Jump to content
Annons

Vilket ljudkort ska jag ha?


cza

Recommended Posts

Hejsan, Christian heter jag så alla vet det!

Jag har tänkt bygga en hemmastudio, där jag redan har det mesta klart för mig, förutom just ljudkortet.

Här är kraven på vad det ska klara av:

* Det ska klara av att spela in dessa saker samtidigt:

1st basgitarr

1st midisynth

2st gitarr

3st sång

* Samtliga vid inspelningstillfället skall kunna höra allt som spelas in, direkt via hörlurar. (detta kanske inte går, men det borde gå på något annat vis?!)

*Låg latency. (så klart)

*Firewire el. USB inte så stor betydelse. helst Firewire dock.

*Får inte kosta mer än ca 7-8000. (går iofs att diskutera :rolleyes: )

*Oj, kom på det, klarar ett ljudkort av att spela in alla dessa instrument samtidigt i separata kanaler?! edit: Alltså in till Sonar?!

nej, det kanske var för svårt.

_____________________________________________________________

Finns det ett kort som klarar av detta samtidigt, eller måste jag köpa ett mixerbord?!

Tacksam för svar!

//Christian

Redigerat av cza
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns mängder med kort som klarar det samtidigt :rolleyes:

Ett bra "kort" som gått ner ganska kraftigt i pris den senaste tiden är Presonus Firepod. Den har 8 analoga ingångar med helt ok pre-amps, midi i/o. Väldigt stabilt kort. Rekommenderas varmt.

Sedan behövs ju en hörlursförstärkare om ni ska vara flera som vill lyssna 😆 Hur många är ni? Fyra stycken? Isåfall duger ju en Behringer HA400 alldeles utmärkt. Kostar bara 220kr.

Någon mixer behövs inte, ljudnivåer sköter du via datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns mängder med kort som klarar det samtidigt 😆

Ett bra "kort" som gått ner ganska kraftigt i pris den senaste tiden är Presonus Firepod. Den har 8 analoga ingångar med helt ok pre-amps, midi i/o. Väldigt stabilt kort. Rekommenderas varmt.

Sedan behövs ju en hörlursförstärkare om ni ska vara flera som vill lyssna 😆 Hur många är ni? Fyra stycken? Isåfall duger ju en Behringer HA400 alldeles utmärkt. Kostar bara 220kr.

Någon mixer behövs inte, ljudnivåer sköter du via datorn.

Tack för snabbt och bra svar! Så här i ottan :rolleyes:

Ja, vi är 4st, oftast. Max 5.

Sedan det här med att spela in alla kanaler, från kortet, till Sonar så det blir olika kanaler för varje instrument, direkt, går det?!

Eller blir det bara en kanal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabbt och bra svar! Så här i ottan :rolleyes:

Ja, vi är 4st, oftast. Max 5.

Sedan det här med att spela in alla kanaler, från kortet, till Sonar så det blir olika kanaler för varje instrument, direkt, går det?!

Eller blir det bara en kanal?

Ja skulle ni behöva vara fem som lyssnar så finns det ett hörlursuttag på firepoden med 😆

Ja visst spelar man in alla kanalerna separat, det är hela poängen med ett sådant ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

har inte kört sonar men jag gissar att det går även där.

det är juh lite det som är grejjen med att ha en massa kanaler eller hur? :rolleyes:

plus en massa annat såklart men du fattar...

jag kommer nog oxå inhandla ett stycke firepod innom den närmaste framtiden, har hört mycket gott om det och det är fantastiskt prisvärt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inte funderat på ett mixerbord kopplat via ett ljudkort?

Också en möjlighet.

Personligen tycker jag det blir ganska grötigt och mixa med 5 kanaler samtidigt, jobbigare och ändra om någon spelar fel etc.

Ni mickar upp stärkare också antar jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inte funderat på ett mixerbord kopplat via ett ljudkort?

Också en möjlighet.

Personligen tycker jag det blir ganska grötigt och mixa med 5 kanaler samtidigt, jobbigare och ändra om någon spelar fel etc.

Ni mickar upp stärkare också antar jag?

Han skrev ju att han ville ha kanalerna separat. Dessutom kostar ju mixer + ljudkort ungefär lika mycket som firepoden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inte funderat på ett mixerbord kopplat via ett ljudkort?

Också en möjlighet.

Personligen tycker jag det blir ganska grötigt och mixa med 5 kanaler samtidigt, jobbigare och ändra om någon spelar fel etc.

Ni mickar upp stärkare också antar jag?

Han skrev ju att han ville ha kanalerna separat. Dessutom kostar ju mixer + ljudkort ungefär lika mycket som firepoden.

Ja precis...

Annars var det en mycket fin tanke 😄

Sedan måste jag säga att det inte är direkt svårt att fixa om nu sångaren missar en rad, i Sonar. Tar ca 10 sek.

Sedan får sångaren sjunga om 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

FirePod.

och med det menar du att jag ska köpa det alltså? 🙂

Jag funderar även på om jag måste uppgradera min dator och det bara inte räcker med ett ljudkort?

Alltså jag har ett inbyggt skitkort på moderkortet från Nvidia, så det kanske inte är värt att nämna...

Min dator är iaf denna:

Amd 2600+ (1.9mhz)

1024Mb ram.

Tycker att man borde ta sig en liten bit med detta iaf...

Redigerat av cza
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla upp Mackie Onyx400F, tyvärr har jag inte lyssnat på varken det eller Firepoden, men den har väldigt bra funktioner. T.ex. dubbla hörlursutgångar och volymreglage för monitorer vilket inte är så dumt.

Själv funderar jag på att skaffa ett Onyx400F men jag hittar inte så mycket i detta forum om kortet. EMU 1820m/1616m är nog inte så dumma de heller.

🙁

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en FirePod! 🙁

Själv går jag i tankar om att löpa en firepod TILL, hehe... 16 kanaler I/O är ju inte helt fel, det ger fler kunder och mindre krångel när man vill lägga trummor å sånt å vill lira samtidigt. Eftersom jag kör helt utan mixerbord 🙂

/Robban

Link to comment
Dela på andra sajter

FirePod.

och med det menar du att jag ska köpa det alltså? 😄

Jag funderar även på om jag måste uppgradera min dator och det bara inte räcker med ett ljudkort?

Alltså jag har ett inbyggt skitkort på moderkortet från Nvidia, så det kanske inte är värt att nämna...

Min dator är iaf denna:

Amd 2600+ (1.9mhz)

1024Mb ram.

Tycker att man borde ta sig en liten bit med detta iaf...

Ja det ser onekligen ut som det blir en firepod.

Det är då några fler frågor jag funderar på dock...

*Jag måste ha något "rackställ" förstår jag att stoppa kortet i?!

*Sedan är det frågan, som sagt, om jag kan få en riktigt låg latency med min dator och firepod?

Kan jag få det, köper jag det direkt...

Tack så länge för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

FirePod klarar låga latencyvärden (64 samples med vissa datorer), men vilka värden du får beror mycket på din datorkonfiguration. Att ditt moderkort är av märket Nvidia kan ställa till det om du har otur. Vissa FW-kretsar (VIA & NEC) och grafikkort (Nvidia) är andra saker som kan orsaka problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

FirePod.

och med det menar du att jag ska köpa det alltså? 😄

Jag funderar även på om jag måste uppgradera min dator och det bara inte räcker med ett ljudkort?

Alltså jag har ett inbyggt skitkort på moderkortet från Nvidia, så det kanske inte är värt att nämna...

Min dator är iaf denna:

Amd 2600+ (1.9mhz)

1024Mb ram.

Tycker att man borde ta sig en liten bit med detta iaf...

Ja det ser onekligen ut som det blir en firepod.

Det är då några fler frågor jag funderar på dock...

*Jag måste ha något "rackställ" förstår jag att stoppa kortet i?!

*Sedan är det frågan, som sagt, om jag kan få en riktigt låg latency med min dator och firepod?

Kan jag få det, köper jag det direkt...

Tack så länge för alla svar!

Du måste inte ha ett rackställ. Du kan väl lika gärna ställa det på ett fint bord, eller på datorn eller nåt. Beror på om du är en förespråkare för naziperfektionism eller inte 😎.

Med din dator och Firepod kan du nog få ner latencyn till ganska bra värden, eftersom det är ett FireWire-interface. Vågar inte säga nåt exakt, men jag skulle väl tippa på att du kommer ner under 5 ms åtminstone. Och det torde väl duga?

Lycka till! Rapportera gärna om du köper Firepoden, är nämligen intresserad av att köpa en själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

*Jag måste ha något "rackställ" förstår jag att stoppa kortet i?!

*Sedan är det frågan, som sagt, om jag kan få en riktigt låg latency med min dator och firepod?

Kan jag få det, köper jag det direkt...

Tack så länge för alla svar!

* Rackställ är inte supernödvändigt, dock är det ju rätt smidigt.. 😄 Kan man hitta för ett par hundralappar om man inte måste ha top-of-the-line märkena..

* Latency har jag aldrig haft problem å få ner. kör ibland alla kanaler inspelning samtidigt med 1,5 ms input latency. beroende på dator och drivrutiner å annat jox så borde det iaf inte bli över 4-5 ms totalt från det att du trycker ner tangenten till att du hör signalen. Och det är så lågt så det märker man ju liksom inte...

/Robban

Link to comment
Dela på andra sajter

FirePod klarar låga latencyvärden (64 samples med vissa datorer), men vilka värden du får beror mycket på din datorkonfiguration. Att ditt moderkort är av märket Nvidia kan ställa till det om du har otur. Vissa FW-kretsar (VIA & NEC) och grafikkort (Nvidia) är andra saker som kan orsaka problem.

Nejdå, det är ett ABIT NF7-S V2.0, nForce2-Ultra 400, Socket-A, ATX, Firewire, AGP8X

Var faktiskt ett värstingkort en gång i tiden 😎

Ser ju nu att jag har firewire för fean!

Trodde jag skulle behöva köpa ett firewirekort.

Ja, det är inte lätt ibland 😄

Redigerat av cza
Link to comment
Dela på andra sajter

*Jag måste ha något "rackställ" förstår jag att stoppa kortet i?!

*Sedan är det frågan, som sagt, om jag kan få en riktigt låg latency med min dator och firepod?

Kan jag få det, köper jag det direkt...

Tack så länge för alla svar!

* Rackställ är inte supernödvändigt, dock är det ju rätt smidigt.. 😄 Kan man hitta för ett par hundralappar om man inte måste ha top-of-the-line märkena..

* Latency har jag aldrig haft problem å få ner. kör ibland alla kanaler inspelning samtidigt med 1,5 ms input latency. beroende på dator och drivrutiner å annat jox så borde det iaf inte bli över 4-5 ms totalt från det att du trycker ner tangenten till att du hör signalen. Och det är så lågt så det märker man ju liksom inte...

/Robban

Det hörs ju mycket bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

nForce2 är ett chipset som Nvidia utvecklat så det kan tyvärr mycket väl innebära vissa problem. Vill inte göra dig besviken i onödan men det kan vara värt att veta så u inte sliter hår om det inte funkar tillfredställande.

aj aj ajdå.

vad kan det vara för sorts problem då?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Rackställ är inte supernödvändigt, dock är det ju rätt smidigt..😉Kan man hitta för ett par hundralappar om man inte måste ha top-of-the-line märkena..

eller så bygger man ett litet rack själv..

går att knåpa ihop på en timme eller 2 om man har material och verktyg!!!!

mitt stora rack tog cirka 3 veckor att bygga, men då är det skitfint och skitvälbyggt med.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm ok, så är det ju nu, men det borde ju bli skillnad med firepod förstår ja?

annars, kan man ha kvar CPU och flytta över det på ett nytt moderkort, eller måste jag köpa ny CPU?!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har kört min firepod med både FW-kretsar från dåliga (VIA) och bra (TI)tillverkare och har aldrig haft problem. kört med laptop med. inga problem där heller. 😉

ja, det låter ju iaf lite bättre 😛

Ska iaf bröva med firepoden först och sedan får vi se om jag uppgraderar datorn...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nforce2 är generellt sett inte ett chipset som dras med problem, tvärtom är det ett av de chipset man en gång i tiden rekommenderat till musikdatorer. Så det är bara att tuta och köra. Förutom Presonus finns även ljudkort från Motu och Focusrite med åtta mikrofoningångar som kan vara värda att kolla upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...