Jump to content
Annons

Gustav Claughton feat. Lindpop


Gurtcci

Recommended Posts

LÅTNAMN: Floating in Space

ARTIST/GRUPP: Gustav Claughton

GENRE: New Age, Chill out, Soundtrack, Meditative

LÅTLÄNGD: 4:32

KOMPOSITÖR: Gustav Claughton

PRODUCENT: Gustav Claughton

EV. MEDVERKANDE: Stephan (Lindpop) - Gitarr

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 4.2 mb

STATUS: Färdig demo

Fick hjälp av Lindpop med gitarren. Låten är mysig med influenser från Enigma och Mike Oldfield...

Floating_in_space.mp3

Redigerat av Gurtcci
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det bara jag som inte kan höra låten? Får bara upp ett fönster med en massa symboler... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter bättre och bättre för varje gång. 🙂

Måste faktiskt säga att trummorna och alla perkussioner är det bästa med låten. Den konstanta paden i bakgrunden känns för stark. Inte riktigt för hög i volym... den är bara lite väl upprepande och, ja, konstant. Kanske kompensera med andra mjuka paddar och skifta mellan dom ibland?

Enigma och Oldfield har jag lyssnat på vääldigt mycket jag också, och din var inte speciellt långt ifrån deras ungefärliga nivå. Keep it up!

edit: Dra den rakt in i spelarn', så funkar det fint!

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack 🙂 känner också att jag utvecklas...

Du har rätt med padsen. Får förändras innan den trycks på platta 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som lyssnar behöver ju bara lämna en liten kommentar... behöver det för att utvecklas 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Så fort det är lite ambient musik och en gitarr är med så kallas det för Oldfield-stuk. Inte i min bok i alla fall, men jag tillhör väl den gamla skolan som lyssnade på Oldfields klassiska plattor som tex. Ommadawn, Tubular Bells, Five Miles Out etc. Det är väldigt långt från detta, men om man menar hur det lät på tex Songs of distant earth så kommer man i och för sig närmare. ja, ja nog om det.....

Det är ett snygg ljudlandskap och låten passar verkligen till titeln Floating in space, för så känns det lite grand, man flyter omkring men det händer inte så mycket, tyvärr. Ett kort starkt tema, framfört på gitarr förslagsvis då, som du upprepar några gånger, då kommer du närmare Oldfield om det är ambitionen. Nu är det mer Oldfield-komp med trött improviserande David Gilmore på gitarr. 😄

Men, bra jobbat ändå. Hoppas min input kan hjälpa till på nåt sätt.

Mvh

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som inte kan höra låten? Får bara upp ett fönster med en massa symboler...  😎

Högerklicka och välj "spara som" döp filen till nåt typ "musik.mp3". Detta är ett känt fel på denna sajt.. Ingen bryr sig om att fixa det hela.. 🥰

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

När någon name-droppar Mike Oldfield måste jag lyssna 😎

Jag antar att jag också tillhör gamla skolan (tillsammans med Wernborg), för jag tror fullt och fast att Mike Oldfield inte spelade in några plattor efter 1985. Det var Oldfields elaka tvillingbror Fake Oldfield som slängde ut alla RIKTIGA instrument ur studion och började göra musik av loopar 😆 Nä, tacka vet jag den manisk-depressiva olyckliga Oldfield; han gjorde betydligt intressantare musik än New Age Mike.

Alltså, är det mood-music du vill göra så lyckas du bra. Får lite Enigma-vibbar. Vill du anspela på "klassiska" Mike Oldfield behövs fler genomarbetade partier i musiken. Ljudmässigt låter det riktigt proffsigt tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den låter mycket profsig och fin. Möjligtvis är den lite utdragen men det är bra om man är på det humöret så det kanske är det som är tänkt:D. Väldigt härlig flytande känsla i låten.

Angående Oldfield så upprepar jag föregående talares ord.

  När någon name-droppar Mike Oldfield måste jag lyssna🙂

Jag antar att jag också tillhör gamla skolan (tillsammans med Wernborg), för jag tror fullt och fast att Mike Oldfield inte spelade in några plattor efter 1985...

Du glömmer Tubular bells II och framför allt Amarok! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla fina kommentarer 😄 Själv tycker jag fortfarande att det låter Oldfield för mig, men sen så har jag bara plattan Songs of Distant Earth eller vad den heter och då tycker jag att musiken låter hyfsat lik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Titeln sätter ribban högt, men låten lever väl upp till sitt namn. Skön lyssning, får lite Amiga 500 vibbar!? 😄

Inget direkt att klaga på gällande ljudbilden. Att gitarren ligger långt bak stör mig inte alls. Känslan förmedlas och det är det som räknas. Dock känns outrot/faden lite väl uttragen, men jag antar att du har en tanke med detta: man ska väl sakta flyta bort... Angående genrebeteckningen skulle jag nog hellre valt att kalla detta chil-out/avslappningsmusik.

Snyggt hur som helst.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...