrammet (Samplitude), och - voala´, färdigt. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Efter att ha kollat lite mer noggrannt på manualen så förstår jag din tveksamhet.

Fan - det är högvärdig kanslityska direktöversatt till svenska. Inte undra på att man inte förstår något.

Dessutom använder de beteckningen assymetriskt resp symmetriskt för obalanserad resp balanserad. Inte direkt standard.

Jag skulle undvika att köpa Behringerprodukter bara av den anledningen.

Jag går bet.

Men det finns ju såväl main mix output - vilket skulle kunna gå till ljudkortets input samt control room output som kan gå till din lyssning.

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Gurra (oregistrerad)

Tjena!

Har Ett Audiophile 22/96 och en Behringer 1604A mixer,tror du har samma in och ut gångar på din mixer.Jag har kopplat så här, och det funkar kanon bra för mig:

"Alt 3-4 Out" mixer ---------------------------------> "In L/R" ljudkort.

"Out L/R" ljudkort ---------------------------------> "Tape In" mixer.

"Main Out" mixer ---------------------------------> "Monitorerna/ Steron

Jag tycker man har bra koll av vad som spelas in när man går från "Alt 3-4 Out" till ljudkort , man har då "Alt-knappen" ner trykt (så gula lampan tänds) och styr då "insingnalen" med "Alt 3-4" regeln.Fördelen/ Nackdelen med det här är att du inte kan spela in loopade effekter via "Alt 3-4" men det är nog inte många som gör.(Aux är inte routad till Alt 3-4)men du kan ha dom för "kännslan" när du spelar.

Sedan tappar jag singnalen från en "Aux Send 1" till en ledig kanal på mixern, för att kunna styra volymen ut i hörlura/monitorer, av det instrumet som för tillfället spelas in. MEN "pre-fade" knappen måste va ner tryckt på den kanal som det spelas in från, MEN INTE ner trykt på "lyssnings kanalen" Då kan du styra volymen med "Aux" pottarna, utan att singnalen på det inspelade påvärkas.

Sedan kopplar du i hörlurar i "phones" och har knapparna (beroende på vad du vill lyssna till) "Main Mix" "Alt3-4" 2TK" ned trykta, för lyssning i lurarna. Samma för lyssningen via "Main Out" knapparna "Alt 3-4 to Mix" 2TK to Mix"

Hoppas du kan ha hjälp av den kopplingen. Det finns massor av andra allternativ till kopplingar så man får prova sig fram till vad somm passar sina egna behov.Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)
Tjena!

Har Ett Audiophile 22/96 och en Behringer 1604A mixer,tror du har samma in och ut gångar på din mixer.Jag har kopplat så här, och det funkar kanon bra för mig:

"Alt 3-4 Out" mixer ---------------------------------> "In L/R" ljudkort.

"Out L/R" ljudkort  ---------------------------------> "Tape In" mixer.

"Main Out" mixer    ---------------------------------> "Monitorerna/ Steron

Jag tycker man har bra koll av vad som spelas in när man går från "Alt 3-4 Out" till ljudkort , man har då "Alt-knappen" ner trykt (så gula lampan tänds) och styr då "insingnalen" med "Alt 3-4" regeln.Fördelen/ Nackdelen med det här är att du inte kan spela in loopade effekter via "Alt 3-4" men det är nog inte många som gör.(Aux är inte routad till Alt 3-4)men du kan ha dom för "kännslan" när du spelar.

Sedan tappar jag singnalen från en "Aux Send 1" till en ledig kanal på mixern, för att kunna styra volymen ut i hörlura/monitorer, av det instrumet som för tillfället spelas in. MEN "pre-fade" knappen måste va ner tryckt på den kanal som det spelas in från, MEN INTE ner trykt på "lyssnings kanalen" Då kan du styra volymen med "Aux" pottarna, utan att singnalen på det inspelade påvärkas.

Sedan kopplar du i hörlurar i "phones" och har knapparna (beroende på vad du vill lyssna till) "Main Mix" "Alt3-4" 2TK" ned trykta, för lyssning i lurarna. Samma för lyssningen via "Main Out" knapparna "Alt 3-4 to Mix" 2TK to Mix"

Hoppas du kan ha hjälp av den kopplingen. Det finns massor av andra allternativ till kopplingar så man får prova sig fram till vad somm passar sina egna behov.Lycka till.

Quod Erat Demonstrandum

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...