Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Håller på att kika efter ett nytt ljudkort. Har kommit fram till att det som borde fylla mina behov är ett MOTU UltraLite eller RME Fireface 400. Kollade i manualen till RME kortet och där fanns i alla fall de funktioner jag behöver, men eftersom MOTU kortet är lite billigare så skulle jag vilja kolla upp det närmare också. Har dock inte hittat någon manual till MOTU kortet, någon som vet var den kan finnas?

Annons
Postat

Jag har inte testat MOTU-kortet, men för cirka en månad sedan skaffade jag ett fireface 400 från thomann.de, och hittills har det funkat utan några som helst problem. Ljudet är helt oslagbart bra (har kört med en gammal motu 2408 förut och skillnaden är enorm), mikpreampsen är brusfria och rena(ofärgade) och allt låter verkligen tiptop. Dessutom följer det ju med en bra "mixview" till rme´n som är mycket praktisk.

Kan verkligen rekommendera kortet. Trots det lite höga priset... 😉

Postat

Jag försöker också välja mellan RME FF400 och MOTU UltraLight. Jag har RME MultiFace för tillfället och har varit mycke nöjd. Nu har jag planer på att igen gå över till Mac och denna gång en laptop. Den fördel RME har med sina fina extra program för monitorering går förlorade om man har en Mac för de finns endast för Windows vilket är synd.

I förra Studio 11/06 finns en test på TC Konnect 24D och det fick mycke bra betyg så nu har jag tre alternativ.

Hittade manualen till MOTU Ultralight men det ser ut som om man måste köpa den.

www.motu.com > Home > Store > Hardware Manuals > UltraLite Manual

Postat
Hittade manualen till MOTU Ultralight men det ser ut som om man måste köpa den.

www.motu.com > Home  >  Store  >    Hardware Manuals  >    UltraLite Manual

Ja, den är den enda som jag har hittat också. Fast jag har ingen lust att köpa en manual för att kolla inför ett eventuellt köp... Det får nog bli RME, folk verkar vara nöjda med sina RME kort och det verkar vara bättre support på deras hemsida generellt.

• 3 år senare...
Postat

Kapar den här gamla tråden då jag befinner mig i samma situation tre år senare=)

Jag har ett Mackie 400F som har fungerat hur bra som helst men sen jag gick gick över till en macbook pro (senaste) så har jag problem med dropouts så jag tänkte sälja Mackiekortet tillsammans med min stationära studioburk då den kombinationen fungerar perfekt. Det verkar helt enkelt som att Mackie inte har några planer på att uppdatera drivrutiner till OSX 10.6 enligt deras techsupport. Senaste ligger på 10.4.9 så det känns kört.

Kikar mest på Motu Ultralite. Kortet har allt jag behöver och är litet och smidigt. Min fråga är hur bra preamps det har. Hört att det är kortets svaghet men hur illa är det? Kan man spela in brusfritt och nå relativt bra resultat eller kommer man märka av det tydligt?

Postat (redigerat)
Min fråga är hur bra preamps det har. Hört att det är kortets svaghet men hur illa är det? Kan man spela in brusfritt och nå relativt bra resultat eller kommer man märka av det tydligt?
Inte illa alls.

Jag har fått grymma resultat med mikpreamparna i 8PRE och jag vågar påstå att du, och andra, inte kommer att reagera ett dugg.

Du har väl ett bra inspelningsrum där mickarna inte tar upp sus från ventilation och element osv.?

Redigerat av Linus
Postat

En helt ovetenskaplig observation;

Två bekanta har MOTU och bägge har fått nya enheter p g a fabrikationsfel. Många bekanta har Fireface (400 eller 800) och ingen har haft problem ...

Postat (redigerat)

Ingen annan som har synpunkter? Vill lägga en beställning innan helgen tar slut=)

Vet någon om alla eller bara några in/utgångar är balanserade på Motukortet? Hittar inget om det på deras sida.

Redigerat av fulis
Postat
En helt ovetenskaplig observation;

Två bekanta har MOTU och bägge har fått nya enheter p g a fabrikationsfel. Många bekanta har Fireface (400 eller 800) och ingen har haft problem ...

Har tre MOTU-interface och inga har haft fabrikationsfel. De fungerar fortfarande perfekt. MOTU har haft kompatibla drivrutiner färdiga samma dag som 10.5 resp. 10.6 släppts.

Har ett Line6-interface, men det tog lång tid att få drivrutiner som inte gav kernel panic med 10.6

Har haft två Apogee Duet på 1,5 år och bägge har gått sönder. (Den första gick på garanti) Helt suverän dock när det gäller ljudet, och drivrutinerna.

Många bekanta har RME-interface men ingen av dem kör Mac.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.