Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, sitter i studion nu, och kom på att jag ville testa stereobreddningen från senaste numret av studio, "Logic-tips", men jag har glömt tidningen hemma...... 🙂(

Någon med tidningen tillgänglig som har lust att förklara hur det gick till? 🙂

I värsta fall får man väl vänta tills imorgon.....*suck*

tack på förhand

Annons
Postat

Klona mixen över tre ljudkanaler.Lägg en Gain-Plugg på var och en av kanalerna.Använd pluggarna till att stereoinvertera kanal ett, fasvända kanal två samt göra mono av kanal tre.Summera kanal ett och två på buss ett och skicka kanal tre till buss två.De två bussarna summeras sedan i masterkanalen på vanligt sätt.Var noga med att balansera kanal ett mot kanal två samt bussarna mot varandra så att du uppnår bästa stereobredd och detaljrikedom utan att skapa störande fasfel.För att kontrolllyssna i mono använder du Gain-Pluggen på masterkanalen.

Mvh Per

Postat

Förhoppningsvis kommer det en inbyggd plugg som gör detta mycket smidigare än i dagsläget. Känns lite väl omständigt 😕 I Cubase finnas det ju en stereobräddare som man bara plussar på så vips så blir stereobilden mycket bredare. Jag vet att det redan finns en streobreddareplugg i Logic, men även den tycker jag är svårhanterlig.

Postat

Om man använder direction mixer eller vad den heter så kan man väl öka stereobredden? Borde inte det gå till på samma sätt? 😕

Postat

Det brukar faktiskt bli bättre när man gör det manuellt då du har en monokanal att kompensera med i mitten.

Postat
Förhoppningsvis kommer det en inbyggd plugg som gör detta mycket smidigare än i dagsläget. Känns lite väl omständigt 🙂

Åtminstone borde det finnas en liknande plugg hos tredjepartstillverkare. För PC/VST finns bl a Voxengo MSED. Hela proceduren styrs med två pottar: 'Mid level' och 'side level'. 🙂

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Ja men det finns ju Stereospread i Logic i alla fall på PC versionen ni menar inte att dom har dumpat den i Mac versionerna? Iofs. så är det inte alltid det blir så bra resultat men det finns där.

Göran

Postat
Ja men det finns ju Stereospread i Logic i alla fall på PC versionen ni menar inte att dom har dumpat den i Mac versionerna? Iofs. så är det inte alltid det blir så bra resultat men det finns där.

Göran

Så klart att det finns även i 7:an men den funkar inte lika bra som Boysens variant.

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

OK, ja jag tänkte väl det.

När jag gick på Liljeholmens folkhögskola så fick vi lära oss ett knep att få fram ledsången bättre typ få ett djup i mixen där musiken ligger klart definierat bakom och sången framför, har aldrig lyckats hemma med det nåt vidare bra. Där kopplade vi iofs. via mixerbordet men det måste väl funka i digital miljö oxå tycker man. Det gick ut på att göra sångkanalen till tre kanaler varav en fasvänd, en fasvänd med delay på och orginalkanalen. Mecka sen med delaytiden och panoreringar på dessa tre kanaler och oxå givetvis med reverb. Så på ett ungefär om jag inte minns fel, nån som känner igen det?

Det sas att det skulle vara ett bra sätt för att flytta olika instrument bakåt eller framåt i en mix och detta skulle man förmodligen då få genom att laborera med delaytiden.

Göran

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.