Jump to content
Annons

Inspelning på intern HD eller extern USB2 HD?


mowcheeba

Recommended Posts

Har just nu inte ekonomi för en Firewire HD utan måste välja att spela in antingen på den interna HD vilket inte rekommenderas eller på en Extern HD via USB2. Har hört att USB2 är lika snabbt som Firewire 400. Stämmer det? Om inspelning på interna HD ska göras är det någon ide att göra en partition avsedd för endast musik eller gör det detsamma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej,

Usb 2 ligger på upp till 400mbit har jag för mig, hur som helst jag spelar in på extern disk via Usb2 fungerar perfekt, inga missöden hitills. haft den sen i sommras.

Tack för svar. Vad glad jag blir att höra att det funkar felfritt. Hur snabb är din HD? Tror min ligger på mellan 4-5000 Rpm. Finns det något smidigt sätt att ta reda på det utan att behöva öppna chassit? Hade varit riktigt bra om den var på 7200rpm.

Link to comment
Dela på andra sajter

satsa på inspelning på den interna.. de kommer nog inte funka så värst bra till den externa även om de e usb2, vilket inte är så värst snabbt.. 😎

om dfu ska spela in på ext. disk kan du kolla in fw diskar.. men även dessa klarar inte att streama, alltid..

jag ska inte säga: så här ere, utan jag vill mer berätta hur ja haft de me olika datorer o situationer.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Spela inte in på den interna där systemet ligger, jag har gjort det förr på min powerbook (som har samma varvtal på disken som din macbook) och det rullar inte smidigt jämfört med en extern disk.

En USB 2 disk kostar väl ungefär lika mycket som en fw400?

De flesta diskar brukar ju ha flera anslutningar. Kolla in macotekets egna gigasmartdiskar...

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar. Har kollat specifikationer och det visar sig att den externa HD jag har snurrar snabbast, 7200rpm medans den interna i Macbooken snurrar 5400rpm. Så om FW 400 och USB2 är ungefär lika snabbt så borde den externa HD 7200rpm via USB2 vara att föredra framför att spela in på den interna?

Eller, ska jag byta HD i Macbooken till den snabba 7200rpm och skapa en partition för musikinspelning och ha Operativsystemet på en annan partition?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...