Jump to content
Annons

Samson's C01U


HenryHustler

Recommended Posts

Funderar på att köpa en Samson's C01U, usb-mikrofonen. Främst för den är billig och så jävla smidigt blir det!

Men hur bra är den igentligen, för och nackdelar?

Jag kanske inte kan kräva så mycket med tanke på priset och den är via usb.

Om ni har något ni spelat in med den så droppa en länk!

Shu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nackdelen är väl att den fungerar som ett ljudkort och att ASIO bara kan köra med ett ljudkort i taget, så att det kan bli ganska lång latency, alternativt lite osmidig hantering för att man behöver byta driver under arbetets gång.

Har dock inte testat en sådan, så jag vet inte hur bra/dåligt en sådan fungerar - så någon annan får fylla i kunskapsluckorna... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en sån.

Köpte den som en nybörjar-mic kan man väl säga.. Den får liksom duga tills jag är mer bevandrad och vet vad jag är ute efter och vad som passar min röst etc. Plus att USB-interfacet som sagt är smidigt. Plus att jag inte är redo att lägga mycket pengar på något där jag inte är säker på vad jag är ute efter. Det medföljer en simpel mjukvaru-preamp som ser ut såhär:

use_3.jpg

En fördel är ju att det är himlans smidigt att bara ta bärbara datorn under armen och ge sig ut och spela in ambiens-ljud om man har lust. Bara plugga in å köra.

När jag packade upp micen satt det dock en stor röd klisterlapp på den som kanske ger en hint om vad den är mest lämpad för: "Ideal for podcasting" stod det. 😆

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

Latency Issues

We also tested the C01U for latency, which can be a big hassle when overdubbing tracks through a USB interface. This test used GarageBand 2.0.2 on a single-processor Power Mac G5/1.8GHz:

Add Basic track (Track 1) and assign the C01U as input (no effects).

Record the sound of GarageBand's metronome playing through the speakers.

Disable Record for Track 1; add basic Track 2 with C01U as input.

Disable Metronome.

Play back Track 1 through speakers, recording onto Track 2.

Pan Track 1 left and Track 2 right, and play them both back, listening for delays.

The result showed tight synchronization between the two tracks and no obvious latency or delay in the microphone's USB circuitry or driver. However, there is a separate computer latency issue that is no fault of the C01U but does affect its use.

If you monitor yourself through GarageBand while you're recording a track, what you hear through headphones is disconcertingly delayed. GarageBand settings can help reduce the effect, but not eliminate it. The C01U lacks a separate "zero-latency" analog output that could be used for monitoring, such as that provided by the Mbox and similar interfaces.

Här är recensionen i sin helhet

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkar den när det gäller latency? Kan vara intressant att veta...

Lite osäker... hur mäter jag det? 😕 (som sagt.. nybörjare på micar)

EDIT: Produktlänk

Blir det mycket fördröjning på medhörningen från micen, när du sjunger till din musik?

Det är nämligen det som jag misstänker kan vara ett problem med den, eftersom man blir ganska irriterad på det om det blir för lång fördröjning - och eftersom det enbart har USB-anslutning, så finns det ju inget annat sätt att lösa medhörningen, än genom DAW-programmet...

EDIT: Du hittade tydligen vad jag var ute efter innan jag hade skrivit färdigt... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...