Jump to content
Annons

Recommended Posts

doris (oregistrerad)
Postat

Nybörjare anmäler sig och ödmjukt vill lapa kunskap!? :rolleyes:

Är det någon som vet hur man kan höra effekter på sin röst redan när man spelar in eller innan det? Inte bara efter inspelningen.

Jag vet att det här en dum fråga, med vad är en loop och hur loopar man?

Vad är det man kan göra med drag and dropp funktionen?

Kan man spela in två saker samtidigt typ keybord och sång… på två olika spår?

Hur mixar man ner till MP3?

Tycker ni att man ska använda effekter både från mixern och cubase?

Det ska bli en pianoentertainer ”skiva”.

Jag har Cubase SE3

Edirol 24bit ljudkort.

Xenyx 1202 FX mixer

och en "large diaphram condenser mic"

Tycker ni att den här utrustningen är tillräckligt bra för att få

fram en proffsig demo-inspelning?

Tack för all hjälp varje rad av svar är som musik för mig.

😲

Annons
Postat (redigerat)

Hej Doris!

(Jag har en skitbra platta med dig förresten 😆 )

1. För att höra effekter redan när du spelar in så ser du till att Direct Monitoring inte är ikryssad (under Device Setup). Då skickas insignalen genom programmet innan den når utgångarna igen. Se till att Monitorknappen (den lilla högtalaren) är aktiverad för spåret. Sen lägger du effekterna som vanligt, antingen på inserten på inkanalen (om du även vill spela in effekten), eller på det spår du spelar in på (om du endast vill höra effekten).

2. En loop är ett kort ljudklipp, ofta rytmisk. Du kan skapa loopen själv eller använda nån annans (sampla av/ladda hem etc). Sen använder du denna loop, ofta repetitivt i ditt eget alster. Ofta får man pilla lite med tempo och tonart i loopen för att det ska stämma.

3. Man kan absolut spela in flera saker samtidigt. Lite beroende på vad det är, och vilka förutsättningar ens utrustning har. Om ditt ljudkort har flera (audio-) inkanaler så kan du spela in flera ljudspår samtidigt. Om du har både MIDI- & ljudingånar så kan du spela in MIDI och ljud samtidigt, till exempel ditt keyboard via midi, och sången via audio som vanligt.

edit: missade mp3-frågan

4. Du kan exportera direkt till mp3 från Cubase om du vill. Efter att du gått till File - Export - Audio Mixdown så väljer du mp3 och den kvalitet du vill ha. Många föredrar dock att exportera till ett okomprimerat format (typ .wav) och sen mp3-konvertera i annat program som t ex LameDrop (sök i forumet).

5. Generellt skulle jag väl säga använd dom i Cubase. Då kan du justera effekterna i efterhand, och de håller ganska bra kvalitet. Men givetvis är det slutligen örat som bestämmer. Tycker du att dina effekter i mixern låter bättre än de i Cubase, så använder du dem helt enkelt!

Redigerat av Linkowich
doris (oregistrerad)
Postat
Hej Doris!

(Jag har en skitbra platta med dig förresten 😆 )

1. För att höra effekter redan när du spelar in så ser du till att Direct Monitoring inte är ikryssad (under Device Setup). Då skickas insignalen genom programmet innan den når utgångarna igen. Se till att Monitorknappen (den lilla högtalaren) är aktiverad för spåret. Sen lägger du effekterna som vanligt, antingen på inserten på inkanalen (om du även vill spela in effekten), eller på det spår du spelar in på (om du endast vill höra effekten).

2. En loop är ett kort ljudklipp, ofta rytmisk. Du kan skapa loopen själv eller använda nån annans (sampla av/ladda hem etc). Sen använder du denna loop, ofta repetitivt i ditt eget alster. Ofta får man pilla lite med tempo och tonart i loopen för att det ska stämma.

3. Man kan absolut spela in flera saker samtidigt. Lite beroende på vad det är, och vilka förutsättningar ens utrustning har. Om ditt ljudkort har flera (audio-) inkanaler så kan du spela in flera ljudspår samtidigt. Om du har både MIDI- & ljudingånar så kan du spela in MIDI och ljud samtidigt, till exempel ditt keyboard via midi, och sången via audio som vanligt.

4. Du kan exportera direkt till mp3 från Cubase om du vill. Efter att du gått till File - Export - Audio Mixdown så väljer du mp3 och den kvalitet du vill ha. Många föredrar dock att exportera till ett okomprimerat format (typ .wav) och sen mp3-konvertera i annat program som t ex LameDrop (sök i forumet).

5. Generellt skulle jag väl säga använd dom i Cubase. Då kan du justera effekterna i efterhand, och de håller ganska bra kvalitet. Men givetvis är det slutligen örat som bestämmer. Tycker du att dina effekter i mixern låter bättre än de i Cubase, så använder du dem helt enkelt!

Tack tusen tack! Ska pröva...

och platta till en skiva 🙂😳

doris (oregistrerad)
Postat
Hej Doris!

(Jag har en skitbra platta med dig förresten  😎 )

1. För att höra effekter redan när du spelar in så ser du till att (Direct Monitoring inte är ikryssad under Device Setup). Då skickas insignalen genom programmet innan den når utgångarna igen. Se till att Monitorknappen (den lilla högtalaren) är aktiverad för spåret. Sen lägger du effekterna som vanligt, antingen på inserten på inkanalen (om du även vill spela in effekten), eller på det spår du spelar in på (om du endast vill höra effekten).

2. En loop är ett kort ljudklipp, ofta rytmisk. Du kan skapa loopen själv eller använda nån annans (sampla av/ladda hem etc). Sen använder du denna loop, ofta repetitivt i ditt eget alster. Ofta får man pilla lite med tempo och tonart i loopen för  att det ska stämma.

Tack tusen tack! Ska pröva...

och platta till en skiva 🙂:rolleyes:

1.

Jag gjorde som du sa men jag hör mig själv dubbelt?

Hur kommer det sig? Vad kan jag göra åt saken? :rolleyes:

Tack för snäller hjälp! 😄

Postat

Det är inte så att du hör dig själv direkt genom mixern också?

Testa utan att ens starta Cubase, eller med monitor-knappen och direct monitoring avstängt. Då ska det vara helt tyst.

Sen undrar jag också (eftersom du säger "dubbelt") om det är en viss fördröjning på rösten? Isåfall är det möjligt att du har ett latencyproblem. Sök på latency i forumet så finns lösningar för det.

doris (oregistrerad)
Postat
Det är inte så att du hör dig själv direkt genom mixern också?

Testa utan att ens starta Cubase, eller med monitor-knappen och direct monitoring avstängt. Då ska det vara helt tyst.

Sen undrar jag också (eftersom du säger "dubbelt") om det är en viss fördröjning på rösten? Isåfall är det möjligt att du har ett latencyproblem. Sök på latency i forumet så finns lösningar för det.

Nej det finns ingen fördröjning och som du sa, jag testade och det var helt tyst.

Jag har lagt till bara ett spår.

Vad som händer är att på open track mixern så fins det två "saker" som visar volymen

under den första står audio 01 under den andra EDIROl...(ljudkort heter så)

Om jag tar bort ljudet från någon av dem så är jag inte ”dubblad” längre men effekten försvinner också.(rutan direkt monitoring är inte in kryssad)och monitor knappen är gul(aktiverad)

Helt gröna Doris som vanligt förvirrad men kommit en bit tack vara gentleman som er!

Tack för hjälp! 🤪😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.