Jump to content
Annons

Audio Kvantisering

Recommended Posts

Ann-Mari (oregistrerad)
Postat

Holahei

Hur Àr det med audio kvantisering? AnvÀnder ni denna funktion? Erfarenheter?

Gjorde en liten mix med Vsti midi-trummor, satte pÄ (audio) gitarr och sjöng en ramsa. Kvantiserade midi-trummorna, men vet inte om det Àr vanligt att kvantisera audio ocksÄ. Gjorde det men mÀrkte ingen egentlig skillnad heller. Kanske inte lyckades.

Kvantisera audio gÀllande gitarr och vokal? Brukar nÄn göra det ocksÄ?

Ifall sÄ, det verkar en aning komplicerat med alla dessa "hitpoints" men jag antar att man lÀr sig snabbt, hoppas i varje fall.

AlltsÄ gott folk, i hurudana fall kvantiserar ni audio, och har ni bra erfarenheter av denna funktion?

Tack, och tack för svaren jag fick i en tidigare förfrÄgan,

AM

Annons
Postat

😄 Hej Ann-Mari

Vi har lite begrĂ€nsade kunskaper 😄 men audio, alltsĂ„ audiofiler kvantiserar man vĂ€l inte?

Steget innan, Vsti midi-trummor kvantiserar man och skapar ett "levande" instrument.

Sen exporterar vi det, och vi fÄr en audiofil som vi anvÀnder i mixen.

Eller har vi missuppfattat det hela? 😄

Med vÀnlig hÀlsning

Kalle i Kalmar och gubben.

Postat

det du nÀmner med hitpoints Àr sk. Rexning... man gör helt enkelt sÄ att man slajsar upp filen efter varje anslag tex. pÄ en trumma. och kan pÄ sÄ sÀtt slÀnga om de nya filerna och fÄ ut helt andra beats och dylikt. det jag tycker du ska göra om du tycker att sÄngen Àr otajt, Àr att ta hela det inspelade spÄret i editeringsfönstret och klippa det med sax-verktyget sÄ du kan flytta fram o tillbaks hur mkt du vill..

lycka till !!

😄

Ann-Mari (oregistrerad)
Postat

Tack för svaren grabbar, Pete Doherty och Allen Ginsberg..Àr det..?

😆

Okie dokie.

AlltsÄ. Visst finns det ju en funktion som kvantiserar audio i Cubase. Vad jag förstÄtt, sÄ passar det bÀst pÄ ex trummor. Den rÀknar ju inte bara sk "hitpoints" utan hela takten automatiskt, och kan kvantisera efter det.

Troligen passa det inte till vocal, men kanske till en gitarrkomp, som gÄr i nÄgotlunda takt?

Vad jag nu vet. men kanske jag vet fel. 🙁

Hur som helst, jag skall spöka vidare i detta. Information finns ju. PÄ nÄgotvis, fast jag lÀser perfekt Engelska, sÄ kÀnns det dubbelt sÄ komplicerat att lÀsa Engelska instruktioner Àn Svenska. Men ett steg i sÀnder!

Laters...,

AM

Postat

Har du SX3 eller senare kan du anvÀnda timewarp-funktionen. Dubbelklicka pÄ audioparten sÄ öppnas ett editeringsfönster. VÀlj timewarp (en ikon med en klocka) och Àr ljudspÄret tex en kompgitarr sÄ klickar du pÄ varje gitarranslag. Sen kan du dÄ flytta anslagen i sidled sÄ att dom hamnar rakt pÄ taktstrecken. LÄter du musiken samtidigt rulla i en loop sÄ hör du samtidigt nÀr du placerar anslagen rÀtt. Kompgitarrens audiofil trycks ihop/stretchas mellan varje anslag och Àr det inte föe stora flyttningar du gör i sidled sÄ hörs ingen kvalitetsskillnad. Men det Àr ett pillgöra!

Postat

Hej Ann-Mari!

Jag tycker att det fungerar bra med tidsstrĂ€ckningen som 91:an beskriver. Jag har visserligen undvikit att kvantisera ljud och till och med midi för jag tycker att det blir sĂ„ maskinlikt. Å andra sidan hĂ„ller jag pĂ„ att överge mitt ideal för allt jag gör blir vĂ€ldigt "sloppy" och orytmiskt för jag har inte Arturo Michelangelis precision! 😏 SĂ„ jag kommer nog att börja tidsstrĂ€cka mer igen. Demo kommer snart upp utan stretch men jag Ă€r osĂ€ker pĂ„ om jag kommer att lĂ„ta den vara ostrectchad av just de skĂ€len.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.