Jump to content
Annons

det ünderbara cliff burton soundet..


Johan Ekströmer (oregistrerad)

Recommended Posts

Johan Ekströmer (oregistrerad)

tjena,

jag frågar nu er, kamrater på forumet, vad jag ska ha för dist pedal för att få det att låta som cliff burtons? jag har läst att han använder Electro Harmonix Big Muff när han lirar men jag tänkte: är inte det en j**la gitarr dist? jag kör just nu i och för sig på en gitarr dist (dan electro black coffee) men jag vill ha något med mer tryck i.. så jag undrar är muffen något att satsa på eller ska man köpa en bas dist istället?

tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du läst att han använder "Electro Harmonix Big Muff " så är det väl en sådan du skall ha (tillsamman med en likadan förstärkare).

Jag vill dock bara inflika att det där med att "jaga sound" oftast slutar med en tom plånbok.

Soundet beror mycket (mest?) på HUR man spelar ett instrument, anslag inte minst.

Så... skaffa dig gärna samma utrustning som CB, men räkna inte med att du får samma "Sound" bara för det. Bättre att skaffa ett "eget" sound istället!

Spelar gitarr, så jag kan inte säga något specifikt om enskilda effektpedaler för bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

så jag undrar är muffen något att satsa på

He he he (förlåt)

Jo det är en gitarrpedal en legendarisk sådan, men det hindrar väl inte att man har den till bas? Jag spelade ihop med en basist i ett heavy metal band som körde rätt friskt med muffen. och det lät tja ...coolt.

Greta Brinkman kör också med den här är en länk

http://www.ehx.com/ehx2/Default.asp?q=f&f=...reta%5FBrinkman

där kan du höra hur murrigt det låter.

Risken är väl att tiden sprungit ifrån den lite. Det måste ju finnas bättre. En kompis använde den här:

http://www.musiciansbuy.com/BOSS_ODB3_BASS...RIVE_PEDAL.html

Han var lite hyfsat nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv lirat " the 4-stringed motherfucker" i över 20 år, mest hardcore/trash, och "det där Cliff - soundet" är precis som Andreas säger beroende av väldigt mycket, men det som har störst betydelse är musikerns spelstil. Nu råkar jag veta att Cliff körde mycket på sin gamla Rickenbacker (precis som Ian "Lemmy" Kilminster i Motorhead) tillsammans med ett hårt, väl avvägt fingerspel. Däremot hade han inte så mycket dist på soundet som man kan tro, utan vägde upp botten med en rätt vass "högre mellanregister"-topp. Min erfarenhet är relativt tunna strängar (EBS/da´darrio 40 - 95/100) på en bas med genomgående hals. Full treeble på halsmicken får kompenseras med lite extra baspådrag på stärkarn. Elementen får gärna vara 12" gitarrelement men 15" baselement fixar det också om man har tillgång till en bra EQ. Kör man rörstärkare så går man på gitarrtopparna med naturlig överstyrning. Kör man distpedal måste man ratta försiktigt annars tappar man all botten. Hoppas att det här hjälper dig lite. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag visste inte ens att det fanns specifika dist-pedaler för bas. Gitarrpedaler måste ju gå alldeles utmärkt.

Sen tycker jag inte direkt att det är något fel att köpa "andras" utrustning. Eget sound blir det ju (för det mesta) ändå, men många har kanske ändå nåt slags mål med sitt - ett ideal, if you will, och då kanske diverse utrustning kan vara ett sätt att nå målet. Om jag tycker att Clapton, Blackmore och Gilmour har de bästa gitarrtonerna så kanske jag köper en Fender och inte en Danelectro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...