Jump to content
Annons

Sonar eller Cubase?

Recommended Posts

El Hadji (oregistrerad)
Postat

Tänkte lägga de surt förvärvade kronor som blev kvar efter jul på lite trevlig programvara. Valet står just nu mellan Sonar och Cubase... Någon av Er, gamla rävar, som har några kloka kommentarer kring vad man bör välja? Jag tänkte använda det för att spela in lite låtar jag skapar med MIDI-klaviatur och lite VST moduler... Tacksam för all hjälp jag kan få...

p.s. Ber om ursäkt om denna fråga är ställd 1000 gånger tidigare...

Annons
Postat

Jag har en känsla av att man får mest pang för pengarna om man köper senaste Sonar. Har ej sett/testat senaste Cubase men skulle jag startat från början med vad jag vet idag så hade jag valt Sonar.

El Hadji (oregistrerad)
Postat

Har ni nån koll på hur dessa programvaror är när det gäller användar-interface? Har hört att Sonar skall vara enklare att använda. Stämmer det?

Postat
Har ni nån koll på hur dessa programvaror är när det gäller användar-interface? Har hört att Sonar skall vara enklare att använda. Stämmer det?

Jag tror nog att det handlar mest om vad man är van vid/vänjer sig vid. Tycker personligen att båda programmen är ganska lätta att hantera; vad det gäller grundläggande funktioner men om man aldrig kört något av dem så finns det säkert en tröskel som man behöver komma över innan det rullar på. Så var det för mig i alla fall, har kört Cubase i 2 år, det funkar ok för mig nu men ibland stöter man på något som man vill göra men som man får fråga om hur man gör eller läsa handboken för att fatta.

Postat

kom oxå ihåg, att ligger du i startgroparna, med låga eller rimliga ambitioner, så finns ingen anledning att lägga 7-10kkr på proramvara. Sonar och Cubase finns båda i "light"-versioner.

Eller se ovan, Sonar 5 (det är alltså förra generationen, den senaste versionen är 6) för en tusenlapp;)

tjing

Postat

Det finns ju Sonar home studio också som är en enklare version, och enklare att använda (skulle jag kunna gissa från namnet..) det ser ganska simpelt ut om man kollar på cakewalks hemsida. Det är väl gjort för dem som int behöver alla konstiga funktioner det finns i de dyrare versionerna. Har testat både Sonar och Cubase men jag har dock bara testat dem och jag kan säga att jag tyckte de var ungefär lika "lätta" att använda. Gillade kanske utseéndet lite mer i Sonar, fast det var lite tydligare och enklare att navigera i Cubase. Funktionerna är väl ändå i stort sätt samma, eller man kan väl åstadkomma likadana saker då. 🙁

El Hadji (oregistrerad)
Postat

Tack för feedbacken! Jag lutar nog åt en "light" version av Sonar... Antar att det är Home Studio vi snackar om här. Går loss på ca 1250 spänn, vilket jag tycker är överkomligt.

Postat
Tack för feedbacken! Jag lutar nog åt en "light" version av Sonar... Antar att det är Home Studio vi snackar om här. Går loss på ca 1250 spänn, vilket jag tycker är överkomligt.

Huh vad jag tjatar.

Innan du slår till, se till att kolla länken i mitt första inlägg.

El Hadji (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tack för all hjälp! Blev faktiskt - hör och häpna - Sonar 6, Producer Edition. Overkill, javisst, men jag köpte en obruten förpackning av en polare som missbedömt sina ekonomiska förutsättningar strax före jul. Fick den för 2000 spänn. Ibland är det tur att polarna sov sig igenom lektionerna i hushållsekonomi i plugget! 😄

[EDIT: Jag fick faktiskt med orginalkvittot, för dom som misstänker tjyv & rackarspel... 🙂 ]

Redigerat av El Hadji

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.