Jump to content
Annons

Piffa upp en squier.


Bzzz

Recommended Posts

Hej!

Jag har en gammal fender squire som inte låter så fint. Om jag skulle t.ex. byta mickarna på den, skulle det bli någon stor skillnad? Eller är kvaliten på kropp, hals och inre elektronik så dålig att det är ett hopplöst fall?

Nån som har erfarenhet av sånt här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MrPhil (oregistrerad)

Byter du mickar o elektroniken - som oftast bara är två potar o en omkopplare, så kommer du märka en avsevärd skillnad i ljudkvalitet. Sen är det ju oxå andra saker som avgör hur det totalt sett låter.

Känns den bra att spela på, håller stämningen, går att intonera etc, så kan det mycket väl vara värt att byta elektronik o mickar. Inte så himla svårt heller, finns gott om beskrivningar på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om gitarren låter bra unplugged så finns det en anledning att göra det men är gitarren helt stum och har problem med intonering osv är det ingen idé.

Bättre att lägga pengarna på en beggad japanfender som du kan få för billiga pengar.

Men som sagt det är vad jag gjorde i samma situation och jag håller på att uppgradera min japanstrata nu så man blir ändå aldrig nöjd 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! Tack för de snabba svaren. Unplugged är den inte särskilt imponerande. På vissa frets så blir tonen full med resonans. Låter tydligt i 1 sek och sen blir det ett högfrekvent vibrerande ljud. Ungefär som när en virveltrumma rasslar till av sig själv efter en hög ton i replokalen, om ni fattar vad jag menar. Är det nån som vet vad det beror på? Är halsen kass? Eller är det nåt med strängarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Ok! Tack för de snabba svaren. Unplugged är den inte särskilt imponerande. På vissa frets så blir tonen full med resonans. Låter tydligt i 1 sek och sen blir det ett högfrekvent vibrerande ljud. Ungefär som när en virveltrumma rasslar till av sig själv efter en hög ton i replokalen, om ni fattar vad jag menar. Är det nån som vet vad det beror på? Är halsen kass? Eller är det nåt med strängarna?

Känner igen det där från gårdagen faktiskt! En strata som låter inuti halsen känns det som, ungefär som att hela spännstången skulle ligga o vibrera till vissa toner - vilket den förstås inte kan - men det låter/känns så.

Vi blev inte kloka på vad det egentligen var som lät, o intoneras behöver den oxå. Lät riktigt skit på vissa ackord, helt rent på andra... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips kan vara om du har axelbandslås på ditt axelband som alltid sitter lite löst när man sätter på axelbandet på gitarren men inte spänner det.

Exempelvis om man spelar på den sittande med axelbandet bara hängandes bredvid.

Detta lilla glapp kan göra att det uppstår diverse olika skorrande ljud när man spelar unplugged.

Om man inte tänker på det så kan man lätt tro att det är gitarren som genererar skorrandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...