brojd Postat 11 november 2006 Postat 11 november 2006 (redigerat) Holahoppsan gubbar! Nu djÀvlars Àr jag alldeles förbryllad. Sitter Àr med en ny Macbook 2.0 ghz (Core Duo, OSX 10.4.8) med 2GB ram och ett nyinförskaffat Ableton Live (6.01)+ ett M-Audio FW Solo ljudkort. (Alldeles fÀrska drivrutiner och firmware). Problemet Àr att Live rapporterar strax över dubbel output latency jÀmfört med min input latency oavsett bufferstorlek, skall det vara sÄ? (Jag har kört Live 5.2 pÄ PC tidigare och dÄ var input- och outputlatencyn alltid identisk.) Min tidigare laptop (Frost PC) orkade utan problem köra mina projekt pÄ 128 i bufferstorlek och gav mig en total latency pÄ runt 8ms (med samma ljudkort), men nu ligger den som ni sÀkert kan rÀkna ut pÄ 12ms. NÄgra ideér eller tankar? /GrÄtfÀrdig Dalmas Redigerat 11 november 2006 av brojd
brojd Postat 14 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 14 november 2006 (redigerat) BUMP dammit! Gör ett sista försök innan mac, ljudkort och livelicens hamnar pĂ„ vendolin. đł Redigerat 14 november 2006 av brojd
drloop (oregistrerad) Postat 15 november 2006 Postat 15 november 2006 Upplever du latencyn som jobbig? Kan det vara sÄ att programmen rapportera olika pÄ olika plattformar? Jag har kört en Macbook pro med Logic och ett M-Audio FW 410 tror jag att det var. NÀr projektet blev lite tungt började det knastra och det visade sig att vi kört pÄ 16 samples eller nÄt liknande. SÄ nog gÄr det att köra en Macbook med lÄg latency. Nu kör du Live och det kanske inte funkar pÄ samma sÀtt. Vet inte om det hjÀlper dig men nÄgon tröst borde det vÀl vara?
brojd Postat 15 november 2006 TrÄdstartare Postat 15 november 2006 Upplever du latencyn som jobbig?Kan det vara sÄ att programmen rapportera olika pÄ olika plattformar? Jag har kört en Macbook pro med Logic och ett M-Audio FW 410 tror jag att det var. NÀr projektet blev lite tungt började det knastra och det visade sig att vi kört pÄ 16 samples eller nÄt liknande. SÄ nog gÄr det att köra en Macbook med lÄg latency. Nu kör du Live och det kanske inte funkar pÄ samma sÀtt. Vet inte om det hjÀlper dig men nÄgon tröst borde det vÀl vara? IsÄfall lÀr det vara nÄgot mysko i görningen, för jag kommer inte lÄngt under 128 samples i bufferstorlek utan att det börjar knastra pÄ relativt smÄ projekt. Vad gÀller latencyn pÄ 12,8 ms sÄ Àr den kÀnnbar nÀr man spelar, man vÀnjer sig en aning, men helt rÀtt kÀnns det inte, framförallt mÀrkbart nÀr jag spelar in gitarr, eller snabba keyboardsolon.
drloop (oregistrerad) Postat 15 november 2006 Postat 15 november 2006 Kom ihÄg att jag inte körde Live. Har du nÄgon annan mjukvara som du kan testa med? Alternativet Àr vÀl att knata ned till affÀren dÀr du köpte Live och be dem hjÀlpa dig.
brojd Postat 15 november 2006 TrÄdstartare Postat 15 november 2006 Kom ihÄg att jag inte körde Live.Har du nÄgon annan mjukvara som du kan testa med? Alternativet Àr vÀl att knata ned till affÀren dÀr du köpte Live och be dem hjÀlpa dig. Inget annat Àn logic express, och jag hittar ingenstans dÀr jag fÄr en rapport pÄ hur lÄnga latencytider det handlar om. NÄgon som vet om nÄgot gratisprogram till mac som visar latencytider?
hegobald Postat 15 november 2006 Postat 15 november 2006 (redigerat) Dubbla Processorer= dubbla latencys đ . NĂ€e skĂ€mtar ju..(bör ju snarare halveras ju) Men grĂ„tfĂ€rdiga dalmasen.. Hur hög latency har du? I tid alltsĂ„??? TĂ€nk pĂ„ att 10 millisekunder motsvarar att du sitter 3,4 meter frĂ„n ljudkĂ€llan.. Vilket inte Ă€r ovanligt.. đ Redigerat 15 november 2006 av hegobald
brojd Postat 16 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 16 november 2006 Dubbla Processorer= dubbla latencys đ . NĂ€e skĂ€mtar ju..(bör ju snarare halveras ju) Men grĂ„tfĂ€rdiga dalmasen.. Hur hög latency har du? I tid alltsĂ„??? TĂ€nk pĂ„ att 10 millisekunder motsvarar att du sitter 3,4 meter frĂ„n ljudkĂ€llan.. Vilket inte Ă€r ovanligt.. đ 12,8 ms i Ableton Live @ 128 samples + de millisekunder som min PodXT lĂ€gger till. Tillsammans blir det klart mĂ€rkbart, speciellt med "cleana" gitarrljud.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.