Jump to content
Annons

Hur mycket har utgivningar ökat?


Lakeshore

Recommended Posts

Hej!

Det är så att jag snart ska ha mitt nationella delprov i Svenska B och kom då genast på ämnet musikproduktion. Det går ju att tala om hur mycket som helst, men det får inte överskrida 5min.

Men jag behöver lite hjälp med några frågor.

Finns det statistik och diagram som visar hur musikproduktionen har ökat?

Finns det bra historia kring ämnet? Som när de första inspelningarna gjordes?

Topplista på de artister som sålt bäst etc.

Tipsa gärna om länkar och böcker.

MVH Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har det tagits fram statistik på antal producerade album per år, t.ex?

Då skulle man kunna göra ett fint grafdiagram.

Demoband har ökat explosionsartat, de skulle vara kul att ha statistik på.

Det är lätt att få ett samlat grepp kring försäljningen som går via storbolagen, eftersom de för samlad statistik. När det kommer till demoband och utgivningar på independentbolag så förs ingen gemensam och heltäckande statistik, eftersom det rent organisatoriskt inte går. Och det är precis därför jag anser att det är så svårt att med säkerhet hävda att värdet på musikförsäljningen har dalat - när mindre independentbolag enligt skivbutiker står för en allt större försäljning.

Man kan komma hyggligt nära genom att göra en kvantitativ undersökning á la Sifo, hitta representativa företag genom alla nivåer, och därefter intervjua så många av bolagen som möjligt. Gissningsvis är det inte många som har intresse av att betala för en sådan undersäkning, inte minst som dess resultat förmodligen skulle gå emot dem som har råd att betala för undersökningen - det vill säga storbolagen eller lobbyorganisationer. Det skulle ju i värsta undergräva deras argument för att påverka lagstifningen.

Passar på att förtydliga trådrubriken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett kuriosum, som du skulle kunna använda som jämförelse över hur branschen förändrats, är att Elton John under en period på 70-talet ensam lär ha svarat för 2% av världens skivförsäljning (siffran borde väl gå att få bekräftad någonstans?). Det kommer nog aldrig mera att inträffa, att en enskild artist lyckas etablera sig på ett så dominerande sätt... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Har det tagits fram statistik på antal producerade album per år, t.ex?

Då skulle man kunna göra ett fint grafdiagram.

Demoband har ökat explosionsartat, de skulle vara kul att ha statistik på.

Det är lätt att få ett samlat grepp kring försäljningen som går via storbolagen, eftersom de för samlad statistik. När det kommer till demoband och utgivningar på independentbolag så förs ingen gemensam och heltäckande statistik, eftersom det rent organisatoriskt inte går. Och det är precis därför jag anser att det är så svårt att med säkerhet hävda att värdet på musikförsäljningen har dalat - när mindre independentbolag enligt skivbutiker står för en allt större försäljning.

De flesta indiebolag distribueras dock av rätt stora distributörer som ingår i statistiken....

Link to comment
Dela på andra sajter

Har det tagits fram statistik på antal producerade album per år, t.ex?

Då skulle man kunna göra ett fint grafdiagram.

Demoband har ökat explosionsartat, de skulle vara kul att ha statistik på.

Det är lätt att få ett samlat grepp kring försäljningen som går via storbolagen, eftersom de för samlad statistik. När det kommer till demoband och utgivningar på independentbolag så förs ingen gemensam och heltäckande statistik, eftersom det rent organisatoriskt inte går. Och det är precis därför jag anser att det är så svårt att med säkerhet hävda att värdet på musikförsäljningen har dalat - när mindre independentbolag enligt skivbutiker står för en allt större försäljning.

De flesta indiebolag distribueras dock av rätt stora distributörer som ingår i statistiken....

Delvis sant, många distribueras via till exempel Bonnier Amigo. Men fortfarande finns det många utgivningar som saknar distribution via större bolag, och (vilket jag uttryckte mig klantigt om men var huvudpoängen) demoutgivningar går det inte få grepp om alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Har det tagits fram statistik på antal producerade album per år, t.ex?

Då skulle man kunna göra ett fint grafdiagram.

Demoband har ökat explosionsartat, de skulle vara kul att ha statistik på.

Det är lätt att få ett samlat grepp kring försäljningen som går via storbolagen, eftersom de för samlad statistik. När det kommer till demoband och utgivningar på independentbolag så förs ingen gemensam och heltäckande statistik, eftersom det rent organisatoriskt inte går. Och det är precis därför jag anser att det är så svårt att med säkerhet hävda att värdet på musikförsäljningen har dalat - när mindre independentbolag enligt skivbutiker står för en allt större försäljning.

De flesta indiebolag distribueras dock av rätt stora distributörer som ingår i statistiken....

Delvis sant, många distribueras via till exempel Bonnier Amigo. Men fortfarande finns det många utgivningar som saknar distribution via större bolag, och (vilket jag uttryckte mig klantigt om men var huvudpoängen) demoutgivningar går det inte få grepp om alls.

Demoutgivningar och sådant som saknar egentlig distrbution säljer oftast väldigt lite eller inte alls, finns väl iofs några undantag men de är ju inte många..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen!

Ja jag försökte klämma in alldeles för mycket på mina 5minuter, jag skulle behöva minst en timme. Men nu har jag bestämt mig för att berätta om jätten EMI och dra paralleler till den moderna människan. Imorn gäller det 😳

Jag läste att skivindustrin led av försäljningsförluster i början av 80talet, stämmer detta?

Vad berodde det på? (Jag minns tyvärr inte 80talet)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...