Jump to content
Annons

spaceman

Recommended Posts

Lite kort först om det här med test och varför man gör tester innan man släpper

en ny release av en mjukvara.

A: Testing is necessary beacuse failures can be expensive, and also to stay in business.

B: Causes of defects: Human fallibillty, time pressure, complexity.

C: Objectives of testing: find defects, build confidence, prevent defects.

D: The test process: planning and control, analysis & design, implementation & execution, evaluating & exit criteria, closure.

I mitt fall så håller jag just nu på med en ny låt i Cubase 4. Med tiden så upptäcker jag fel efter fel i Cubase 4 som jag inte tidigare stött på. Jag vet inte om det beror på att jag som användare har missat något, men det är ganska självklara saker som man bör och ska kunna utföra inte bara i Cubase 4 utan i vilket sequencer programvara som helst och som även fungerat tidigare versioner av Cubase.

Nedan är en lista som jag fyllt på allteftersom jag upptäckt failure:s.

Lista Defects:

1: Cubase 4 tappar emellanåt kontakt med ljudkortet vid uppstart. Innebär omboot (PC). (I OS är allt OK med ljudkortets drivrutiner etc.)

2: Vid installation av Arturia Minimoog. Devicen dyker inte upp i VST-listan.

(Även vid kontroll i VST-listan i Cubase och omboot.)

3: Många patchar med VST instrument fungerar inte i track presents. Detta gäller

bla ett flertal Native och Arturia pluggar. Man ser namnet men inget ljud.

4: Sk bounceing från VST/midi slutar helt att fungera efter att man gjort bounceing

till audio på ca 4-5 spår. (not. tagit bort midi-spåren efter lyckosam bounceing.)

5: Vid Load presents så är Media Bay seg att stänga ifall man gör cancel.

(Överhuvudtaget så känns inte Media Bay direkt förtroendeingivande, snarare ett hafsverk.)

6: När man laddat en VST (t ex D´cota) så får Cubase 4 midi-signal från den externa midi-keyboard´en men ingen koppling till ljudet från audio wav-källan. Dvs inget ljud. Detta har hänt med många andra VST instrument (se defect 3). I mixern ser allt ok ut.

7: Ifall man i mixerbordet ska ladda en VST effect för audio (inserts) så finns inte VST dynamics med i listan på "Erlier VST plugins" efter uppgradering från SL3. Trots att *.dll finns på sin rätta plats för VST dynamics effekten. (kan använda alla andra eriler plugins. Både syns & hörs.)

8: Bars & lines kan ändras i zoom i GUI:t av sig själv när man öppnar en Cubase 4 projekt fil i efterhand.

9: I Hypersonic 2 så kör den sitt eget race när man utifrån ett midi spår med Hypersonic 2 vill lägga till ett nytt midispår med Hypersonic 2 och med en annan present gör att den kör en comboljud med det ljud man hade i det första midispåret blandat med det från midispår två med Hypersonic 2. Detta har jag bara

råkat ut för i Cubase 4.

10: Om du öppnar Cubase SL3 efter att du kört Cubase 4 så får inte SL3 någon kontakt med ljudkortet. (se defekt 1.)

Om nu användarfallen ovan är rena option preferences fall med inställningar mm, så är det också inte bra eftersom det är saker som bara ska fungera "by default". Dvs man ska inte behöva "ratta" runt i inställningarna bara för att få en VST att låta ut.

Jag tycker Steinberg har haft lite för bråttom med releasen av Cubase 4 när det står helt klart att man inte gått igenom alla testfall i system/acceptanstest. Detta leder alltid till att det uppkommer nya defekter när användarna har fått köra produkten ett tag. Trodde tyskarna skulle ha lite mer tysk ordnung i test-sammanhang men så är det tydligen inte.

Jobbar själv med testhantering av mjukvara kontra dom krav som ställs och måste säga att i det här fallet inger det mig inget som helst förtroende för hur man har hanterat testerna kontra dom kraven som man i promotion sammanhang utgett sig att framställa efter användarnas önskemål/krav etc. Riktigt pinsamt Steinberg!

Nu får vi väl se en rad av patchar och säkert också snart en Cubase 5. För fyran är en riktig surdeg och en "show stopper" där man knappt inte kan gå vidare rent kreativt i ett projekt pga mjukvarumissar. Steinberg borde ta lärdom av t ex Propellerheads testmodell på hur man hittar defekter, och två åtgärdar dom

innan man släpper produkten på marknaden.

För min del kommer jag inte att använda Cubase 4 utan istället köra SL3. Kommer att överväga att helt sluta använda Cubase överhuvudtaget eftersom det gjort mig som "customer" väldigt besviken av produkten som Steinberg marknadsför och istället övergå till en annan sequencerprogramvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag förstår verkligen din frustration. Jag tycker det är en tendens man kan se överhuvudtaget vad det gäller både ny mjukvara och ny hårdvara.

När jag handlade förr i tiden oavsett produkt valde jag för det mesta förra årets testvinnare för att hitta den bästa kombinationen av pris kontra kvalite.

Idag ser jag det som ett måste att en produkt, vare sig det är hård eller mjukvara har varit ute på marknaden minst ett år och reviderats minst en gång för att ett köp överhuvudtaget ska vara aktuellt.

Det är oerhört tråkigt att det är så här, men tyvärr blir man inte förvånad när man läser ditt inlägg då det snarare är regel än undantag att inget är fullt fungerande vid release.

Vad gör man? Själv har jag utvecklat en nolltolerans vilket gör att jag tyvärr aldrig köper nya produkter, jag väntar alltid mellan ett halvår till ett år samtidigt som jag bevakar forum som rör produkten, och det ser nästan alltid likadant ut, folk har stora problem med sina nya produkter. Vissa undantag finns dock, men visar det sig att produkten inte fungerar fullt ut lämnar jag alltid tillbaks den och kräver pengarna tillbaks.

Detta gör ju såklart att man missar en del roliga produkter, men det är för mig helt omöjligt att stödja en tillverkare som har så bråttom att släppa sin produkt att kvalite och funktion får stå åt sidan.

Det betyder ju ofta inte att det är en dålig produkt, bara att den behöver mer tid på sig i utvecklingsstadiet.

Jag vet inte om man ska skylla på den värld av stundande kvartalsraporter som dom flesta stora tillverkare "hotas av" eller att tillverkare allmänt har blivit sämre hantverkare.

Men visst fan har allt blivit sämre, det minsta man kan kräva av en tillverkare är väl ändå att det man köper av dom ska fungera tillfredsställande?

Redigerat av Cliff
Link to comment
Dela på andra sajter

#1 & 10, testat att trycka på reset-knappen i ljudkortsinställningarna i Cubase?

#2, säker på att .dll filen verkligen ligger i en katalog där Cubase letar efter pluggar?

#3 & 6, vilka ljudutgångar är instrumenten kopplade till?

#7, varifrån kommer pluggen? Har du koperiat den från SL3 installationen eller från Cubase4-skivan? I mitt Cubase4 fungerar VST Dynamics utan problem.

#9, är du säker på att spåret pekar mot olika midi-kanaler?

-- Ett allmänt tips är förresten att installera Cubase 4 utan någon annan Cubase version installerad. Då slipper man risken för att inställningar läses mellan versionerna vilket i nuläget tycks kunna vålla en del problem i Cubase 4. En gissning är att det bästa är att först installera fyran och sen installera tidigare versioner.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Majken,

#1 & 10, testat att trycka på reset-knappen i ljudkortsinställningarna i Cubase?

Sv: Problemet är att Cubase hänger sig. Använder du ASIO drivisarna i Cbubase 4 och sedan startar SL3 så väljer den DXi drivisarna där. Då blir Cubase förvirrad och hänger sig.

#2, säker på att .dll filen verkligen ligger i en katalog där Cubase letar efter pluggar?

SV: ja den finns där.

#3 & 6, vilka ljudutgångar är instrumenten kopplade till?

SV: I det här fallet M-audio Delta 1010. Har provat med flera outs i Cubase 4 med samma resultat.

#7, varifrån kommer pluggen? Har du koperiat den från SL3 installationen eller från Cubase4-skivan? I mitt Cubase4 fungerar VST Dynamics utan problem.

SV: När man avinstallerar SL3 så frågar den ifall man vill spara en backup av VSTplugins och backup. Detta svarade jag ja på.

#9, är du säker på att spåret pekar mot olika midi-kanaler?

SV: Ja, det är rätt midi-kanal.

-- Ett allmänt tips är förresten att installera Cubase 4 utan någon annan Cubase version installerad. Då slipper man risken för att inställningar läses mellan versionerna vilket i nuläget tycks kunna vålla en del problem i Cubase 4. En gissning är att det bästa är att först installera fyran och sen installera tidigare versioner.

SV: Ja, jag avinstallerade Cubase SL3 och behöll VST katalogerna både för effekter och instrument. Sedan installerade jag en ren Cubase 4.

By the way kan jag säga att dom färdiga patcharna i Cubase 4 för Korg Triton inte mappar med orginalets patchar. Kör du stråkpatchen i patchlistan levererar Korgen piano i Cubase. Väldigt lustigt och irriterande om man vill köra med midi ifrån Korgen. Det är bara att köra audio som gäller.

En annan skum grej är att ifall jag vill köra Korg Triton mot en audio stereokanal i Cubase 4 är att Cubase bara tar upp en kanal i mono. I detta fall köra jag med en extern mixer där alla inställningar är ok. Va, kan inte Cubase fånga upp en stereokanal från en mixerbord till ljudkortets master in ? Ska låta det vara osagt ifall det är en miss i mixeruppsättningen och av mig. Men den är ingen rocket sience. Har kört det med samma uppsättning i SL3 och då fungerade det klockrent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh.. jag kan ha fel men tror att inställningarna inte raderas när du avinstallerar en tidigare version i Cubase. Titta i Program-mappen efter Steinberg och se om det finns kvar en Cubase SL3 mapp med inställningar. Kolla också mappen Documents and Settings på systemdisken, gå in på ditt användarkonto och välj att visa dolda filer. Leta sedan i mappen Application Data efter en Steinberg katalog och se om den innehåller filer för Cubase SL3.

På cubase.net finns trådar om hur Cubase 4 kan drabbas av underliga problem för att inställningar från en tidigare version importeras. Mitt råd skulle vara att leta igenom systemdisken efter gamla filer som tillhör SL3 och radera dem för att sedan ominstallera Cubase 4.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Majken,

När jag kollade i tidigare nummer av Studio gav ni rekomendationen att man kan ha två versioner av Cubase installerade då det inte gick att starta projektfiler från en tidigare version av Cubase.

Men men, man får väl prova att avinstallera bägge Cubase på burken. Frågan är bara vilken version man ska börja med att installera efter avinstallation ? Cubase 4 eller Cubase SL3 eller virse versa. + rensa i document & settings från allt vad Steinberg heter. Det är frågan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vists går det att ha flera versioner installerade. Och i flera lägen kan det vara att föredra då enstaka saker i äldre projekt kan ställa till med problem. Exempelvis stereolänkade kanaler i projekt som använder ReWire.

Men när man som i ditt fal har problem så kan det vara en bra idé att se om problemen försvinner av att insställningar inte laddas från tidigare versioner. Ett alternativ om man vill ha flera versioner inne samtidigt är alltså att först installera Cubase 4. Eller att flytta inställningarna från föregånde version tillfälligt så att Cubase inte hittar igen dem.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Majken,

När jag kollade i tidigare nummer av Studio gav ni rekomendationen att man kan ha två versioner av Cubase installerade då det inte gick att starta projektfiler från en tidigare version av Cubase.

Men men, man får väl prova att avinstallera bägge Cubase på burken. Frågan är bara vilken version man ska börja med att installera efter avinstallation ? Cubase 4 eller Cubase SL3 eller virse versa. + rensa i document & settings från allt vad Steinberg heter. Det är frågan...

Jag hade sx3 installerat, döpte tillfälligt om:

c:\Documents and settings\"den user jag är inloggad som"\Application Data\Steinberg\

"Cubase SX 3"

till

"Cubase SX 3_"

- - -

Sedan installerade jag C4, samt uppdaterade till 4.01 utan att starta C4 mellan.

Sedan starta jag c4, den skapar nya "rena" prefs.

Sedan kan du stänga ner C4 o döpa tillbaka "Cubase SX 3_" till "Cubase SX 3"

Glöm inte att uppdatera dongel drivare till senaste de släppt.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...