Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenaretjenare!

Har ganska nyligen börjat med lite inspelning på hemmaplan och har nyligen inhandlat en kondensatormick med stormembran (JJLabs BMC2) för att ta nästa steg i ljudkvalitét. Övriga grejer jag har är ett Behringer Xenyx 802 mixerbord kopplat till ett M-Audio Audiophile Delta 2496 ljudkort. Använder Cakewalk Sonar 6 Producer som inspelningsprogram, har även Cubase SX 2.

Hursomhelst fungerar den nya micken bra, mixern har ju fantommatning osv så det är inga problem på den fronten. Är dock lite osäker på hur man får ut det mesta av micken. Den stora frågan är väl egentligen: Är det bättre att stå längre ifrån micken med högre volym eller närmare micken med låg volym? Detta gäller främst när man spelar in sång, då mitt rum där jag spelar in ekar en hel del om man jämför med en studio. Ställer man sig längre ifrån (1,5-2 meter) hör man avståndet ganska tydligt på inspelningen, men står man närmare (0,5-1,5 meter) får man alldeles för hög signal och det clipar... Då kan man i och för sig sänka en hel del men det blir inte mycket volym att jobba med sen.

Så, finns det något standardavstånd/volym för sådana här mickar? Någon med liknande uppsättning som kan berätta något?

Tack och hej /andreas

Annons
Postat (redigerat)

Alla mina inspelningar på testsiten är gjorda på 25-30cm avstånd - och det fungerar utmärkt. Även om Christina tar i väldigt mycket ibland med sin operaröst, så får det aldrig preampen att klippa, så det låter som om du gör något fel...

När du ställer in mixern, så ska du justera Gain på mikrofonkanalen efter inkommande ljud, så att du kan se att Peak-LED:en (om det finns en sådan) flämtar till lite vid de starkaste partierna. Då har du lagom Gain och tillräckligt hög signal för alla situationer. Inspelning är bäst att göra direkt efter preampen, så om det finns en Direct Out eller Insert-jack på ingångskanalen som du använder, så koppla därifrån till ljudkortets lineingång. Kolla om ljudkortet har någon inställning för +4dB eller -10dB nivå och ändra till det som stämmer med den nivå som mixern skickar ut.

Redigerat av Claes
Postat

Tack så mycket för svaret, var sådan info jag behövde för att ha något att utgå ifrån när jag testar. Ska prova det imorgon, tack igen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.