JJMusik Postat 2 december 2006 Postat 2 december 2006 God kväll! Jag har mina monitorer kopplade på outs 1&2 och det funkar finfint men på 3&4 finns ingen signal. Signal-out-stapeln för dessa kanaler rör sig inte... Har provat alla möjliga inställningar och kombinationer i patchbayn men inget händer. Provat att koppla in högtalarna på dessa kanaler min stapeln är fortfarande död... why? Skapar problem då jag hade tänkt koppla min hörlursstärkare på dessa kanaler, kan nu inte koppla mina lurar någonstans 😄 Tacksam för hjälp! Johan
thrinithan (oregistrerad) Postat 3 december 2006 Postat 3 december 2006 (redigerat) läser lite i Delta 44 manualen... är du säker på att du routar out signalen till Output 3/4? Om du inte gör det så ligger ju signalen kvar på output 1/2... Vettefan hur man ska ställa in för att få alla ljud i alla 4 utgångar... ska läsa lite till! Är det i inspelningsprogrammet du inte får signal eller allmänt från datorn? Redigerat 3 december 2006 av thrinithan
thrinithan (oregistrerad) Postat 3 december 2006 Postat 3 december 2006 (redigerat) tog bort detta inlägg... läs nedan istället Redigerat 3 december 2006 av thrinithan
thrinithan (oregistrerad) Postat 3 december 2006 Postat 3 december 2006 (redigerat) Hmm... Det finns ingen inställning i ljudkortets mixer för att få ljudet på output 1/2 att också spelas upp i output 3/4. Således måste du vända dig till ditt inspelningsprogram för att kolla om du på något sätt kan leda ljudet till samtliga 4 outputs på ditt ljudkort. Mest troligt då genom routing av master kanalen eftersom enstaka spår endast kan routas till 1 mono utgång eller 1 stereo utgång så vitt jag vet?? (har aldrig behövt något annat så jag kanske bara har missat en fundamental möjlighet i cubase) Där går problemet utanför mina kunskaper så jag låter någon anna ta över... hoppas att du blev lite klokare av mina inlägg och att jag inte förklarade för dåligt 😮 Lycka till! Redigerat 3 december 2006 av thrinithan
JJMusik Postat 3 december 2006 Trådstartare Postat 3 december 2006 Hmm okej... någon som vill försöka/fortsätta? 😉
thrinithan (oregistrerad) Postat 3 december 2006 Postat 3 december 2006 har kommit på en lösning/kompromiss... som är ganska jobbig.. men det är ett alternativ i alla fall 😛 Skapa ett grouptrack och välj output 3/4 för den. Skicka sedan varje audiospår till det grouptracket genom AUX send funktionen som varje audiospår har... Dvs spåret är fortfarande kopplat till output 1/2 som vanligt men alla spår skickar sin signal till ett gruppspår som i sin tur skickar signalen till 3/4. Detta blir extremt jobbigt i längden eftersom du då har 2 volymer att sköta för varje spår men det är i alla fall en alternativ lösning.
JJMusik Postat 4 december 2006 Trådstartare Postat 4 december 2006 Måste ju finnas smartare lösningar? 😄 jag menar, varför har dem annars tillverkat ett kort med 4 utgångar om jag inte kan använda dem...
thrinithan (oregistrerad) Postat 4 december 2006 Postat 4 december 2006 (redigerat) jag vet att protools har såna lösningar där man kan välja flera utgångar för varje kanal... men detta verkar inte vara fallet med cubase. Enligt vad jag läst har nya Cubase 4 en liknande funktion där du kan välja upp till 4 olika stereoutgångar för varje kanal... däremot har inte nya Cubase Studio 4 den funktionen. Det verkar mer eller mindre som att tillverkaren av ljudkortet förlitar sig på att den routingen ska göras i hostprogrammet medans tillverkarna av cubase förlitar sig på att man har en mixer (eller ljudkort) där man kan sköta vidare bussning till monitorlyssning och hörlursförstärkning. 😛 Har pratat med en kompis som också han kör cubase och han kom inte heller fram till nå lättare sätt att få ut din lyssning i flera olika stereopar. 🙂 Redigerat 4 december 2006 av thrinithan
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.