Jump to content
Annons

Vad skall jag välja?!


Xanex

Recommended Posts

Just nu använder jag Adobe Audition 2.0 för inspelningar av vocals, då dessa är de enda inspelningar jag gör så undrar jag nu följande;

Kan kvalitén av ljudet påverkas av vilket program man använder? Har aldrig använt Cubase, vet därför inte ett smack om det. Dock så har Audition, lättförstådda effekter (så som reverb och kompressorer och sånt där, även ifall jag inte fått till det där soundet jag vill ha i vocalsen, typ "värmen" och den där verkliga känslan av att det är nermixat i tracket), så jag undrar om sånt spelar nån roll?

Det borde väl det inte göra är min första tanke, men jag tänkte jag frågar ändå för er som vet bättre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Själva programmet har inget att göra med ljudkvalitén. Om du spelar in är det istället din hårdvara i form av ljudkort och mic som är avgörande för hur bra din inspelning blir, även hur rummet är där du spelar in. Det du sedan gör med dina ljudfiler i ett program har ju sen påverkan på ljudfilerna. Du får alltså ingen bättre ljudkvalité om du använder cubase om du spelar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...