Ann-Mari (oregistrerad) Postat 22 december 2006 Postat 22 december 2006 Holahei Hur Àr det med audio kvantisering? AnvÀnder ni denna funktion? Erfarenheter? Gjorde en liten mix med Vsti midi-trummor, satte pÄ (audio) gitarr och sjöng en ramsa. Kvantiserade midi-trummorna, men vet inte om det Àr vanligt att kvantisera audio ocksÄ. Gjorde det men mÀrkte ingen egentlig skillnad heller. Kanske inte lyckades. Kvantisera audio gÀllande gitarr och vokal? Brukar nÄn göra det ocksÄ? Ifall sÄ, det verkar en aning komplicerat med alla dessa "hitpoints" men jag antar att man lÀr sig snabbt, hoppas i varje fall. AlltsÄ gott folk, i hurudana fall kvantiserar ni audio, och har ni bra erfarenheter av denna funktion? Tack, och tack för svaren jag fick i en tidigare förfrÄgan, AM
Kalle i Kalmar Postat 22 december 2006 Postat 22 december 2006 đ Hej Ann-Mari Vi har lite begrĂ€nsade kunskaper đ men audio, alltsĂ„ audiofiler kvantiserar man vĂ€l inte? Steget innan, Vsti midi-trummor kvantiserar man och skapar ett "levande" instrument. Sen exporterar vi det, och vi fĂ„r en audiofil som vi anvĂ€nder i mixen. Eller har vi missuppfattat det hela? đ Med vĂ€nlig hĂ€lsning Kalle i Kalmar och gubben.
IDF Postat 22 december 2006 Postat 22 december 2006 det du nĂ€mner med hitpoints Ă€r sk. Rexning... man gör helt enkelt sĂ„ att man slajsar upp filen efter varje anslag tex. pĂ„ en trumma. och kan pĂ„ sĂ„ sĂ€tt slĂ€nga om de nya filerna och fĂ„ ut helt andra beats och dylikt. det jag tycker du ska göra om du tycker att sĂ„ngen Ă€r otajt, Ă€r att ta hela det inspelade spĂ„ret i editeringsfönstret och klippa det med sax-verktyget sĂ„ du kan flytta fram o tillbaks hur mkt du vill.. lycka till !! đ
Ann-Mari (oregistrerad) Postat 23 december 2006 Postat 23 december 2006 Tack för svaren grabbar, Pete Doherty och Allen Ginsberg..Ă€r det..? đ Okie dokie. AlltsĂ„. Visst finns det ju en funktion som kvantiserar audio i Cubase. Vad jag förstĂ„tt, sĂ„ passar det bĂ€st pĂ„ ex trummor. Den rĂ€knar ju inte bara sk "hitpoints" utan hela takten automatiskt, och kan kvantisera efter det. Troligen passa det inte till vocal, men kanske till en gitarrkomp, som gĂ„r i nĂ„gotlunda takt? Vad jag nu vet. men kanske jag vet fel. đ Hur som helst, jag skall spöka vidare i detta. Information finns ju. PĂ„ nĂ„gotvis, fast jag lĂ€ser perfekt Engelska, sĂ„ kĂ€nns det dubbelt sĂ„ komplicerat att lĂ€sa Engelska instruktioner Ă€n Svenska. Men ett steg i sĂ€nder! Laters..., AM
91:an Postat 26 december 2006 Postat 26 december 2006 Har du SX3 eller senare kan du anvÀnda timewarp-funktionen. Dubbelklicka pÄ audioparten sÄ öppnas ett editeringsfönster. VÀlj timewarp (en ikon med en klocka) och Àr ljudspÄret tex en kompgitarr sÄ klickar du pÄ varje gitarranslag. Sen kan du dÄ flytta anslagen i sidled sÄ att dom hamnar rakt pÄ taktstrecken. LÄter du musiken samtidigt rulla i en loop sÄ hör du samtidigt nÀr du placerar anslagen rÀtt. Kompgitarrens audiofil trycks ihop/stretchas mellan varje anslag och Àr det inte föe stora flyttningar du gör i sidled sÄ hörs ingen kvalitetsskillnad. Men det Àr ett pillgöra!
Fredrika Postat 26 december 2006 Postat 26 december 2006 Hej Ann-Mari! Jag tycker att det fungerar bra med tidsstrĂ€ckningen som 91:an beskriver. Jag har visserligen undvikit att kvantisera ljud och till och med midi för jag tycker att det blir sĂ„ maskinlikt. Ă andra sidan hĂ„ller jag pĂ„ att överge mitt ideal för allt jag gör blir vĂ€ldigt "sloppy" och orytmiskt för jag har inte Arturo Michelangelis precision! đ SĂ„ jag kommer nog att börja tidsstrĂ€cka mer igen. Demo kommer snart upp utan stretch men jag Ă€r osĂ€ker pĂ„ om jag kommer att lĂ„ta den vara ostrectchad av just de skĂ€len.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.