Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Om jag exempelvis hara bara telesladdar som ska in i exempelvis micingång eller spdif, räcker det med bara adaptrar för detta eller krävs det något annat också? 😳😕

Annons
Postat

Exempelvis om jag har signaler från, låt säga ett mixerbord som genom en teleingång ska in i ljudkortet via xlr eller spdif, går det?

Postat
Exempelvis om jag har signaler från, låt säga ett mixerbord som genom en teleingång ska in i ljudkortet via xlr eller spdif, går det?

För det första kan du inte koppla en ingång till en ingång.

Om du kopplar från en teleutgång till en spdif så kopplar du ju en analog signal till en digital ingång. Det vore dom att spela en CD i en LP-spelare eller egentligen som att spela en LP i en CD-spelare.

Tele till xlr funkar ju men blir såklart obalanserat om det inte är stereotele i teleändan. Fast det går ju fortfarande inte att koppla ihop två ingångar och förvänta sig få ljud.

Hajjar du 😕

Postat

S/Pdif är digitala signaler, så om du ska kunna koppla in en analog källa där, så måste du ha en A/D-omvandlare mellan. Det räcker alltså inte med någon sorts enkel adapterkabel, utan är en historia på några tusenlappar...

Kopplar du däremot en analog utgång på mixern till en analog ingång på ljudkortet, så fungerar det - men om du har XLR in på ljudkortet, så är det troligen en micpreamp - och i så fall kan du inte koppla in en mixers utgång dit, utan du måste koppla den till en lineingång.

Vad handlar det om för prylar? Det blir nog lättare att förklara hur det ska kopplas om man vet precis vad det är du vill koppla ihop... 😕

Postat

Först om främst menar jag ju utgång till ingång.

Hmm.. Så analog till digital är nåt regält avancerat alltså? Hmm..

Vad händer om man kopplar något till något där det finns en preamp? Egentligen?

Postat
Vad handlar det om för prylar? Det blir nog lättare att förklara hur det ska kopplas om man vet precis vad det är du vill koppla ihop... 😳

Så mång ateleingångar som möjlgit till en Mbox2 Pro 😕

Postat
Först om främst menar jag ju utgång till ingång.

Hmm.. Så analog till digital är nåt regält avancerat alltså? Hmm..

Vad händer om man kopplar något till något där det finns en preamp? Egentligen?

Det blir alldeles för hög signal och fel impedans - så det blir inte mycket annat än distorsion...

Postat
Vad handlar det om för prylar? Det blir nog lättare att förklara hur det ska kopplas om man vet precis vad det är du vill koppla ihop... 😉

Så mång ateleingångar som möjlgit till en Mbox2 Pro :rolleyes:

Ok - då kollar vi på deras hemsida:

6 simultaneous inputs/8 simultaneous outputs

4 analog inputs (2 XLR/1/4” TRS combo jacks & 2 1/4” TRS jacks)

6 analog outputs (1/4” jacks)

2 instrument DI inputs on the front panel

2 channels of S/PDIF digital I/O (RCA)

Ovanstående innebär att du har max 4 analoga ingångar samtidigt - och dessutom 2 digitala (alltså S/Pdif på en RCA-kontakt - och S/Pdif innehåller en stereosignal i en kabel), som också kan användas samtidigt.

För att få fler än 4 analoga ingångar, så behöver du alltså ha en extern preamp som har inbyggd A/D-omvandlare med S/Pdif utgång, som t ex Aphex 207D, Joemeek TwinQ, Apogee MiniMe eller liknande - eller om det enbart rör sig om linenivåer och inte mikrofoner, så räcker det med en 2-kanalig A/D-omvandlare (t ex RME ADI-2), men de är oftast ganska dyra.

Postat (redigerat)

Så jag gör såhär då alltså:

Två stycken lines till line ins

Två stycken via direct in? (Fortfarande ett ltiet frågetecken)

Två stycken via en extern a/d-omvandlare till spdif.

Det ltåer faktiskt inte alls så bökigt i så fall. 🙂

EDIT: Om jag skulle köpa en såndär omvandlande preamp, skulle man kunna få dessa två signaler att hamna på samma sladd?

EDIT igen: Borde itne detta fungera annars? http://www.netonnet.se/index.asp?iid=62030

Redigerat av Hemluth
Postat (redigerat)
Så jag gör såhär då alltså:

Två stycken lines till line ins

Två stycken via direct in? (Fortfarande ett ltiet frågetecken)

Två stycken via en extern a/d-omvandlare till spdif.

Det ltåer faktiskt inte alls så bökigt i så fall. 🙂

EDIT: Om jag skulle köpa en såndär omvandlande preamp, skulle man kunna få dessa två signaler att hamna på samma sladd?

Nu har jag aldrig använt Mbox - men jag tolkar det så, att du använder de två Mic/Line in (combo-kontakterna på baksidan) och de två Aux In. Instrumentingångarna på framsidan har troligen samma ingångar som Aux IN på baksidan, så att instrumentingångarna är brytjack, som alltså kopplar bort Aux In på baksidan, om något kopplas på framsidan...

Med en 2-kanalig preamp med S/Pdif ut, så går båda kanalerna i den enda digitalkabeln. Viktigt att ha en koaxialkabel där. En vanlig RCA-kabel fungerar oftast också, men för att inte riskera problem, så ska man använda koaxialkabel med 75 ohms impedans. De är inte dyra, så det finns ingen anledning att snåla in och köra med en vanlig audiokabel i stället för att använda rätt kabel. 🙂

S/Pdif är som sagt överföring av 2 kanaler samtidigt i en kabel.

EDIT: Länken till NetOnNet fungerade inte. Vad heter produkten?

Redigerat av Claes
Postat

Micingångarna är kombo med direkt in på framsidan och aux in tele är kombi med rca ingångarna på baksidan.

Det är om det går att koppla line till direkt in/mic in som verkar lite sådär.

Produkten heter "Omvandlare Analog/Digtital". Artnr: 103822. 399kr.

Postat
Micingångarna är kombo med direkt in på framsidan och aux in tele är kombi med rca ingångarna på baksidan.

Det är om det går att koppla line till direkt in/mic in som verkar lite sådär.

Produkten heter "Omvandlare Analog/Digtital". Artnr: 103822. 399kr.

Du har kombikontakter på baksidan och kan plugga in TRS-kontakter i mitten av XLR-kontakterna. De som sitter på framsidan är instrumentingångar, om jag har förstått det rätt - och alltså anpassade för att line:a gitarr och bas.

Den där omvandlaren håller nog ingen vidare kvalitet, men för de pengarna, kan det ju vara värt att testa ändå... 🙂

Postat

Det ser ut såhär:

http://akmedia.digidesign.com/products/ima...ro_lg_12141.jpg

DI och Mic inputs ligger på samma kanaler och line och phono ligger på samma.

Kan jag stoppa in tex ett keyboard i instrumentingången eller blir det knas då med? Eller kan jag stoppa dem i mic-in elle rblir det knas då i alla fall med micpreamps? Eller är det rent av så att jag bara någonsin skulle kunna få in två lines i en Mbox PRo?

Det fanns inga andra omvandlare på netonnet, vilket borde säga något, kanske.

Postat
Det ser ut såhär:

http://akmedia.digidesign.com/products/ima...ro_lg_12141.jpg

DI och Mic inputs ligger på samma kanaler och line och phono ligger på samma.

Kan jag stoppa in tex ett keyboard i instrumentingången eller blir det knas då med? Eller kan jag stoppa dem i mic-in elle rblir det knas då i alla fall med micpreamps? Eller är det rent av så att jag bara någonsin skulle kunna få in två lines i en Mbox PRo?

Det fanns inga andra omvandlare på netonnet, vilket borde säga något, kanske.

Precis som jag beskrev tidigare...

DI (på framsidan) är till för gitarr o dyl, så keyboards ska du nog helst koppla in i mitten av XLR-kontakterna på baksidan (Mic/Line in 1 och 2). Om du använder tele-ingången som sitter mitt i kombikontakten på baksidan, så kopplas signalen alltså inte genom micpreamparna, även om det är samma kombikontakt som används till mic... De andra 2 lineingångarna är de som sitter bredvid RCA-ingångarna, alltså Aux In på baksidan.

Det finns som sagt alltså 4 analoga ingångar som kan användas samtidigt.

Postat (redigerat)

Haha, förlåt Claes. Jag förstod först inte alls vad du menade. Jag läste det du skrivit femton gånger tills jag började stirra på bilden och utbrast "Huh, finns det ett hål DÄR!?". Jag hade inte funderat ens på att det fanns en teleingång mitt i xlr;en, jag letade efter den någon annanstans. Jag trodde du menade att de satt mitt i mellan, inte mitt i. 😆😄😎😄😱

Tack hur som helst, nu blev det hela betydligt mer lättbegripligt.

Redigerat av Hemluth
Postat
Haha, förlåt Claes. Jag förstod först inte alls vad du menade. Jag läste det du skrivit femton gånger tills jag började stirra på bilden och utbrast "Huh, finns det ett hål DÄR!?". Jag hade inte funderat ens på att det fanns en teleingång mitt i xlr;en, jag letade efter den någon annanstans. Jag trodde du menade att de satt mitt i mellan, inte mitt i. 😆😄😎😄😱

Tack hur som helst, nu blev det hela betydligt mer lättbegripligt.

😄

Så kan det bli ibland... 😎

Postat

Btw, hur mycket förväntas man lägga på en så ndär a/d-omvandlare för att få nåt som är bra? Iofs tänkte jag testa den där saken för 400,men de tlåter ju inte så värst kvalitativt.

Postat
Btw, hur mycket förväntas man lägga på en så ndär a/d-omvandlare för att få nåt som är bra? Iofs tänkte jag testa den där saken för 400,men de tlåter ju inte så värst kvalitativt.

Jag känner inte till så många 2-kanaliga A/D-omvandlare, så alla tips jag har att komma med, hamnar högre i pris än preamparna med inbyggda A/D-omvandlare, som jag nämnde tidigare - och då kanske det känns mer motiverat att köpa en preamp, som man ju kan ha nytta av till mikrofoner också... 🙂

Postat

Går det att bypass:a preampen och det köret och bara köra line in och digital ut på de preampar du nämnde?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.