Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

När jag lyssnar på mina färdigmixade låtar i olika stereos så tycker jag att det ligger som ett moln ovanför musiken, att de olika ljuden är lite oklara. Vad jag har förstått så fixar man mycket vid själva masteringtillfället, men kan man även få ett klarare ljud? Nu jämför jag förstås min musik med färdigmastrade kända låtar, men man vill såklart att musiken ska ha samma ljudkvalitè mot slutet. Det är mitt mål. Jo, kan vara värt att tillägga att jag gör min musik direkt i datorn (inga riktiga instrument).

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

En skit mix kan sällan räddas i masteringfasen. Och en mycket bra mix kräver endast lite dynamikbehandling i masteringfasen. Det är polerna vi rör oss emellan på detta område. En mix är tidigast färdig att skickas till mastering då man själv e nöjd med den. Vid det skedet kan en mastererare ännu skicka tillbaka den som bumerang.

Men är du inte nöjd med din mix, så skall du inte lägga några större hopp på masteringen heller.

Fix it in the mix.

Postat

frågan är hur jag ska lösa detta problem. har testat mig fram på egen hand men känner mig lost vad gäller detta. Det är inte mycket "molnighet" jag upplever.... men tillräckligt för att jag inte ska känna mig nöjd. Nån som har några riktlinjer? Nån som upplevt samma sak? Vad beror det på???

Jag känner mig i övrigt nöjd med mixen så....

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

lägg upp en snutt som exempel.

Postat

lyssnade och jämförde igen.. tror att det är mina öron som blivit lurade när man först lyssnar på sin egen omastrade mix och sedan på en mastrad låt då ljudet på den helt färdiga låten har högre ljudstyrka. Att den egna mixen känns lite svag... måste höja volym en hel del för att komma upp till den färdigmastrade låtens styrka. Det är där skon klämmer i detta fall. Trycket i dagens låtar är extremt måste jag säga... men det är väl det där med att ingen låt vill låta "klenare" än den andra på radio m.m.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

När du jämför, skall du alltid försöka jämföra med amma volym. Alltså dra ner på den kommersiella mixens volym. Annars "förlorar" din egna mix alltid. Det är ett psykologiskt fenomen det där med louder is better.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.