BGGuitar Postat 29 december 2006 Postat 29 december 2006 Hej alla, jag har skickat in nÄgra enstaka inlÀgg. Men nu ser jag att det finns en egen avdelning för presentationer sÄ jag borde kanske göra en presentation ocksÄ. Jag har spelat gitarr i 15 Är, men har aldrig hÄllit pÄ med inspelningar. Jag tog till slut födelsdagspengarna och köpte ett ljudkort sÄ jag kan börja. Jag har ett band tillsammans med min dotter och nÄgra kompisar, vi brukar spela in spelningarna pÄ minidisk sÄ jag har mÀngder med live-inspelat material. Men jag börjar förstÄ att man kanske kan ha hjÀlp av en bra studioinspelning ocksÄ. NÄgon gÄng genom Ären har jag sett band fÄ en extra skjuts nÀr de har haft en bra inspelning, sÄ varför skulle inte vi kunna göra likadant? Jag har köpt ett Edirol Fa-66 firewire-ljudkort. Det har fungerat utmÀrkt hittills. NÀstan för bra för jag trodde först att man skulle anvÀnda bÀsta möjliga frekvens och spelade in pÄ 192 kHz. Det visade sig att datorn orkade inte med nÀr det blev 7-8 spÄr, sÄ jag har fortsatt med 96 och 48 kHz efter det. DÄ jobbar datorn klart mindre. Jag hör ingen skillnad pÄ ljudet. Eftersom jag Àr ren nybörjare pÄ mixning, kommer jag att behöva alla tips jag kan fÄ. SÄ jag kommer antagligen att lÀgga ut demo pÄ de första mixningarna sÄ att man kan fÄ tips. Vi spelar helt akustisk musik, sÄ jag anvÀnder ingen midi eller syntar eller nÄgot sÄdant. Jag har nÄgra billiga stormembranmickar som jag spelar in med, de anvÀnder vi ocksÄ pÄ spelningar. Det blir bra ljud i mina öron, fast de Àr inte sÄ vana vid att lyssna. Tills nu har jag anvÀnt gratisprogramvaran Kristal. Hittills fungerar den bra. Den har nÄgra buggar som jag har lÀrt mig att hantera. Skulle det inte rÀcka till sÄ tÀnker jag gÄ över till Sonar LE som följde med ljudkortet. Om det funkar med signaturen sÄ Àr dÀr lÀnkar till hemsida och myspace. DÀr finns lÀnkar till liveinspelat material sÄ dÀr kan man höra hur vi lÄter live. Vi spelar Bluegrass, kanske inte sÄ vanligt pÄ det hÀr forumet.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.