Jump to content
Annons

motu 8pre


Wibom

Recommended Posts

Annons

Tack för hjÀlpen..

Tror ni detta rÀcker för att köra en stabil 16spÄr inspelning med maxad bitrate och samplerate?

Eller bör jag satsa pÄ ett kort med snabbare FW?

Och i sÄ fall, vilket?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för hjÀlpen..

Tror ni detta rÀcker för att köra en stabil 16spÄr inspelning med maxad bitrate och samplerate?

Eller bör jag satsa pÄ ett kort med snabbare FW?

Och i sÄ fall, vilket?

Ja, det rÀcker med fw 400!

Och om du ska köra snabbare sÄ tror jag det bara finns RME Fireface 800.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Den teoretiska bandbredden Àr det verkligen inte vÀrt att titta pÄ, den har nÀstan inget att göra med verkligheten.

96kHz * 24 bit = 2304000 ~ 2.3Mbit/sec

100 spÄr * 2.3Mbit/sec ~230Mbit/sec

FW400 har teoretisk maximum pÄ 400Mbit/sec. Vi rÀknar med en typisk skit implementation i hÄrd/mjukvara sÄ kommer du upp till kanske 300Mbit/sec. RÀcker det? Do the math.

I relation till hÄrdskivor: Seagates nya 7200.9 500GB skiva flyttar 60Mbit/sec *). SÄ för att kunna skriva ner allt det som FW-porten hÀmtar in, behöver du en array pÄ 8 skivor (du tappar bort en del bitrate per skiva i din SATARAID-controller). Vi det hÀr skedet Àr din dators I/O-system totalt pÄ knÀ, och du fÄr uppgradera dig till en riktig dator istÀllet (Àkta multiprocessor-maskin med en annan systemarkitektur Àn x86 med effektiv operativsystem, dyra dedikerade SCSI-RAID -arrays and the works).

Övertygad?

*) Icke att blandas med controllerkortets kapacitet att flytta data frÄn hÄrdskivans interna cacheminne, vilket Àr ett betydligt högre tal, http://www.cluboverclocker.com/reviews/har...seagate/7200.9/

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tsmalmbe, har du inte blandat in fel "b" nÀr du skriver om hastigehetn pÄ hÄrddisken?

Den har nog en hastighet pÄ 60MB (Byte)/s vilket Àr 8 ggr snabb.ar Àn 80Mb (bit)/s.

IsÄfall rÀcker den teoretiska hastigehet 60*8=480Mb /s

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag begick misstaget att inte kolla mina kĂ€llor. Cluboverclockers talar ju om millibit hela vĂ€gen. Dessutom gjorde jag ju felet att citera LÄShastigheter. Och nu talar vi ju om sustained write rate. AlltsĂ„ hur mĂ„nga MB/sec skivan kan skriva dĂ„ man kontinuerligt belastar den (och resten av systemet inklusive I/O).

http://www.pcpro.co.uk/reviews/82399/seaga...2009-sata.html:

On our 3.6GHz Pentium 4 test rig, we copied

3,967 files (a total of 100MB) in 29 seconds - a write speed of 3MB/sec. Writing a single 100MB file took just five seconds - a write speed of 20MB/sec. Reading the large files took just two seconds (50MB/sec), and the small files 19 seconds for a read speed of 5MB/sec.

SÄ hur man nu Àn lÀser det sÄ ligger sanningen nÄnstans dÀrute. Min gissning Àr att beroende pÄ controllerchippet, cpu-loaden (lÀr vara ganska hög nÀr man spelar upp ett natal spÄr och spelar in ett annat antal) och skivans performance kommer vi upp till tal mellan 10MB/sec->50MB/sec. Vilket ju fortfarande betyder att min tidigare kalkyl bör revideras. AlltsÄ korrekta talet skulle vara kring 80Mbit/sec->400Mbit/sec.

Nu vet jag ju inte sen hur olika program implementerar sina skrivrutiner, alltsÄ motsvarar streamade 100 kanaler performancen av:

- 1 jÀvligt stor fil

- 100 jÀvligt stora filer eller

- oÀndligt mÄnga smÄ filer

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
ett fanskap till ljudkort

Och ett fanskap till band för att fylla alla kanaler pÄ en gÄng för att maxa ut bandbredden!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
En tillverkare slÀpper inte ett interface med ett grÀnssnitt som inte klarar att skyffla alla in och utgÄngar interfacet har.

Och vilket interface har mer Àn 100 kanaler i dagslÀge?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Saimond (oregistrerad)

Ni som Àger detta kort, Àr ni nöjda?

Enda som jag kanske saknar (Àr inte sÀker om jag behöver det Ànnu) Àr fler ut gÄngar.

Om jag vÀljer firepod istÀllet sÄ fÄr jag dom men förlorar adat.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ni som Àger detta kort, Àr ni nöjda?

Enda som jag kanske saknar (Àr inte sÀker om jag behöver det Ànnu) Àr fler ut gÄngar.

Om jag vÀljer firepod istÀllet sÄ fÄr jag dom men förlorar adat.

Ja, jag Ă€r vĂ€ldigt nöjd med mitt kort.... har dock bara haft det i nĂ„n dryg mĂ„nad, sĂ„ jag har inte hunnit med att stöta pĂ„ eventuella brister Ă€nnu... 😏

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Elof (oregistrerad)
En tillverkare slÀpper inte ett interface med ett grÀnssnitt som inte klarar att skyffla alla in och utgÄngar interfacet har.

Och vilket interface har mer Àn 100 kanaler i dagslÀge?

Jag tror du missupfattade mitt inlÀgg?

Jag menade: man behöver aldrig vara orolig för att det ljudkort man köper inte klarar av att spela in och upp alla kanaler det tillhandahÄller, pÄ grund av grÀnssnittet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...