Jump to content
Annons

EZdrummer Effekter


TheDuke666

Recommended Posts

Hejsan, jag är desperat behov av hjälp..

Jag vill få till ett par trummor som låter som Rammsteins eller Paradise Losts senaste skiva. Jag använder mig av Ezdrummer och jag har många waves pluggar, vill gärna få till så att det låter kanon. Gärna som ett cubase project så man kan bara skicka över till mig

Vet inte riktigt hur jag ska få till det med reverben på trummorna, några bra förslag??

Jag har expansionen dfh oxå..

Är det någon som vill dela med sig sina egenskaper..

Jag har försökt nu i tre år att få trummor o låta bra, men ej lyckats. Är ej dålig på att hantera programmen men jag får ta mig fan aldrig till det..

Hur lägger man upp ljudlänk på det man har hittills??

.. snälla konkreta tips..

The Duke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja att mixa trummor är inte lätt, det är en balansgång hela tiden vad man är ute efter,

inte för mycket headroom, inte för mycket reverb, lite lagom av de.

sen kan du EQ:a allt var för sig, om du lägger upp trummorna över flera spår.

Det finns bra EQ, schema i Studio mixology del 3, kan vara en börja att titta där. 😉

Du kan lägga upp i Demotråden låtar eller något som är oklart där alla kan bedöma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan, jag är desperat behov av hjälp..

Jag vill få till ett par trummor som låter som Rammsteins eller Paradise Losts senaste skiva. Jag använder mig av Ezdrummer och jag har många waves pluggar, vill gärna få till så att det låter kanon. Gärna som ett cubase project så man kan bara skicka över till mig

Vet inte riktigt hur jag ska få till det med reverben på trummorna, några bra förslag??

Jag har expansionen dfh oxå..

Är det någon som vill dela med sig sina egenskaper..

Jag har försökt nu i tre år att få trummor o låta bra, men ej lyckats. Är ej dålig på att hantera programmen men jag får ta mig fan aldrig till det..

Hur lägger man upp ljudlänk på det man har hittills??

.. snälla konkreta tips..

The Duke

Har inte alls hört Paradise Lost senaste platta, men Rammsteins ljudbild är jag väl bekant med.

Det första jag skulle göra med EZ-Drummer är att ta bort allt läckage och hålla nere ambiencemickarna så mycket det bara går utan att det blir helt sterilt.

Vad gäller programmeringen av trumspåret så se till att du alltid programmerar in "hårda" noter (120+ i velocityvärde).

Glöm allt sväng, sikta på att få spelet så mekaniskt och brutalt spelat som möjligt och använd gärna baskagge samtidigt som virvel. (gärna med en liten fördröjning på virveln om den spelar samtidigt som kaggen)

Vad gäller effekter så skulle jag fokusera på kompressorerna först (waves c1 funkar utmärkt) och testa dig sedan fram med hyfsat korta attack och releasetider med en ratio på mellan 4-8:1 (hard knee).

Eq är svårt att ge några generella tips om eftersom det varierar så beroende på utgångsmaterialet, men med en typisk metalkagge skulla jag gasa på en smal "klickspik" rejält runt 7-8khz, och skära ut runt 250hz.

Öka på mellan 60-100 hz för lite dunk i botten om det behövs.

Vad gäller reverbet så är det bara gate:at reverb som gäller om du är ute efter rammsteinsoundet.

Fetingplåtreverbet från helvetet och sedan slänger du på en gate som nyper av reverbsvansen "efter behag".

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

gate på reverbet, det har jag totalt glömt, väldigt bra ide..

hur får man hela kitet att dundra ur stereon, är det kompressor eller limiter som gäller??

jag ska testa att köra dfh o ez samtidigt på trummorna undrar om det hjälper eller stjälper...

fortsätt gärna med tips!!!

det är roligt

Link to comment
Dela på andra sajter

är det verkligen ingen som vill dela med sig sitt projekt så man får åka snål skjuts lite grann...

Tar ju sån jävla tid o sitta o knåpa, snart skiter jag i allting o får väl anlita en studio o betala en massa pengar..

Link to comment
Dela på andra sajter

är det verkligen ingen som vill dela med sig sitt projekt så man får åka snål skjuts lite grann...

Tar ju sån jävla tid o sitta o knåpa, snart skiter jag i allting o får väl anlita en studio o betala en massa pengar..

Finns inget som är lärorikare än att sitta och pilla sig fram själv.

Nu har du ju lite riktilinjer att utgå ifrån också, så halva jobbet är redan gjort, resten får du göra själv. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

andra kanske har hela livet på sig o pilla... jag har pillat tillräckligt.. jaja ingen som vill tjäna en hacka så ok..

ska lägga upp trummorna jag har på demo sidan, så får ni se hur det låter nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...