Jump to content
Annons

Anmälan Läkemedelsförsäkringen o Läkemedelsverket


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag behöver seriös hjälp om någon varit med om detta själv eller vet hur man ska agera. Jag har blivit skadad av läkemedel i Augusti. Men min läkare ligger väl inte på direkt och talar om hur jag ska göra.

Så, hur bär man sig åt för att anmäla Läkemedlet till Läkemedelsförsäkingen (heter det så) och till Läkemedelsverket?

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur vet du att du blivit skadad av ett läkemedel?

Vet du att du har tagit skada?

Har din läkare undersökt dig och sagt att du fått kraftiga biverkningar av ett läkemedel?

Vad är det för slags skada du har fått?

Står det på förpackningen att vissa eller tom 1 av 1000 drabbas av dessa biverkningar?

Om din läkare inte vill undersöka dig eller hjälpa dig så får du kontakta Socialstyrelsen.

Förklara din situation.

Förklara även för din läkare att du kommer kontakta socialstyrelsen.

Edit: Du kan föresten inte veta att du tagit skada av ett läkemedel om din läkare inte undersökt dig. Så om du bara tror att du blivit det så ska du kräva att du blir undersökt eller blir remitterad till en överläkare inom medicin.

Om din läkare inte hjälper dig, då kan du kontakta socialstyrelsen eller ringa din vårdcentral och be och få prata med vårdcentralschefen (enhetschef) och be att få en ny dsk läkare.

Edit 2: Om ni vet att det är läkemedlet som gett dig denna skada så kontakta socialstyrelsen och be att få prata med någon inom "medicin/läkemedel/sjukvård"

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Hur vet du att du blivit skadad av ett läkemedel?

Vet du att du har tagit skada?

Har din läkare undersökt dig och sagt att du fått kraftiga biverkningar av ett läkemedel?

Vad är det för slags skada du har fått?

Står det på förpackningen att vissa eller tom 1 av 1000 drabbas av dessa biverkningar?

Om din läkare inte vill undersöka dig eller hjälpa dig så får du kontakta Socialstyrelsen.

Förklara din situation.

Förklara även för din läkare att du kommer kontakta socialstyrelsen.

Edit: Du kan föresten inte veta att du tagit skada av ett läkemedel om din läkare inte undersökt dig. Så om du bara tror att du blivit det så ska du kräva att du blir undersökt eller blir remitterad till en överläkare inom medicin.

Om din läkare inte hjälper dig, då kan du kontakta socialstyrelsen eller ringa din vårdcentral och be och få prata med vårdcentralschefen (enhetschef) och be att få en ny dsk läkare.

Edit 2: Om ni vet att det är läkemedlet som gett dig denna skada så kontakta socialstyrelsen och be att få prata med någon inom "medicin/läkemedel/sjukvård"

Det är bortom allt tvivel att jag blivit skadad av läkemedlet. Jag har blivit exceptionellt noggrannt undersökt av olika avdelningar, inklusive akutmottagningen. Dessa utredningar fortgår fortfarande. Men ingen tvekan råder. Jag var mycket nära att avlida!

Min huvudansvariga läkare ser allvarligt på detta, men kan inte undersöka några av mina skador själv (är inte kompetent på dessa skadeområden), utan har hela tiden skrivit remisser.

Det är bara det att det gått i stå nu. Stiltjeläge. Förutom Läkemedlet är det en annan person jag ska anmäla - dock inte läkaren.

Jag kan tillägga att en bekant använde samma typ av läkemedel samma vecka som jag själv (dock sin egen behållare såklart) och kan ännu idag inte tala överhuvudtaget! 6 månader senare. Detta leder till misstankar om att sändningen av läkemedlet till vårt apotek innehöll ämnen behäftade med fel. Kan man skicka in resterande medel för analys?

Bl.a. gick mitt systoliska och diastoliska blodtryck ihop helt och hållet och var identiskt! Mina normala tryckskillnader uppvisar annars en differens med 100 procent!!! 140 över 70 typ...

😄

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Läkaren är skyldig enligt lag att hjälpa dig med anmälan, vare sig det gäller mot honom själv eller någon annan. Vårdaren är även skyldig att anmäla händelsen enligt Lex Maria

Hur långt sträcker sig den anmälansskyldigheten? Räcker det att hon har sagt: "detta får du anmäla till Läkemedelsverket."

Vad menas med "vårdaren"?

Läkaren har "löst det" på så sätt att jag inte konfronteras med den enda människa i detta fall, som jag tänkt anmäla. Denna jobbar på samma avdelning nämligen.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Men han skriver ju i offtopic. Så då e det ju lungt. Tycker det är bra att sånt här kommer fram så det inte drabbar fler.

Vad hette läkemedlet, om du vill säga det givetvis utan att avslöja vad du hade för problem.

ödmjukast Filip Boström

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur långt sträcker sig den anmälansskyldigheten? Räcker det att hon har sagt: "detta får du anmäla till Läkemedelsverket."

Vad menas med "vårdaren"?

Läkaren har "löst det" på så sätt att jag inte konfronteras med den enda människa i detta fall, som jag tänkt anmäla. Denna jobbar på samma avdelning nämligen.

:musik

Om du känner att du vill anmäla läkare/sjuksköterska/sjukgymnast/mfl. så är dessa skyldiga att visa dig hur du ska gå till väga för att utföra anmälan. Det var så jag menade. Om jag inte minns fel så är det socialstyrelsen du anmäler det till.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...