Jump to content
Annons

Bagge

Recommended Posts

Golden Age Music har ju små trevligheter som heter IsoMon som man placerar under högtalaren för att inte ljud ska ledas ner i underlaget.

är det någon som prövat och funkar dom isf?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

IsoMon fungerar mycket bra. Om man har lite tyngre monitorer, så rekommenderar jag dock Auralex MoPads i stället. Spikes skulle jag inte rekommendera ens till min värste ovän (om jag nu hade haft några sådana...) - men det är ju en annan sak... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

IsoMon fungerar mycket bra. Om man har lite tyngre monitorer, så rekommenderar jag dock Auralex MoPads i stället. Spikes skulle jag inte rekommendera ens till min värste ovän (om jag nu hade haft några sådana...) - men det är ju en annan sak... 😱

Va är det för fel på spikes??? Funkar för mig ju.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

IsoMon fungerar mycket bra. Om man har lite tyngre monitorer, så rekommenderar jag dock Auralex MoPads i stället. Spikes skulle jag inte rekommendera ens till min värste ovän (om jag nu hade haft några sådana...) - men det är ju en annan sak... 😉

Va är det för fel på spikes??? Funkar för mig ju.. 😛

Felet är att de inte fungerar. 😉 Du har kvar precis lika mycket rörelseenergi som om du placerar monitorerna direkt på underlaget. Skillnaden är att all den energin är koncentrerad till några få punkter i stället för hela ytan. Vissa spikes-tillverkare har blivit medvetna om hur fel det är - och sätter därför numera små absorbenter under metallplattorna som spikarna ska stå på, så att överföringen från metallplattorna till underlaget dämpas lite...

Spikes har bara en kosmetisk funktion, alltså - för visst kan de vara snygga. 😎 Enda gången spikes verkligen fungerar, är om du har ett oändligt stumt underlag där inga vibrationer kan fortplanta sig - fast å andra sidan kan högtalaren lika gärna stå direkt på underlaget då också... 😉

Det enda fungerande sättet att frikoppla en högtalare från underlaget, är alltså med hjälp av absorption.

Link to comment
Dela på andra sajter

nej spikes är väl allmänt kasst? iaf vad jag varit med om..

så jag gick och köpte mig ett par isomon..

och jisses.. såååå mycket bättre!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

nej spikes är väl allmänt kasst? iaf vad jag varit med om..

så jag gick och köpte mig ett par isomon..

och jisses.. såååå mycket bättre!!!

Riktiga dämpkuddar under monitorerna gör faktiskt ofta större skillnad än man väntar sig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni e riktigt gulliga nu...köp dessa s.k. ISOMON kuddar av mig istället, för en 3:del av priset men till samma prestanda-vad säger ni nu då Prins Claes???!!!??? 🙂😕😉

Det fungerar ganska bra med några lager sönderklippt liggunderlag också, för 39:- på Jula - men inte fullt så bra som skumabsorbenter - och det blir definitivt inte lika snyggt... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte Auralex då de ska palla lite mer tyngd. Jag ska ha både monitorer och högtalare på dem, så det blir några kilon. Jag har bara kunnat prova dämpet med högtalarna (då jag ännu inte fått monitorerna), och jag tycker mig märka skillnad. Känns som att basen blir tydligare och inte så stor. Skillnaden med eller utan är inte som dag och natt, men de gör skillnad. Så jag rekommenderar dig att införskaffa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni e riktigt gulliga nu...köp dessa s.k. ISOMON kuddar av mig istället, för en 3:del av priset men till samma prestanda-vad säger ni nu då Prins Claes???!!!??? 😆😆😆

😳 Är det bara inbillning eller märker jag en gnutta självdistans hos dig Florian? Det kunde jag aldrig tro. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag beställde Mopads av Claes, det blev förträffligt stor skillnad i hur basen hörs.

Jag har alltid brukat eq:a ner basen med runt 7 db innan i vanlig uppspelning av vad som helst genom monitorerna för att det ska låta vettigt, nu med Mopads eq:ar jag inget alls och det är mjukare och låter helt enkelt bättre.

Att det skulle bli skillnad visste jag, men vanliga jädrans träbord är verkligen basmullrande vidunder.

Man lär sig något varje dag. 🙂

Redigerat av JahCrab
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...