Jump to content
Annons

Förstärkt signal in i preamp?


herkules

Recommended Posts

Ska spela in ett band live och har inte riktigt alla prylar jag behöver. Så jag tänker ta signalen från en del av deras grejor innan deras mixer in i en Ultragain med 8 preampar o ad/da (kommer inte ihåg vad den heter) vidare till ljudkortet med adat-utgången på denna och vidare till PA-mixern med de outputs som finns. Skickar alltså vidare förstärkt signal, spelar detta ngn roll när den går in i deras preamps på mixern eller är det bara o vrida ner gainen på dessa o tuta o köra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ut från den har du helt säkert linesignal - och det går inte att koppla in till en micpreamp, utan det måste gå till en lineingång på mixern. Enda chansen att kunna koppla det till micingångar på mixern, är att skaffa ett gäng DI-boxar - men det är ju mindre kul att först ha förstärkt upp mikrofonsignalen, för att sedan dra ner den till mikrofonnivå igen - för att sedan förstärka en gång till i mixern. Det blir nog ganska mycket extra brus i så fall... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du ta ut signalen som du spelar in till PA:t?

Funkar väl om du bara vrider ner nivåerna, line out är betydligt hetare än vad en micpreamp gillar egentligen. Absolut inte audiofil-korrekt, men brusnivåer o linjär återgivning brukar inte vara så viktigt när det gäller medhörning som inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som egentligen hade varit bäst, är att köra in i mixern som vanligt - och plocka ut signalen från Direct Out på mixern till ett gäng lineingångar (har den där Behringern line in också, eller är det enbart micingångar?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle ju tipsa dig om att hyra en splitter av en ljudfirma med vilken du kan splittta upp xlr-signalen i två utgångar, där du kan ta en till deras mixer och en vidare till din inspelning. Det kostar inte alls många kronor att hyra den en dag. Aktiv eller passiv splitter spelar inte sån otroligt stor roll.

Eller också så skulle du kunna prova att köpa några T.racks split-it (beroende på hur många kanaler du behöver). Har ingen aning om hur kvaliteten är men den verkar ju vara billig. Ingen som har provat den?

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Jo planen är väl att köpa splitter eller dyl på sikt, men nu var det ett band som frågade igår om jag kunde spela in dem ikväll o jag har inte vart hemma, dvs ingen möjlighet till o köpa in fler grejor innan deras gig...Detta var nödplanen,att använda xlr-kablar till o lina med alltså, den enda kabeltyp jag äger större kvantiteter av. Om dem har line-in-ingång på mixern så lär det ju va tele in antar jag.

Så jag tackar nog nej till jobbet m.a.o., vill ju inte ge dem massa problem och dist i utljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...