Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Jag har nu formaterat min dator och lagt xp på en liten 40 gig disk. Jag har sen 2 stycken diskar på 250 varav en är sata 2. Hur ska jag fördela musikprogram, samplingar, filmer, mp3 osv Jag vill alltså få cubase och sonar att funka så bra det bara går, alltså musikproduktionen prioriteras!

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
Jag har nu formaterat min dator och lagt xp på en liten 40 gig disk

Big mistake. Sådana skivor såldes på 90-talet, vilket innebär att din skiva har flere egenskaper du absolut inte vill ha: den är gammal, den är långsam, den är ljudlig och den har en oberäknelig livstid. Med tanke på att du verkar ha två riktiga hårdskivor till förfogande, skall du ta och partitionera den ena så att du har en (fast då) 40GB's bit till ditt operativsystem.

40GB skivan kan du t.ex borra ett 4mm hål rakt igenom och köpa ett klockverk från Clas Olson så har du en väggklocka som gör dina kompisar avundsjuka.

Postat

Nu vet jag inte riktigt men man brukar vilja ha programmen på en HD och samplingarna på en annan. Du vill kunna utnyttja full kapacitet av HDn så att det inte blir en hd som jobbar både med programmen och samplingarna.

Med andra ord så dedikera en av HDna till samplingar - alltså VSTi instrument också. Sedan kan du ju använda den andra till annat. Själv hade jag nog även valt att ha mitt O/S på en Sata-Disk då de arbetar snabbare. Alternativt är väl att lägga samplingsgrejjorna på Satan.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
disken (40 g) köptes i somras, 7200 varv och är helt ok.

Ok, någon speciell orsak att köpa den då, var den speciell på nåt sätt? Om man har köpt en sån skiva i somras måste den vara väldans speciell - extremt tyst, extremt liten till fysisk storlek, extremt energifattig. Liksom helt enkelt på grund av att 40GB kostar 50€ och 300GB kostar 80€. Visst, för skillnaden får man en dagstidning och ett kilo skithuspapper, men på allvar?

Nåja, installera XP:n på en snabb disk (sata) för att få maskinen snabbt igång. Installera samplingar och stora program (drumkit from helle eller andra diskhoggar) på din andra stora skiva.

Din pytteskiva jobbar bäst som en plats där du sparar backups av dina färdiga projekt, eller för att köra inkrementella backups av dina halvfärdiga projekt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.