Jump to content
Annons

Ventures

Recommended Posts

Jag står i valet och kvalet att skaffa en liten förstärkare för att spela lite hemma på kammaren. Utrymme och budget är begränsade.

Jag har tittat på Peavey Rage och Roland Minicube, men Vox AD5 är lockande liten och innehåller fler effekter "på köpet" än de andra.

Kommer jag att bli besviken med en AD5:a? Andra förslag i storleksklassen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

Jag har en liten Fender som trots sin litenhet är på 70Watt. De flesta i den storleken brukar ligga på ca 15-20W. Är nöjd med den men den har bara 1 "input" och inga andra anslutningsmöjligheter överhuvudtaget (för effekter/output etc).

Tycker att Vox är ett kanonmärke och skulle själv köpa Vox om jag var i behov av förstärkare. Den till en Gibson, Gretsch eller Hagström är kalas.

Jag har spelat på en del olika Roland Cube-modeller. Ljudet är otroligt rent. Ett gediget märke det också, men personligen tycker jag de passar främst för Keyboards. Även om de har särskilda dedikerade keyboardförstärkare också.

Randall är ett bra märke som man kan testa om man hittar det nånstans! Och en Marshall är ju alltid en Marshall...

Det viktigaste är dock att det är rör - om man är rörfreak!

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev en rosa(!) Vox AD5.

Fördelar: Den är pytteliten 10"x10", simulerar 11 olika förstärkartyper och 11 olika effekter så man slipper pedaler osv.

Nackdel: Man kan inte få byxorna att fladdra med 5W och en 6,5" högtalare, men å andra sidan var jag inte ute efter det. Those days are over.

Hur som helst är det roligt att botanisera bland alla ljudkombinationer som det hade krävts ett helt gäng externa effekter för att åstadkomma med en annan förstärkare i samma klass. Att effekterna är "på låtsas" stör inte så mycket. Priset borde kunna vara ännu lägre. I USA kostar den 700 kr och i England 1000 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...