Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

tjo nĂ€r jag lirar in sĂ„ng med konding micken sĂ„ blir det nĂ„n konstigt brum typ 200 hz under sjĂ€lva tonen , vad kan detta bero pĂ„ tro? 😄

Annons
Postat

en sak e sĂ€kert..det beror inte pĂ„ fasfel.. fasfel Ă€r nĂ„got helt annat....!!!!!!!!! 😆

jag misstÀnker att det kan vara jordbrum, eller ngt lysrör/crtskÀrm eller liknande som ger dig dessa störningar!!

Postat

disonansen Àr inte inte konstant liggandes pÄ en frekvens utan löper med den inspelade sÄngen fast cirkus 200hz lÀgre , wtf ? vad Àr fasfel?

trodde man kunde skapa fasfel med en omnimick om man har den i felplacerad, maby not thanx for da feed... 😼

Postat

RÀtta mig om jag har fel, men brum pÄ multipler av 50hz, dÄ kanske man kan misstÀnka nÀtbrum? Fel pÄ jorden, störningar, etc?

Postat

Det Àr inte sÄ att du har ett rum som ger vÀldigt ful respons nÀr du sjunger dÄ?

Fysikaliskt fasfel har jag mycket svÄrt att tro att det Àr. Vad Àr det för karaktÀristik pÄ micken dÄ? Du pratar omni, och det Àr ju helt galet i de allra flesta fall om man spelar in sÄng.

Postat

Men för att komma in lite pÄ just fasfel. Hur kollar ni fasfelet? Lyssnar ni spÄr för spÄr eller finns det nÄgon enkel digital lösning? Typ att man kan se alla vÄgor möta varandra. Kan bas och gitarr kollidera om de inte ligger i fas eller Àr det mer saker som Àr "nÀra" varandra dÄ man mÀrker det bÀst?

Postat

Man mÄste ha minst tvÄ spÄr för att kunna fÄ till ett fasfel, och dÄ mÄste samma ljudkÀlla finnas i bÄda spÄren, men den ena Àr förskjuten i tid.

t ex: Du spelar in trummor. SÀtter en mikrofon nÀra trumsetet och en annan en bit ifrÄn. Mikrofonerna spelar in samma ljudkÀlla fast med en viss tidsskillnad (och givetvis en viss ljudskillnad, det Àr ju dÀrför du valde att ha tvÄ mikrofoner). Vips har du ett fasfel. För att bli av med detta fasfelet kan du flytta distansmiksspÄret sÄ den hamnar i fas med nÀrmiken. Att invertera fasen i detta sammanhanget kommer förmodligen inte göra sÄ stor skillnad.

Eller: Du spelar in virvel med tvÄ mikrofoner, en under och en över.. NÀr du bankar pÄ virveln kommer miken under att ta upp en inverterad signal (skinnet buktar ut pÄ undersidan nÀr det buktar in pÄ översidan och vice versa). I detta fallet kan du göra en vanlig fasinvertering pÄ mikrofonen pÄ undersidan och hoppas att den inte tar in sÄ mycket annat av resten av trumsetet (för dÄ uppstÄr ju ett annat fasfel gentemot resten av mikrofonerna pÄ trumsetet).

Men grejen Àr att man hör fasfel om man vet hur det lÄter. Tillverka lite fasfel, lyssna, fixa till fasen, lyssna och hör skillnaden. Gör detta pÄ lite olika ljud och snart reagerar du automatiskt sÄ fort det hÀnder. Prova bÄde i mono och stereo.

Postat

Och sedan mÄste man komma ihÄg att fasfel bara Àr dÄligt om det lÄter dÄligt! Jag menar, AB-stereo bygger ju definitionsmÀssigt pÄ tids- och fasskillnader, men lÄter jÀttebra rÀtt anvÀnt.

Crangdaniel, föreslÄr att du lÀgger upp en ljudfil som illustrerar ditt problem. DÄ blir det lÀttare att hjÀlpa till.

HĂ€lsningar

/Henrik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.