Jump to content
Annons

Hardcore bas XP


MrDweeb

Recommended Posts

Annons

I manualen står ingenting om hammer-ons. Jag har försökt kolla litet men det finns inga genvägar till det, vad jag kan se. Eftersom det är samples man spelar upp, måste det i så fall finnas samplade hammer-ons. Har du kollat alla ljud (jag orkar inte göra det)? Hittar du inte ett sample som passar måste du göra så gott det går, manuellt. Det innebär då att du tar det basljud du gillar bäst; sedan måste du ändra inställningarna på enveloperna (experimentera dig fram). När du nått så nära du kan, är det kompressor som gäller. Sorry. Om någon annan som verkligen har gjort hammer-ons i pluggen får vi hoppas att han skriver en rad om det finns ett bättre sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

I manualen står ingenting om hammer-ons. Jag har försökt kolla litet men det finns inga genvägar till det, vad jag kan se. Eftersom det är samples man spelar upp, måste det i så fall finnas samplade hammer-ons. Har du kollat alla ljud (jag orkar inte göra det)? Hittar du inte ett sample som passar måste du göra så gott det går, manuellt. Det innebär då att du tar det basljud du gillar bäst; sedan måste du ändra inställningarna på enveloperna (experimentera dig fram). När du nått så nära du kan, är det kompressor som gäller. Sorry. Om någon annan som verkligen har gjort hammer-ons i pluggen får vi hoppas att han skriver en rad om det finns ett bättre sätt.

Låter som om det vore enklare att ta upp basen och lära sig eller....?😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Polare till mig sa att Trilogy har sånt men jag vet inte... Jo äkta vara för all del men tycker det är smidigare med plugg.

Ja, Spectrasonics Trilogy är över huvud mer flexibelt är XP. Man använder ju de pluggarna lite olika, i lite olika situationer.

XP har fina, behagliga och mjuka ljud. Jag har lite lättare att få klipp och bett med Trilogy och där är det ju mer "spela" som gäller också.

Om du inte har provat det redan kan du testa Broomstick Bass också. Där finns hammer-on/pull-offeffekter. Hemska förprogrammerade slingor man måste vara mycket förtrogen med för att kunna använda musikaliskt (jag tillhör inte dem). Men bra ljud. Spelar du manuellt snarare än med auto-komp kan du få fina heavy-effekter. Testa med "Fender Jazz Bass" eller med "Gibson Thunderbird"-ljuden så blir du säkert glad! Tänk sedan vad du kan göra med en plugg som Guitar Rig 2, för att hetta upp ljudet ytterligare! Med en tät och fin emulering av en transistorförstärkare är du säkert hemma.

Jag tror att man kan ladda ned en demo (om du inte redan provat den). Rock on!

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...