Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej,

Jag har fÄtt en ADK A-51 och undrar hur mycket volym en sÄdan egentligen tÄl?

Jag lÀste 130 dB nÄgonstans, men jag kan liksom inte relatera det till nÄgot i praktiken. Jag tÀnkte spela in trummor med den, i ett ganska litet rum. Finns det risk att komma upp i 130 dB Àven om man bara har den som överhÀng ovanför pukorna/cymbalerna?

Som sagt har jag ingen uppfattning om hur mycket 130 dB egentligen Àr. Visst - det kanske motsvarar att stÄ bakom en jetmotor och blablabla. Men nÀr det kommer till truminspelning. Jag förstÄr att det kanske inte Àr nÄgon bra idé att sÀtta den direkt mot baskaggen till exempel.

Den A-51-version jag har Àr den utan pad. Annars hade jag inte behövt frÄga.

Tacksam för svar đŸ€Ș

Redigerat av gsol
Annons
Postat
Finns en trÄd om man behöver paden pÄ trummor. Ska kolla om jag hittar den.

Edit: https://www.studio.se/index.php?showtopic=34137

Oh, man tackar! DĂ€r fanns ju svaret...

jag menar bara att pad Ă€r sjukt bra att ha om man vill banda en metalkagge tex. som kan komma up i volymer runt 120dB..😉

AlltsÄ lÀr det inte vara nÄgon fara.

Postat

har du ingen preamp med pad dÄ??

pad finns att köpa/bygga.. löst sÄ att sÀga..

Postat
har du ingen preamp med pad dÄ??

En pad bestÄr av ca tre (beror lite pÄ..) motstÄnd och Àr jÀttesimpel att löda ihop. Antingen om man sÀtter dom i xlr pluggen eller sÄ köper man nÄgra sÄnna hÀr för 49 kr. 37135.jpg

Bra att ha olika pad'ar med olika vĂ€rden sĂ„ man slipper dĂ€mpa för mycket. 😕

Postat
har du ingen  preamp med pad dÄ??

En pad bestÄr av ca tre (beror lite pÄ..) motstÄnd och Àr jÀttesimpel att löda ihop. Antingen om man sÀtter dom i xlr pluggen eller sÄ köper man nÄgra sÄnna hÀr för 49 kr. 37135.jpg

Bra att ha olika pad'ar med olika vĂ€rden sĂ„ man slipper dĂ€mpa för mycket. 😎

precis va ja menade..

kommr ihĂ„g att claes tipsade ngn som byggde studio i en gammal bastu med en sĂ„n sats.. 😕 de va lĂ€nge sen

Postat
har du ingen  preamp med pad dÄ??

Bra att ha olika pad'ar med olika vĂ€rden sĂ„ man slipper dĂ€mpa för mycket. 😆

Jag Àr ohÀndig, sÄ 49 spÀnn kÀnns inte sÄ blodigt!

Ett par sÄna dÀr vore bra att ha, vad heter dom? Om man ska söka pÄ Thomann eller frÄga i musikaffÀren.

Tack för bra svar! 😆

Postat

AlltsĂ„, den pĂ„ bilden för 49 kr Ă€r bara en tom hylsa som man kan löda in nĂ„gra motstĂ„nd i och för en billig peng sĂ„ fĂ„r man ett antal olika pads. Inte svĂ„rt alls. 😉

Annars finns fÀrdiga att köpa ocksÄ. T.ex. denna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.