Pingpong Postat 12 januari 2007 Anmäl Dela Postat 12 januari 2007 (redigerat) Tjena! Jag sitter och funderar lite på hur ett bra sångspår egentligen ska låta. Ska det vara ljust och luftigt? Eller ska det vara utsmetat över hela registret och vara med karaktär i de lägre registret? Jag sitter och jobbar med en låt och får inte riktigt till tekniken bakom ett sound som är "allmänt" och "soundmässigt snyggt". Hur får du till ditt favoritsound på sången? Vilken kompression använder du? Mjukvara eller hårdvara? Hur löser man "problemet" med att få tryck i sången och samtidigt bibehålla dynamiken? Hur ser din sångkedja + inställningar ut? MVh /Pelle R Redigerat 12 januari 2007 av Pingpong Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
basshole Postat 12 januari 2007 Anmäl Dela Postat 12 januari 2007 Den obligatoriska "det beror till stor del på mikrofon och mikrofonförstärkare"-kommentaren passar såklart in här. Jag vill ha med så mycket frekvenser, så okomprimerat som möjligt in i datorn. Så att jag kan dra ifrån eller öka vissa frekvenser och komprimera beroende på var mixen tar vägen. ett knep för att få tryck med bibehållen dynamik är parallell kompression. kopiera ditt sångspår "A" till kanal "B". Lägg lite lätt kompression på A, bara så att det inte fladdrar iväg för mycket. Komprimera skiten ur B. Låt A vara huvudsångspår och möt upp med B efter behag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pingpong Postat 12 januari 2007 Trådstartare Anmäl Dela Postat 12 januari 2007 Tack för tipset! Jag kör en rörmic av märket Golden Age Project TC-1 och ett RME fireface 400. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
basshole Postat 12 januari 2007 Anmäl Dela Postat 12 januari 2007 Ja då har du ju bra förutsättningar för att få med så mycket som möjligt in i burken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pingpong Postat 12 januari 2007 Trådstartare Anmäl Dela Postat 12 januari 2007 Absolut! Men man är ju lite kräsen va fan! Det ska låta så bra som det bara kan, bra är inte tillräcklig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
basshole Postat 12 januari 2007 Anmäl Dela Postat 12 januari 2007 Nu kommer säkert många hugga emot, vilket jag förstår eftersom alla jobbar olika men: På just sångspår hävdar jag att det är bäst att lägga eq INNAN (och ev. efter) kompressor. Men framförallt innan! På så sätt undviker man risken att kompressorn jobbar efter fel frekvenser. Har du ett basrikt sångspår vill du ju inte att bumlig bas, som du ändå kommer skära bort, ska styra när kompressorn ska jobba. mao brukar jag sätta en eq först där jag enbart skär bort frekvenser jag inte vill ha med. Sedan komprimerar jag och slutligen om det behövs lägger jag till en eq för att plocka fram frekvenser. alltså för att boosta lite här och där. Det sk "Motowntricket" på sång är parallell kompression, som jag beskrev tidigare, med tillägget att man spättar på rätt rejält med diskant på spår B. För att få lite mer tydlighet i sångljudet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mietek Postat 12 januari 2007 Anmäl Dela Postat 12 januari 2007 intressanta tips här! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 12 januari 2007 Anmäl Dela Postat 12 januari 2007 ett knep för att få tryck med bibehållen dynamik är parallell kompression.kopiera ditt sångspår "A" till kanal "B". Tekniken är bra! Men jag tycker det är lättare att lägga kompressorn som en send-effekt på sångspåret, då kan man dessutom ställa in mängden av komprimerat sound i slutresultatet. Om du kör alla dina spår till en vocal-group, är det bäst att göra parallelkomprimeringen där. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henrik A Vogel Postat 12 januari 2007 Anmäl Dela Postat 12 januari 2007 Nu kommer säkert många hugga emot, vilket jag förstår eftersom alla jobbar olika men: På just sångspår hävdar jag att det är bäst att lägga eq INNAN (och ev. efter) kompressor. Men framförallt innan! Högpassfilter på sång innan kompressor är finemang, fast det gör jag oftast redan vid inspelning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
fogden2000 Postat 12 januari 2007 Anmäl Dela Postat 12 januari 2007 Nu kommer säkert många hugga emot, vilket jag förstår eftersom alla jobbar olika men: På just sångspår hävdar jag att det är bäst att lägga eq INNAN (och ev. efter) kompressor. Men framförallt innan! Högpassfilter på sång innan kompressor är finemang, fast det gör jag oftast redan vid inspelning. Vilket högpass filter då ? 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henrik A Vogel Postat 12 januari 2007 Anmäl Dela Postat 12 januari 2007 Nu kommer säkert många hugga emot, vilket jag förstår eftersom alla jobbar olika men: På just sångspår hävdar jag att det är bäst att lägga eq INNAN (och ev. efter) kompressor. Men framförallt innan! Högpassfilter på sång innan kompressor är finemang, fast det gör jag oftast redan vid inspelning. Vilket högpass filter då ? 😄 Bordets EQ eller högpassfiltret på min Peavey VMP-2 fungerar fint. Många preamps och kanalstrippar kommer med högpassfilter, och en hel del mikrofoner har det ju också inbyggt. /H Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elof (oregistrerad) Postat 12 januari 2007 Anmäl Dela Postat 12 januari 2007 Jag brukar som Vogel lägga högpass, men innan den "riktiga" mixkompressorn åker på. Brukar inte lägga högpass när inspelningen görs. Svep och hitta var du kan lägga högpass utan att sången låter opassande tunn för låten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.