Jump to content
Annons

Kabel till C1 +lite annat


roboseal

Recommended Posts

Hej,

1:a posten för mig 🙂 , har Ă€gnat mĂ„nga timmar hĂ€r dock för att lĂ€ra mig om alla frĂ€cka prylar man vill ha hemma och nu Ă€r det dags att slĂ„ tag i saken.

Kort intro till min frÄga:

Jag har tidigare gjort en del musik dÄ jag inhandlade en Yamaha CS1X för mÄnga herrans Är sedan och kopplade dÄ in den via midi pÄ gameporten i ett "vanligt" ljudkort, men vill nu köpa lite bÀttre prylar och har mer eller mindra fastnat för följande:

EMU 0404 USB

Behringer C1

Jag har sökt lite och det verkar inte komma med nÄgon kabel/sladd att koppla in mikrofonen till ljudkortet och jag undrar dÄ vad för kabel jag ska köpa. Den fÄr gÀrna vara billig.

Mikrofonen bör vÀl Àven duga för att bÄde sjunga lite i och spela in akustisk guitarr med, pÄ en ren superamatörnivÄ menar jag?

Jag ska bestÀlla frÄn Thormann, de verkar ju vara rÀtt bra enligt vad jag lÀst.

Tack pÄ förhand

/Roboseal

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Tackar!

DÄ passar en sÄdan hÀr The Sssnake SM6BK utmÀrkt att koppla in direkt i en ingÄng i ljudkortet?

Jag Àr inget vidare pÄ att sjunga (och kommer inte sjunga sÄ jÀttemycket) sÄ jag borde klara mig utan puffskydd tror jag.

Jag sĂ„g ocksĂ„ att det fanns en t.bone SC300 mikrofon som var runt 20 euro billigare, men det kanske Ă€r dumt att snĂ„la, det handlar ju inte om sĂ„ hemskt mycket, C1 Ă€r kanske vĂ€rd de hundringarna Ă€ven för en kraxmaskin som jag 🙂 ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Japp en sÄdan sladd fungerar fint.

AngÄende mick har jag ingen erfarenhet av nÄgon av mickarna. Men nÀr jag tidigt slog ihop mig med en kollega för nÄgot Är sedan, Àgde han en Behringer B1, och visst, den fungerade utmÀrkt.

Du kan alltid spana in Claes micktest-sida som sÀkert nÄgon kommer tipsa om, om du velar fram och tillbaka mellan mickar. Jag Àr inte sÀkert om Behringer modellerna finns med dÀr, men nÄgra under tusenlappen skall finnas med.

MXL 990 frÄn fjÀrde omgÄngen var t.ex min första mick, och den var jag nöjd med.

Vad hade du tÀnkt med att anvÀnda för program?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

gött att du kommer köra reason.. det Ă€r fruktansvĂ€rt bra o stabilt program sm har det mesta, förutom audio.. men med rewire kan man "enkelt" koppla mot cubase o ha audio dĂ€r.. 😄

t-bone mickarna har jag lyssnat lite pÄ.. en polare har en av dom kommer inte ihÄg, men han köpte den frÄn thomann för en billig slant!!

och jag tyckte den fungerade vÀldigt bra.. han har spelat in mkt traditionella folkmusikinstrument med den o det lÄter bra som fan faktiskt!!

sĂ„ satsa pĂ„ den om du nte vill lĂ€gga för mkt pengar men fĂ„ ett relativt bra resultat.. det Ă€r ju ite direkt Polar Studio-kvalitet men det hörs inte direkt heller att det Ă€r hemmapulat.. 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Ja reason Ă€r nice, jag har bara skrapat pĂ„ ytan Ă€nnu, men jag kom ihĂ„g att jag alltid började med att koppla ihop en "default" startuppsĂ€ttning med reverb och chorus mot aux-rattarna sĂ„ man enkelt kunde styra dom pĂ„ separata kanaler, det ska bli spĂ€nnande att se hur mycket jag kommer ihĂ„g dĂ„ jag inte anvĂ€nt det pĂ„ 4-5Ă„r 🙂 .

DÄ kanske jag istÀllet satsar pÄ den billiga tbone micken för 30 Euro, den lÀr duga för mig.

Jag ska göra en sista check pĂ„ lite saker i natt sĂ„ blir det att trycka pĂ„ "bekrĂ€fta bestĂ€llning" pĂ„ morgonkvisten dĂ„ jag slutar jobba 😳

Blev lite sugen ocksÄ pÄ Refx Nexus VST synthen, jag har laddat hem demot men inte hunnit prova Ànnu, men den mÄste man vÀll koppla till en sequencer vÀl..typ reason eller cubase för att ha nytta av antar jag?

Edit: DĂ„ var det bestĂ€llt 🙂 EMU 0404 USB + t.bone SC300 + div kablar + synthstĂ€ll

Redigerat av roboseal
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vst-synthar anvÀnder man i sequencers som stöder vst-pluggar, och i ditt fall Cubase. - Reason har inte stöd för vst-pluggar.

Installationen sker automatiskt, dvs att vst-filen (eller .dll som den kallas) lÀgger sig i mappen vstplugins, i Steinberg-katalogen.

För att "starta" vst-synthen trycker du F11, eller Devices/Vst instruments i menyn, och vÀljer valfri vst-synth frÄn en lista.

Sen Àr det bara starta ett midispÄr, och vÀlja din midikeyboard som input och den startade vst-synthen som out.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...