Jump to content
Annons

Battle of Wine.


Recommended Posts

Låtnamn:Battle of wine

Artist:Harmonica mike and The Bluesmates

Text/Musik:HM

Prod/mix:Hm

Gura:Josse komp,Moon solo

Trummor:Feta loopar/programmerig av Emser

Övrigt oljud: JAG!

Genre:ROCK!

Status:Före mastring

Storlek:Runt 6meg

Tillverknings år:2006

Tjena.

Hittade en gammal dänga i datan.Det finns nog en del att göra på denna.

Avvaktade med det tills jag fått lite inputs kring vad som behöver åtgärdas..

För egen del tycker jag att basen är lite hög..Lite fel tonart,det finns ett orent tjut från mig... 😄

Feeda lite boys an girls..

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Du vet vad du håller på med, basen ja ner lite annars klockrent..

min högst personliga åsikt 😄

hörde inga tonfel sådär direkt..

Thanx Lexor.

Jag sitter med lurarna,och där skrålar basen rätt friskt..

Jag mixade denna i våras,går nog att dona lite med mixen..

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

För att vara från dig tycker jag den känns rätt... 😎 slå mig inte... rätt slätstruken 🙁

Det låter pubrock/blues och det är inget jag tänder på så ta min input med en riktig grabbnäve flingsalt 😄 Håll i dig nu!

Men... allt känns så vanligt katten musen 10 tusen band och låtar måste låta så här (undantaget rösten då) - åtminstone förr. Ungefär som att höra ett trött jazzband lira en gammal postboplåt som låter som någon annan postboplåt som... inte gör någon skillnad. Fast visst det kanske fungerar bra ändå. På rätt ställe, med rätt människor (jag avrättad).

Är det säkert att det är så tråkigt som jag beskriver ovan. Det vet jag faktiskt inte! Kan vara att jag inte kan se vägar i dessa typer av låtar (och borde hålla käft). Men jag har svårt att uppleva låten som något annat än utfyllnad. Dina andra låtar är så mycket mycket bättre och mer orginella!

---

Jag lovar någon gång får du möjligheten att ge tillbaka 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker mixen låter bra betr nivåer och panorering. Kanske är basen något bumlig. Hör inga transienter alls i den. Kan väl eq:as med diskanthöjning och sen justera nivån. Leadsången aningen distanserad, skulle vilja ha ett något närmare sound och då rör det väl sig mer reverbet än dB-talet.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att vara från dig tycker jag den känns rätt... 😎 slå mig inte... rätt slätstruken 🙁

Det låter pubrock/blues och det är inget jag tänder på så ta min input med en riktig grabbnäve flingsalt 😄 Håll i dig nu!

Men... allt känns så vanligt katten musen 10 tusen band och låtar måste låta så här (undantaget rösten då) - åtminstone förr. Ungefär som att höra ett trött jazzband lira en gammal postboplåt som låter som någon annan postboplåt som... inte gör någon skillnad. Fast visst det kanske fungerar bra ändå. På rätt ställe, med rätt människor (jag avrättad).

Är det säkert att det är så tråkigt som jag beskriver ovan. Det vet jag faktiskt inte! Kan vara att jag inte kan se vägar i dessa typer av låtar (och borde hålla käft). Men jag har svårt att uppleva låten som något annat än utfyllnad. Dina andra låtar är så mycket mycket bättre och mer orginella!

---

Jag lovar någon gång får du möjligheten att ge tillbaka 🙂

Tjena DG.

Det är lugnt.Du behöver inte gilla alla mina låtar 🙁

Det är nog som du säger,en transport sträcka mellan de olika kompositionerna.

Jag ser den som en del i min musik utveckling..Skrev denna 1988.

Aldrig lirat den offentligt,eller gjort nån inspelning,bara skrålat den på fester och dylikt.Texten har en djupare innebörd för mig,så jag tyckte att den förtjänade en inspelning. Den handlar om att vi har lite olika förutsättningar i livet beroende på uppväxt miljö,och den här killen hade det inte lätt..Men kontentan är vad man gör med livet,"don´t by yourself a gun".."you got to find your faith"..etc..

Nåväl,en låt blev det.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker mixen låter bra betr nivåer och panorering. Kanske är basen något bumlig. Hör inga transienter alls i den. Kan väl eq:as med diskanthöjning och sen justera nivån. Leadsången aningen distanserad, skulle vilja ha ett något närmare sound och då rör det väl sig mer reverbet än dB-talet.

Tjena E.

Bra tips om basen,jag kör lite eq istället för att ändra nivå på basen..kanske funkar om jag gör det direkt i mastringen..Just ja,reverbet på sången måste kapas lite också helt rätt.Jag hör några ess ljud här och var,samt lite för mycket rum..Så då måste jag in i mixen i alla fall..

Tack för bra feedback.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Hittade en gammal dänga i datan.Det finns nog en del att göra på denna.

Avvaktade med det tills jag fått lite inputs kring vad som behöver åtgärdas..

För egen del tycker jag att basen är lite hög..Lite fel tonart,det finns ett orent tjut från mig...  😉 

Feeda lite boys an girls..

Mvh

Micael

Hej mate...

På tok för hög bas i min lyssning. Och den är skapligt rak. Skulle jag vrida på i högtalarna skulle jag troligtvis tappa håret.

Jag tycker sången är lite för snällt mixad och helt klart kan komma fram lite. Det behövs då låten i övrigt inte är direkt personlig.

Läbbiga trummor i min smak....

Inte så svängigt som jag helst skulle höra i den här genren....

Usch vilken gnällspik jag är nu... jaja, det är inte så att det inte finns tusen möjligheter att ge tillbaks :rolleyes:

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Mycket obalans här. Instrumenten låter inspelade i helt olika utrymmen och trummorna är lite låga. Allmänt kan sägas att nivåerna är lite åt skogen. Kolla över nivåer och reverb.

Har du testat att basen skulle spela lite lugnare eller annorlunda över partierna där organet/gitarren har solo, för att i arrangemanget ge mera utrymme åt huvudrollsinnehavaren?

Lite variation på basen, den gör mycket och man märker ganska snabbt copy-paste.

Har du komprimerat och distat munspelet? Låter... intressant och bra.

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

"Battle of wine" - Harmonica Mike. Bluesig sak.

Positivt:

* Charmiga uttal av "home work" och "walking".

* Försöket att få in så många instrumentprestationer som möjligt på kort tid - plötsligt dyker t.ex. ett munspel upp...

* Elgitarren och munspelet är bäst av instrumenten.

* Skön röst

Negativt:

* Texten tilltalar inte. Förutsägbara rim.

* Tråkiga enformiga trummor utan tillräcklig panorering.

* Basen är enahanda.

* Orgelspelet beträffande de tre ensamma tonerna, främst i början av låten.

* Rotary speakeroljudet (?) i början och slutet av låten.

Betyg 3.25 av 5.

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Groovy 😄 Blues/rock finns det alltid utrymme för. Svänget tycker jag finns där.

Perfekt dricka en pilsner på pubben musik. Bra röst, riktigt rivig och skön vid tillfällen. Får lite lynyrd skynyrd vibbar av låten och ditt sätt att sjunga!

Hade nog föredragit en lätt överstyd kompgitarr för lite mer driv. trummorna kunde kanske ha en annan ljudbild känns lite tamt på något sätt.

Good work!

Vänliga Hälsningar

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...