Jump to content
Annons

Skära bort irriterande läck


shadewind

Recommended Posts

När jag mixade häromdagen så upptäckte jag att virveln blev väldigt bumlig när alla kanaler var på. Jag lyckades dock avhjälpa problemet med att skära bort vid 195 Hz på pukorna. Det var alltså läck som låg där och förstörde för mig.

Någon som brukar göra liknande saker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag kan ju knappast lägga low cut på en kanal där frekvenser som måste finnas med ligger lägre än de oönskade frekvenserna.

Angående gate så förutsätter det att alla slag på pukorna är tillräckligt starka vilket de tyvärr inte är.

Det är i princip bara baskaggen och basen som behöver frekvenserna under sisådär 150 Hz.

Link to comment
Dela på andra sajter

squareone (oregistrerad)

Ahh, trumimisen i mig vaknar!

Är det virvelläck i pukmiken eller pukläck i virvelmiken?

Det här kan man ju älta i evigheter och det finns säkert mer att hämta om du söker, men jag tycker det bästa är att klippa ut manuellt om det gäller pukmiken. Blir mer anpassat och naturligt än en fixerad gate. Fast jag vet ju inte hur du spelar. Får jag anta, rock, mycket energi, enstaka slag? Då bör en gate rätt inställd fungera bra nog ändå.

Håller med om att det finns massor med intressant under 150 Hz både hos virvel och puka (självklart vad det gäller golvpuka)

Lycka till!

Redigerat av squareone
Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar om virvelläck i pukmicken. Hur kunde du veta att det var jag som spelade förresten? 🙂

Men mycket riktigt så handlar det om rock, men inte direkt enstaka slag här och där utan snarare en kaskad av fills i stil vad många pop-punk-trummisar spelar (tänk Travis Barker i Blink 182 och Longineau Parsons III i Yellowcard). Men det kanske funkar bra att göra som du säger, klippa manuellt. Jag är bara rädd för att det ska låta konstigt när cymballäcket plötsligt dyker upp då pukmicken slås på, det är rätt mycket sådant också (även om jag har skärt bort en del där också). Man kan väl säga att inspelningen borde ha gjorts bättre, men jag vet inte om vi kunde minimera läcket mer. Känns som att SM57 är en jäkel på att ta upp allt möjligt.

Men om jag gör som nu, skär de frekvenser som förstör min virvel, så är ju problemet ur världen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Angående gate så förutsätter det att alla slag på pukorna är tillräckligt starka vilket de tyvärr inte är.

Det gör det ju verkligen inte. Om du vill ha lika starka slag så får du klippa ut och flytta slag, slå lika hårt, eller trigga. Sätt istället gaten så den öppnar sig på det svagaste slaget på låten, har du inte en frekvensstyrd gate blir det jävligare dock.

Förstår att du inte vill skära runt 150 på pukor...

Link to comment
Dela på andra sajter

squareone (oregistrerad)
Hur kunde du veta att det var jag som spelade förresten?

Jag bor under din säng.. Haha

Nej jag antog eftersom jag själv är en trummis.

Men om jag gör som nu, skär de frekvenser som förstör min virvel, så är ju problemet ur världen.

Funkar det för dig, är det ett bra sätt.

Massa slag, kaskader. Då skulle jag punktmarkera uppmikningen och vara tokigt nogrann eller/och leva med läcket. Annars trigga.

Jaman

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar såklart inte att jag vill ha alla slag lika starka. Grejen är att det finns virvelslag som är högre i pukmicken än vad det svagaste slaget i låten är.

Men om man använder en gate som bara triggar på vissa frekvenser, får man inte problem med att den triggar för sent då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Jag menar såklart inte att jag vill ha alla slag lika starka. Grejen är att det finns virvelslag som är högre i pukmicken än vad det svagaste slaget i låten är.

Men om man använder en gate som bara triggar på vissa frekvenser, får man inte problem med att den triggar för sent då?

Jag har inte haft problem med det iaf, men det beror säkert på vilken gate du kör.

Om inte annat så får du gatea manuellt med automation.

Om det inte funkar och det verkligen läcker för mycket så får du trigga.

Man kan även trigga bara för att ha en midinot som triggar gaten via sidechain så den öppnar sig exakt när man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kunde du veta att det var jag som spelade förresten?

Jag bor under din säng.. Haha

Nej jag antog eftersom jag själv är en trummis.

Men om jag gör som nu, skär de frekvenser som förstör min virvel, så är ju problemet ur världen.

Funkar det för dig, är det ett bra sätt.

Massa slag, kaskader. Då skulle jag punktmarkera uppmikningen och vara tokigt nogrann eller/och leva med läcket. Annars trigga.

Jaman

Testade att gejta lite med Waves C1 inställd på side-chain och sen ett bandpass på den delen där respektive puka är mest verksam. Dock så blev attacken på pukan helt fuckad. Antingen så blev det ingen alls (om jag ställde den på > 0.5 ms) eller så blev det ett jättefult "popp" (om jag ställde den på < 0.5 ms).

Några tips på hur man kan sätta mickar för att minimera läck?

Link to comment
Dela på andra sajter

squareone (oregistrerad)

Spela så hårt att det fortfarande går att lyssna på, då blir det inte så jäkla mycket läck eftersom du får dra ner gainen på mikarna rejält, plus att det låter mer som "blink".

Mitt viktigaste råd är att du släpper allt vad vi pratat om när du sätter dig på trumpallen. Koncentrera dig på liret. Det finns inget värre än att sitta och ta hänsyn till något tekniskt när man ska vara kreativ.

Hoppas du är nöjd med svaret..

Good lök

Link to comment
Dela på andra sajter

Spontant låter det som om det brustit lite vid inspelningen, att ha virvelslag som i pukmicken är starkare än pukslag. Att få hihat i virvel är ju svårt att låta bli, men jag har aldrig varit med om att det skulle vara problem att gejta bort skit i pukmickarna.

Om det är som du säger att det finns virvelslag som är starkare så får du helt enkelt klippa bort allt som ligger mellan fillen och om du hade en massa cymballäck som blir abrupta så får du helt enkelt lägga fejds in och ut på varje pukkanal vid varje fill.

Den absolut bästa gaten är Sony Oxford Dynamics anser jag. Den städar trumkanalerna oerhört snyggt och behåller attacken på ett mycket bättre sätt än C1.

Dessvärre kostar den lite, och den är inte heller crackad och finns bara till Pro Tools.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ju knappast lägga low cut på en kanal där frekvenser som måste finnas med ligger lägre än de oönskade frekvenserna.

Angående gate så förutsätter det att alla slag på pukorna är tillräckligt starka vilket de tyvärr inte är.

Det är i princip bara baskaggen och basen som behöver frekvenserna under sisådär 150 Hz.

Dina pukor blir inte så fläskiga då va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ju knappast lägga low cut på en kanal där frekvenser som måste finnas med ligger lägre än de oönskade frekvenserna.

Angående gate så förutsätter det att alla slag på pukorna är tillräckligt starka vilket de tyvärr inte är.

Det är i princip bara baskaggen och basen som behöver frekvenserna under sisådär 150 Hz.

Dina pukor blir inte så fläskiga då va?

Med ett q-värde på 6-12 dB/oktav så funkar det ofta bra på hängpukor. Golvpukor skär jag ju inte vid 150 Hz såklart, var lite för kort och snabb i mitt förra inlägg tror jag. Dessutom är det inget som jag gör per automatik utan man skär ju tills det påverkar huvudljudet och sen drar man tillbaka lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spontant låter det som om det brustit lite vid inspelningen, att ha virvelslag som i pukmicken är starkare än pukslag. Att få hihat i virvel är ju svårt att låta bli, men jag har aldrig varit med om att det skulle vara problem att gejta bort skit i pukmickarna.

Om det är som du säger att det finns virvelslag som är starkare så får du helt enkelt klippa bort allt som ligger mellan fillen och om du hade en massa cymballäck som blir abrupta så får du helt enkelt lägga fejds in och ut på varje pukkanal vid varje fill.

Den absolut bästa gaten är Sony Oxford Dynamics anser jag. Den städar trumkanalerna oerhört snyggt och behåller attacken på ett mycket bättre sätt än C1.

Dessvärre kostar den lite, och den är inte heller crackad och finns bara till Pro Tools.

För att vara min första inspelning någonsin så tycker jag det blev rätt bra. Man bör väl också tänka på att det kan finnas väldigt svaga pukslag och väldigt hårda virvelslag, inget onormalt. Men det är nog sant som du säger, inspelningen kunde förmodligen ha varit bättre.

Problemet, lite som jag ser det, är att två av pukorna sitter precis nedanför varsin cymbal. Den ena av dessa sitter dessutom precis bredvid hi-haten vilket gör att micken inte kan riktas bort från både virvel och hi-hat.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ett gammalt gott trick är att köra en trumtrigger.

Då kan man använda triggersignalen till:

1. Trigga puksamplingar

2. Köra en sampling eller miditrigg som key in på en gate.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då gäller det att fundera lite över spelet. Puka och cymbal spelar man inte ofta precis samtidigt, däremot virvel och hihat. Jag städar alltid rent på pukspåren med hjälp av strip silence i Pro Tools. Läck i pukmickar tycker jag är fult, och det blir ännu fulare när man eqar.

Däremot kör man ofta cymbaler direkt efter pukor. Och det är inte så snyggt att klippa bort cymbalen som kommer efter då man även blir av med pukans sustain också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då gäller det att fundera lite över spelet. Puka och cymbal spelar man inte ofta precis samtidigt, däremot virvel och hihat. Jag städar alltid rent på pukspåren med hjälp av strip silence i Pro Tools. Läck i pukmickar tycker jag är fult, och det blir ännu fulare när man eqar.

Däremot kör man ofta cymbaler direkt efter pukor. Och det är inte så snyggt att klippa bort cymbalen som kommer efter då man även blir av med pukans sustain också.

Alternativen är väl då tre. Antingen leva med det fula läcket som blir, klippa och leva med kortare sustain i i närmickningen av pukan vilket för mig sällan brukar vara problematiskt då Ambiens och OH tar upp mycket och det sista är att helt enkelt ersätta detta pukslag med ett annat och på så sätt bibehålla ambiensen även i den närmickade kanalen.

Jag understryker att man inte bör klippa rakt av utan även jobba med fades om man vill få det snyggt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då gäller det att fundera lite över spelet. Puka och cymbal spelar man inte ofta precis samtidigt, däremot virvel och hihat. Jag städar alltid rent på pukspåren med hjälp av strip silence i Pro Tools. Läck i pukmickar tycker jag är fult, och det blir ännu fulare när man eqar.

Däremot kör man ofta cymbaler direkt efter pukor. Och det är inte så snyggt att klippa bort cymbalen som kommer efter då man även blir av med pukans sustain också.

Alternativen är väl då tre. Antingen leva med det fula läcket som blir, klippa och leva med kortare sustain i i närmickningen av pukan vilket för mig sällan brukar vara problematiskt då Ambiens och OH tar upp mycket och det sista är att helt enkelt ersätta detta pukslag med ett annat och på så sätt bibehålla ambiensen även i den närmickade kanalen.

Jag understryker att man inte bör klippa rakt av utan även jobba med fades om man vill få det snyggt.

Jag sitter nu och klipper manuellt och fadear och har mig och det verkar som om det blir rätt bra ändå. Virveln däremot går nog knappast att göra lika mycket åt då som sagt virvel och hi-hat ofta går samtidigt. Ifall man klipper där så kommer det definitivt att höras.

Tack för alla tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Var glad över det du fått istället 🙂

Nej men jobba med det läck du har, om pukmickarna tar in mycket cymbaler runt 4-7 k så sänk det området i OH, försök lappa ihop en ljudbild av det du har, om inte virveln går att få fram så trigga den istället, stäm samplingen efter originalvirveln, eller sampla ännu hellre av den virveln ni spelade in på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...