Jump to content
Annons

S/PDIF - från optisk till RCA?


tkahn

Recommended Posts

Jag har en Fostex D-80 som kan leverera S/PDIF ut via optisk kabel (s.k. Toslink). Mitt ljudkort kan ta S/PDIF in men det är vanliga RCA-kontakter. Finns det någon smart lösning på detta, eller ska jag helt enkelt strunta i att spela in via S/PDIF och istället använda de analoga RCA-kontakterna som finns på både ljudkort och hårddiskporta.

Bonuslänk för den som är intresserad av S/PDIF:

http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html

På denna site finns det lite scheman över olika "översättare", men jag vet inte om det är lönt att dra igång lödkolven och bygga något eget. Om det blir aktuellt att köra S/PDIF så vill jag först veta om det finns små enkla omkopplare att köpa först; gärna i Sverige.

Tack på förhand!

/Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
smarta lösningen är

1: BYGGA SJÄLV

2: KÖPA SJÄLV

3: KÖR ANALOGT (jag föredrar det här)

Det var nära att jag köpte en rullbandare, men det är för mycket mekanik för min smak så det fick bli en hårddiskenhet.

Tack för länken till DIY-projektet! Ska kolla upp vad det är för komponenter och vad de kostar så kanske jag kan bygga en omvandlare själv. Annars så är de färdiga inte så dyra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...