Jump to content
Annons

El-gitarr Custom bygge

Recommended Posts

HiFi (oregistrerad)
Postat

Hej. 😆

Finns det någon som känner till bra El-gitarrbyggare där man som kund

kan beställa exakt det man vill ha?

Jag kan inte hitta det jag är ute efter.

Helst i Sverige men även utomlands.

Vänligen

A Eriksson

Annons
Postat

Kolla detta forum:

http://www.gmf.se/ klicka in på "planket"

Där diskuteras och har diskuterats custombyggen

till förbannelse - finns ett gäng gubbar där

som bygger vilken gitarr du än orkar beskriva

om du bara har pengar.

Vet att flera östeuropeiska byggare också varit på tapeten

med fina instrument som tex. RAN m.fl.

Lycka till!

Postat (redigerat)

Det finns många polska gitarrbyggare som är duktiga som fan, och framför allt BILLIGA...

Beställde själv den här från Rek Guitars för ca 16.000:-. Skickade samma spec. till amerikanska, finska och andra västeuropeiska byggare. De ville ha mellan 25.000 och 45.000:-...

0d.jpg

Finns många duktiga polacker, både billigare och dyrare:

http://www.ranguitars.com (Getting big! Well-reputed, long delivery time)

http://www.witkowskiguitars.com (Supposed to be one of Polands best)

http://www.rekguitars.com (see above)

http://www.lootnick.com (well, look in their gallery, they can make guitars!)

http://www.martchguitars.u2.pl/ (Don't know)

http://www.pasguitars.com/ (Also supposed to be good, but they gave me a too expensive price on the shipping, but I'm sure I could have found another shipping company, cheaper than the one they had)

http://www.mayones.com/ (Big, and too expensive compared to the others)

http://nexus-guitars.com/ (Supposed to be one of the best in Poland too)

http://kaniaguitars.com/i2/1ang1.htm (Don't know)

Redigerat av ztevie
HiFi (oregistrerad)
Postat

OJ. 🙂

Jag trodde inte jag skulle få några tips alls...

Suveränt boys.

Man tackar så mycket.

🙂

Vänligen

AE

Postat

finns en i australien också, som gör Mosrite kopior och gitarrerna Hellacopters använder.

custom_01.jpgcustom_02.jpgcustom_06.jpg

TymGuitars

HiFi (oregistrerad)
Postat
  Citat
Tänk på att beställer du inom EU slipper du tull och moms... POlen är med i EU, och frakt därifrån kostar 500:-

Njae, moms slipper man inte undan tyvärr. 😛

Anders E

Postat (redigerat)

Ja, svensk moms slipper du.

Du kommer ju överens med byggaren om ett pris, sen behöver du inte betala ett öre mer... Inga inbetalningskort från tullen kommer samtidigt med gitarrpaketet.(Som det gör om du beställer från utanför EU)

Om han inkluderar polsk moms i priset skiter väl du i?

Redigerat av ztevie
Postat

Hela poängen med ett custombygge är väl att man får känna på gitarren då och då under processen? Stämma av med byggaren så allt blir precis som man vill ha det. Kan va svårt om man beställer den från ett annat land.

Halkans priser brukar ligga på runt 20-30000kr för ett Custom-bygge om jag minns rätt.

Postat (redigerat)
  Phobos sa:
Hela poängen med ett custombygge är väl att man får känna på gitarren då och då under processen? Stämma av med byggaren så allt blir precis som man vill ha det. Kan va svårt om man beställer den från ett annat land.

Halkans priser brukar ligga på runt 20-30000kr för ett Custom-bygge om jag minns rätt.

Hur testa en gitarr under byggnadsprocessen?

För att kunna testa hur den känns måste han bygga den i princip klar? (Ja, inte lackning då kanske)

Det blir nog dyrt om byggaren ska göra om t.ex. halsen eller kroppen i efterhand. Eller lacka om ifall man inte är nöjd med lacken?

För mig är poängen med ett custombygge att man får bestämma allt själv hur man vill ha precis allt.

Och har man då inte testat och ägt nog många gitarrer för att veta vad man vill ha, är nog inte ett custombygge det bästa...?

Redigerat av ztevie
Postat
  ztevie sa:
  Phobos sa:

Hur testa en gitarr under byggnadsprocessen?

För att kunna testa hur den känns måste han bygga den i princip klar? (Ja, inte lackning då kanske)

Det blir nog dyrt om byggaren ska göra om t.ex. halsen eller kroppen i efterhand. Eller lacka om ifall man inte är nöjd med lacken?

För mig är poängen med ett custombygge att man får bestämma allt själv hur man vill ha precis allt.

Och har man då inte testat och ägt nog många gitarrer för att veta vad man vill ha, är nog inte ett custombygge det bästa...?

Jo fast då blir det ju mer som att någon annan bygger ihop en byggsats åt en (vilket absolut inte är helt fel heller 😉 ), men en sån sak som hur en hals ska vara kan vara svårt att beskriva och speciellt om man talar olika språk. Ok, man kan ta en massa mått på en egen hals men skillnader på bara någon millmeter känns ju och det är ju svårt att beskriva hur exempelvis en rundning ska vara.

Postat (redigerat)

Man får såklart vara rätt exakt med specen.. Sedan hade jag kontakt väääldigt ofta om alla möjliga olika detaljer. De var väldigt måna om att jag skulle få det som jag ville. Alltså frågade de mig om allt och föreslog också hela tiden alternativ osv...

Jag antar att det finns de som bygger efter specen och improviserar på oklara saker, det är ju inte så bra...

För det är ju så att hur exakt specen än är så blir det massor av frågetecken...

Jag skickade dem massor av bildexempel på olika detaljer, den första specen såg ut så här:

General details:

• 6 string

• String gauge 10-46

• Right handed

• Neck through body

• String through body

• Scale length 25 ½”

• Hi-gloss laquer

• Good access to upper frets

• Fitting hardcase

Body:

• ESP Horizon shape (see pic)

• Elm wood body wings

• Nicely grained Elm wood top

• Front color: See-thru blue (a very clear deep blue, but not too dark or light) with a black burst towards the edges (see pic)

• Backside color: No color, clear laquer

• White-black-white binding on top

Neck:

• Wood: 5-piece. Maple-wenge-maple-wenge-maple (see pic)

• Thickness incl. fretboard 1st/12th fret 18 mm/20 mm

• Width at nut 42 mm

• C-shape

• Nut: Graphite (GraphTech Tremnut?) black/dark color. No string tree

Fretboard:

• Wood: Ebony

• 24 frets

• Radius 15”

• Jumbo frets

• Inlays: Custom inlay, will decide which later. You choose appropriate wood that looks good with the ebony, is easy to maintain and is durable towards grease and dirt.

• White-black-white binding

Headstock:

• Shape as Jackson Soloist SLS (see pic)

• Angled

• Front color: Elm wood top. See-thru blue with black burst (same as the body front color)

• Truss rod cover: Ebony or same as headstock top.

• Headstock logo: REK logo, you choose if you put it on headstock or trussrod-cover.

• White-black-white binding on top

Hardware:

• Tuning machines: Sperzel locking

• Bridge: Tonepros Tuneomatic style

• Knobs: Metal, not plastic. Dome-style

• Jack: Standard, oval shape, attached to side, standard

• Strap locks: Some nice looking standard

• Hardware color: Chrome for everything, even the bushings for string-thru-body and so on…

Pickups:

• 2 humbuckers, bridge and neck. Will be sent to you by mail.

• Pickup rings: Ebony

Electronics:

• 2 volumes with push-pull pots (500k) for splitting the humbuckers to parallell-mode

• 3-way toggle switch

Redigerat av ztevie
HiFi (oregistrerad)
Postat

Hej Ztevie!

Det kanske blir ngn slags gråzon om man beställer customgitarr från utlandet men annars är det lag på att man ska betala moms på nya varor.

Jag är glad om jag slipper förstås... 😎

Vill verkligen tacka dig, du har kommit med ovärderliga tips. :rolleyes:

Vänligen Anders Eriksson

Postat
  HiFi sa:
Hej Ztevie!

Det kanske blir ngn slags gråzon om man beställer customgitarr från utlandet men annars är det lag på att man ska betala moms på nya varor.

Jag är glad om jag slipper förstås... 😳

Vill verkligen tacka dig, du har kommit med ovärderliga tips. 😎

Vänligen Anders Eriksson

Du betalar fortfarande Polsk moms och eftersom Polen är ett EU-land så är momsen redan betald i Polen och du slipper den svenska.

Så enkelt är det

Postat (redigerat)
  HiFi sa:
Hej Ztevie!

Jag är glad om jag slipper förstås...    😳

Vill verkligen tacka dig, du har kommit med ovärderliga tips.  🙂

Vänligen Anders Eriksson

Nej, det är ingen gråzon...

Beställer du inom EU, så betalar du moms i det land du beställer från. Eftersom Polen ingår i EU ska du betala polsk moms..

Det är alltså byggaren som ansvarar för att redovisa till polska myndigheter och inkludera moms på varan du beställer.

OM han gör det eller inte har jag ingen aning om, men svenska tullen kontrollerar inte om polska myndigheter fått in moms för din gitarr.

Inte heller lägger de på några andra avgifter för moms eller annat.

Beställer du från t.ex. USA som är utanför EU är det en helt annan grej. Där får du räkna med att tullen kikar på vad du beställt, och du får betala ca 30% extra på pris inkl.frakt som du betalt...

Jag har kollat upp det här, och även i praktiken fungerar det så:

Jag har beställt massor av gånger från USA och inom EU. Jag har ALLTID åkt på 30% tillägg från USA. Men från länder inom EU har jag aldrig betalat något...

EDIT: Lavrell var snabbare, och jävligt mycket mer kortfattad... 😎

Redigerat av ztevie
HiFi (oregistrerad)
Postat

Åh, fan!

Det låter ju suveränt!

😳

Man tackar.

Vänligen

AE

• 2 år senare...
DieHard (oregistrerad)
Postat

Nån som nyligen har beställt någon gura från någon av länkarna i denna tråd? Man vill ju alltid testa innan men lite svårt om man inte åker till Polen eller så.

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Köp grejorna på stewmac.com och bygg själv, blir billigare och du får det som du vill.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.