Jump to content
Annons

Bulgarien+Rumänien nya i EU


Florian le Sage

Recommended Posts

Hej, jag gillar inte EU skall jag öppna med, framförallt för att man stänger stora delar av resten av vår omvärd ute med märkliga och svåra regler för in/utresor bl.a. och sedan för att det innebär en jädrans massa dumheter och nya lagar som styrs centralt ifrån Bruxelles och som ju alla vet vid det här laget försvårar livet och ekonomin för bönder, företagare och oss alla i princip

Vad har hänt de senaste åren, jo Electrolux för att ta ETT exempel lägger ned i Åtvidaberg, flyttar verksamheten till Ungern där arbetskraften är asbillig och sparkar hela rasket här på hemmaplan, nästan, en hel bygd drabbas alltså hårt med arbetslöshet och många familjer som tvingas flytta till annan ort för att ev. kunna få jobb där eller ha råd att bo...

Varför tar man nu med de 2 fattigaste länderna i vår världsdel in i EU då?

Hur går den ekvationen ihop?

Måste ju bli en ren förlustaffär tänker man (jag) eftersom deras bnp, industri och totalt ekonomiska katastrofläge jämfört med vårt land och andra i EU samt den oerhörda miljöförstöring som ägt rum där och som måste städas upp/saneras för miljarder och åter miljarder, (precis som i Ryssland etc men dom är väl knappast på tal i detta avseende)...

Det enda som återstår är ju då att man tänker som så:

Storföretag i hela EU, deras direktion och bossar alltså, gillar läget skarpt, flyttar så småningom alla sina verksamheter i tillverkningsledet till dessa de fattigaste länderna där arbetskraften kostar noll och ingenting, nästan, vi här i Sverige och i andra länder förlorar jobben och blir asförbannade på hela skiten, och tyvärr på utlänningarna som tar våra jobb osv osv fast det inte är deras fel, dom har ju flyt och blir glada-vem skulle inte bli det...men vi, vi kommer gradvis att utvecklas till någon sorts u-länder åtminstone för den delen av befolkningen som inte befinner sig i toppskiktet och som i den nya politikens förtecken blir utan allting snart, lönerna kommer att pressas ner här också för många, man blir tvungen att flytta, ta vad skit som helst för att man annars rikerar att bli utan både a-kassa och försörjning...

Tankegångarna är väl inte helt nya men det börjar dras ihop mer och mer nu, mörkret sänker sig över oss sakta sakta, det gäller att sko sig, hur skall detta sluta?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

EU har spelat en stor roll för stabiliteten i Öst-Europa med sina "whitepapers" som standards att leva upp till...

EU är ifrån början och i första hand tänkt som en stabilitetspakt...

Europa kan bli vad vi Europeer vill att vill att det ska utvecklas till om vi är aktiva...

Det är lätt att stå utanför och klaga, vad vill du göra åt det...? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och alla andra inblandade står väl knappast utanför??? 😱

Och vad fan kan jag och du göra åt storföretagens profithunger och politik, nada gosse, nada...

Det stora hotet vad gäller jobb flytt är inte Östeuropa utan Kina & Indien.

Jag tycker det är otroligt viktigt att man bygger ett Europa för människorna, inte för några få multinationella bolag. 😄

Jag tycker det är kul att Rumänien och Bulgarien får komma in före till exempel Kroatien som har kommit mycket längre inom många områden bland annat sin ekonomi... Det beror på att det finns starka Fascistiska krafter kvar i politiken i Kroatien. 😄

Det är väl något att glädjas åt att EU tar sådana beslut…

Jag tycker det vore fantastiskt om Turkiet kunde möta upp till dom krav som ställs för ett medlemskap i EU.

Därmed inte sagt att jag tycker om allt med EU, men jag ser inget trovärdigt långsiktigt alternativ min ”gosse” Florian… 😄

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag gillar inte EU skall jag öppna med, framförallt för att man stänger stora delar av resten av vår omvärd ute med märkliga och svåra regler för in/utresor bl.a. och sedan för att det innebär en jädrans massa dumheter och nya lagar som styrs centralt ifrån Bruxelles och som ju alla vet vid det här laget försvårar livet och ekonomin för bönder, företagare och oss alla i princip

Vad har hänt de senaste åren, jo Electrolux för att ta ETT exempel lägger ned i Åtvidaberg, flyttar verksamheten till Ungern där arbetskraften är asbillig och sparkar hela rasket här på hemmaplan, nästan, en hel bygd drabbas alltså hårt med arbetslöshet och många familjer som tvingas flytta till annan ort för att ev. kunna få jobb där eller ha råd att bo...

Varför tar man nu med de 2 fattigaste länderna i vår världsdel in i EU då?

Hur går den ekvationen ihop?

Måste ju bli en ren förlustaffär tänker man (jag) eftersom deras bnp, industri och totalt ekonomiska katastrofläge jämfört med vårt land och andra i EU samt den oerhörda miljöförstöring som ägt rum där och som måste städas upp/saneras för miljarder och åter miljarder, (precis som i Ryssland etc men dom är väl knappast på tal i detta avseende)...

Det enda som återstår är ju då att man tänker som så:

Storföretag i hela EU, deras direktion och bossar alltså, gillar läget skarpt, flyttar så småningom alla sina verksamheter i tillverkningsledet till dessa de fattigaste länderna där arbetskraften kostar noll och ingenting, nästan, vi här i Sverige och i andra länder förlorar jobben och blir asförbannade på hela skiten, och tyvärr på utlänningarna som tar våra jobb osv osv fast det inte är deras fel, dom har ju flyt och blir glada-vem skulle inte bli det...men vi, vi kommer gradvis att utvecklas till någon sorts u-länder åtminstone för den delen av befolkningen som inte befinner sig i toppskiktet och som i den nya politikens förtecken blir utan allting snart, lönerna kommer att pressas ner här också för många, man blir tvungen att flytta, ta vad skit som helst för att man annars rikerar att bli utan både a-kassa och försörjning...

Tankegångarna är väl inte helt nya men det börjar dras ihop mer och mer nu, mörkret sänker sig över oss sakta sakta, det gäller att sko sig, hur skall detta sluta?

😄

jag tror inte att det är EU man ska va arg på, utan på företagen som spelar ut fattiga människor mot varandra. Förhoppningsvis får de nya EU-länderna det bättre, men förmodligen bara på bekostnad av ännu fattigare länder. Knappast på våran bekostnad..

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror inte att det är EU man ska va arg på, utan på företagen som spelar ut fattiga människor mot varandra. Förhoppningsvis får de nya EU-länderna det bättre, men förmodligen bara på bekostnad av ännu fattigare länder. Knappast på våran bekostnad..

Helt rätt!

Förbjud företagen, de är roten till allt ont.

Florian:

man blir tvungen att flytta, ta vad skit som helst för att man annars rikerar att bli utan både a-kassa och försörjning...

Är det sant? Det här landet håller på att gå åt helvete! Jobba? VI? VAA???

Jag tycker att när vi förbjudit företagen så bestämmer vi att alla ska få pengar, så att alla kan göra vad de vill. Jag ska tillexempel börja syssla med musik, det hinner jag inte nu eftersom jag måste springa till jobbet titt och tätt. Ett jävla skit.

I övrigt måste jag ju instämma i att den här globaliseringen är ett elände, ner med EU och sånt dravel! Fan de snor ju våra fabriksjobb! Inte för att vi vill ha dem, men ändå...Det vore ju mycket bättre om Sverige höll sig för sig själv. Jag tycker man kan börja med att begränsa Internet till att bli ett Svenskt sorts "intranät", för allt utanför är ju ändå lite skumt, eller hur? *ser misstänksam ut och nickar och blinkar mot er*

Det enda jag är rädd för är att när lönerna i framtiden drivits upp i Bulgarien så kommer de att börja nyttja den billiga arbetskraften i u-landet Sverige. Men jag tänker vägra då, för jag vill fortsätta med musiken! Ni hakar väl på?

"Allt åt alla hela tiden" är mitt nya motto!!

Rösta på mig så blir det genast bättre.

Jag lovar att bygga en sex meter hög betongmur runt hela Sverige!!

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

"Allt åt alla hela tiden" är mitt nya motto!!

Rösta på mig så blir det genast bättre.

Jag lovar att bygga en sex meter hög betongmur runt hela Sverige!!

Du har min röst direkt...

Men var ska vi få tag i billiga Polaker till att bygga muren?

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror inte att det är EU man ska va arg på, utan på företagen som spelar ut fattiga människor mot varandra. Förhoppningsvis får de nya EU-länderna det bättre, men förmodligen bara på bekostnad av ännu fattigare länder. Knappast på våran bekostnad..

Tror gör man i kyrkan debbie 😉 nej men varför tror du att EU överhuvudtaget bildades?

Tror du på det här som Lilleman och andra blåögda blivit itutade?

Tror du inte att EU och storföretagen anstiftat detta projekt för sina egna fickors skull, denna vansinnesfärd som innebär ett segregerat Europa mot resten, inte fan var det Greenpeace eller Arbetarrörelsen eller Moder Theresa´s påhitt i alla fall...

Tror du verkligen att det drabbar Kazakstan eller Uzbekistan eller Azerbajdzjan etc?

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Som någon påpekade här så tror jag inte länderna i EU hotr våra jobb så mycket längre gämförelsevis som Kina och Indien.

Har haft importfirma och köpte prylar från Kina, känslan under den tiden var faktiskt att det va på tok för billigt för mej att köpa in prylarna.

Kina har fortfarande U-lands beskattning och man behöver bara skatta 4% ?

....Indien kommer ha denna beskattning lååång tid framöver, om något företag bestämmer sej att flytta produktion utomlands är det og väldigt få som väljer ett eu land.

Flytten tiil öst europa har stannat av duktigt då det inte längre är särskilt vinstdrivande att produsera där längre.... standarden höjs ganska kvick och oxå omkostnaderna.

Jag skulle hellre vilja se en hög beskattning från Kina och Indien. Dels kanske för man är egoistisk och tänker på sin egen ekonomi och våra jobb, men speciellt för miljöförstöringen och hur det än är så är det fanimej slaveri där borta.

Men visst känns det knepigt att vi betalar skatt till eu som ger svenska företag bidrag för att kunna flytta till fattigare länder i EU..... vi betalar skatt för att bli av med jobb, men fortfarande är det största hotet på många sätt från Kina och indien !

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror inte att det är EU man ska va arg på, utan på företagen som spelar ut fattiga människor mot varandra. Förhoppningsvis får de nya EU-länderna det bättre, men förmodligen bara på bekostnad av ännu fattigare länder. Knappast på våran bekostnad..

Tror gör man i kyrkan debbie 🙂 nej men varför tror du att EU överhuvudtaget bildades?

Tror du på det här som Lilleman och andra blåögda blivit itutade?

Tror du inte att EU och storföretagen anstiftat detta projekt för sina egna fickors skull, denna vansinnesfärd som innebär ett segregerat Europa mot resten, inte fan var det Greenpeace eller Arbetarrörelsen eller Moder Theresa´s påhitt i alla fall...

Tror du verkligen att det drabbar Kazakstan eller Uzbekistan eller Azerbajdzjan etc?

🙂

Du är din vana trogen och fortsätter kasta skit på andra och rosa dej själv...

Vid din ålder borde du ha kommit till mera insikt än så... 😄

Om du nu är så insatt i Eu kan du väl utveckla lite hur EU jobbar med dom nya medlemmarna och hur man slussar in till exempel Bulgarien och Rumänien nu... 🙂

Jag ser ingen som helst substans i det du skriver...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är din vana trogen och fortsätter kasta skit på andra och rosa dej själv...

Pust och stön, vad vill du egentligen Lilleman?

Jag luftar mina åsikter och farhågor o EU och du går till personangrepp, liksom i flera andra trådar på sistone, vad har du för problem, tala ut så kanske jag kan hjälpa dig!

Kommenterar inte dina inlägg med mer än ett konstaterande att du har hang-ups på mig som person och råder dig att se inåt istället för att bete dig på detta vis i fortsättningen!

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är din vana trogen och fortsätter kasta skit på andra och rosa dej själv...

Pust och stön, vad vill du egentligen Lilleman?

Jag luftar mina åsikter och farhågor o EU och du går till personangrepp, liksom i flera andra trådar på sistone, vad har du för problem, tala ut så kanske jag kan hjälpa dig!

Kommenterar inte dina inlägg med mer än ett konstaterande att du har hang-ups på mig som person och råder dig att se inåt istället för att bete dig på detta vis i fortsättningen!

😐

Var har jag gått till personangrepp på dej? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Förhoppningen var att EU skulle vara till gagn för dess medlemsstater och ingenting annat. Den förhoppningen står kvar!

😮

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...