Jump to content
Annons

Angående huvudklang


Jowl

Recommended Posts

Hur mycket personlig träning får man tro? Om jag förstått det rätt är icke skolad sång skadlig för sångaren, det är något jag inte ens vill riskera. Är det då bäst att gå till en pedagog?

t.ex. att lära sig sänka struphuvudet, detta tycks vara det första man ska lära sig tillsammans med aktiv andning, och utan det är man ute och cyklar. Detta kan jag inte än, det är skitsvårt, tungan dras ner och spänns var gång jag försöker.

Redigerat av Jowl
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur mycket personlig träning man får är väldigt individuellt beroende på vad du får för kontakt med Kyrkomusikern/Körledaren. Det jag tycker att du ska göra är att ta kontakt med kyrkomusikerna (Kantor/organist) i din församling. De kommer att uppskatta den kontakten som du tar med dem och att du säger att du vill utveckla din sång/sångteknik med deras hjälp kommer att göra dem mycket välvilligt iställda gentemot dig.

Om du inte vet vilka kyrkomusikerna är där du bor så kan jag kolla i matrikeln om du talar om var du bor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag går i skola i lund och gör alltså helst aktiva saker där, vet att det finns ställen att gå till men har ingen specifik koll på saker å ting när det gäller församlingar eller körskolor etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har upptäckt en grej.

Min vän som går i kör säger att huvudklang/"att använda masken" är endast när man sänker struphuvudet... dvs när det låter lite "öh! ur vägen!", eller nåt liknande, lite opera över det, som sagt.

Däremot... det jag letade efter, "Head voice" verkar ingen känna till förutom du mopar - Detta komplicerar till det hela, exakt hur lär man sig det?

Är det nödvändigt att först lära sig sänka struphuvet?

Finns det ens något som jag försöker hitta? Eller är det bara marknadsföring att man ska kunna förkorta stämbandslängden? Enligt dig verkar det inte så, men å andra sidan verkar man inte lära sig det i körer, är lite konfunderad över detta.

Tack på förhand för assistans och ha översikt med att denna post är lite tautologi.

😄

Redigerat av Jowl
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte expert på området men vad jag har förstått så finns det olika "skolor" inom sångteknik. Det där med masken är ett sätt. T ex Jaimie Vendera har ett annat system. Det går väl ut på samma sak i slutändan kan jag tro men han snackar inte om masken. Han tycker att man skall fokusera på en resonanspunkt i kroppen. Den ligger då i bröstet vid lägre toner och sedan skall man tänka sig den som en boll som flyter upp högre och högre. När den passerar halsen och kommer upp i huvudet så är man uppe i huvudklangen. Han säljer några böcker varav jag har läst "Raise your voice" och den har hjälpt mig en hel del. Men skall man ta det seriöst så är det en sångpedagog som gäller.

Sång är rätt komplext när man tar det seriöst. När det gäller just tonalt så tror jag att man inom de olika teknikerna försöker att få bort tanken på att ljudet kommer från stämbanden. Man skall fokusera på en annan punkt än halsen. När man så att säga känner ljudet i halsen så gör man fel. Man skall känna ljudet i pannan, näsan, gommen, magen eller vart som helst utom i halsen. För när man fokuserar på halsen så spänner man den och då kan du inte ta höga toner + att du tröttar ut stämbanden.

Länkt till Jaimes hemsida. Böckerna går att beställa hos flera svenska handlare.

http://www.thevoiceconnection.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där kulan som flyttas uppåt känner jag faktiskt, men den kommer inte högre än halsen, där tar det stopp, den når aldrig huvudet. För att den ska det är det tydligen sångpedagog som gäller säger du? Det ligger väl nåt i det, flera typer som instämmt.

Men för att klargöra: Det finns sätt att komma högre än bröströst utan att använda falsett? Vad kallas det på svenska? Varken huvudklang eller mask funkar tydligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag sjunger mycket i "huvudklang" när jag sjunger hårdrock. Det du letar efter är en slags blandning av bröstklang och falsett, eller belting tror jag att det kallas. Ett sätt att hitta den lätt tycker jag är att börja sjunga upp som att du ropar jällt och har med stödet ordenkligt. Du kan också testa att göra gnälliga övningar, man kan komma fram till en ganska barnslig röst som är bra att bygga ifrån. Sjunga på fyllan är också en höjdare hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 5 månader senare...

ja brett manning är jävligt bra, head voice är inte samma sak som falsett, det är kännbar och hörbar skillnad. Och den starka operasången nån snackade om här uppe är inte endast headvoice, du får betydligt mer styrka än falsett men det måste vara mixen mellan huvud och bröstklang som menas.

mannings kurs går ut på att utplåna breaket mellan huvud och bröstklang, med de övningar han gjort är det omöjligt att gå upp i falsett utan brytning så det är även ett bra sätt för de som är osäkra att vara säker på att det är huvudklang, även om jag tycker det är väldigt påtagligt när resonansen når huvudet. Men det kan som sagt även bli en brytning mellan huvud och bröstklang, men det går att träna bort, och tydligen även utveckla till en mix. Som är en fantastisk grej enligt mej, men det krävs nog mycket träning.

gå in på singing success hemsida där finns ett klipp från ett seminarie, där du med världens enklaste övning kan hitta din head voice direkt.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

"<-----bröströst----->

.......................<------falsett----->

Tänk dig det där som mitt register.

Om jag förstått dig rätt ska jag hitta min huvudklang genom att både trycka på underifrån med bröströst och trycka ner min falsett så att det skulle se ut så här...

<-----bröströst----->

..........<---huvudklang--->

........................<-----falsett------>"

Hej Jowl!

Jag förstår exakt vad du menar tror jag! Det du undrar över är inte resonans, vilket många av personerna på sidan verkar tro, utan om röstlägen.

Jag är själv ungefär baryton/tenor men har register neråt bas... Och jag har stora problem att lära mig få dett register att låta snyggt... Det är svårt. Men jag har i alla fall hittat det och tänkte dela med mig av det jag vet.

Och röstläget du försöker hitta tycker jag bäst beskrivs med Mixröst. Så skulle du tänka:

<-----Bröströst----->

................<---Mixröst--->

........................<-----Falsett------>

...Så har du tänkt rätt. =D

Bröströst: Hela stämbanden ligger och vibrerar mot varandra:

....X X...

....X X...

....X X...

....X X...

Falsett: Nu har dina stämband vikt sig och ca halva stämbanden ligger och vibrerar mot varandra:

....X X....

....X X....

...X X...

.X X.

Samma sak händer med stämbanden när du viskar.

När du sjunger i Mixröst, vilket jag tror är vad du vill hitta och lära dig att använda, så flyttar du stället där stämbanden

viker sig och på så vis blir sträckan av stämband som ligger emot varnadra längre. Ditt exempel med gylfen var väldigt bra. D.V.S om man referar stämbanden till en gylf så är den stängd till 2/3

....X X....

....X X.... <-- Denna "vikpunkt" kan man flytta med muskler.

...X X...

.X X.

Sättet jag först hittade denna teknik att ändra stämbandens vikpunkt vad genom att sjunga i falsett och sedan sjunga det lägsta jag kunde i falsett och sedan fortsätta ännu djupare... Det kommer att skära sig när du gör detta och det kommer att ta tid och när du väl hittat rösten lite så kommer det att låta som när en bebis gråtjollrar ungefär...

Vokalen Ah betonat som i "Arg" och inte som i "Apa" var för mig en bra vokal att ligga och hitta toner på.

Sen är det "bara" att öva som en tok för att lära sig sjunga något som låter som nåt med mixrösten.

Hoppas att du kommer att läsa detta med tanke på hur länge sedan senaste inlägget skrevs....

Och jag hoppas att det då kommer vara till någon hjälp.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...