Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Jag har själv HP - bra grejer...

😄

Annons
Postat

men, om det nu inte är USB, vad kan det då vara? roland påstår ju som sagt att det t.o.m ska gå att använda ljudkortet när man endast kör på batteri, men något skuuuumt är det ändå tycker jag 😏

Postat

Hur funkar den andra USB-kontakten i datorn?

Postat

japp, testade den senaste drivrutinen för ljudkortet.

Ska flytta ner allt å testa den andra USB ingången, gjorde det för nå dar sen men då ville hela ljudkortet instaleras om. men ska prova igen.......vänta 😏

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag försökte hitta din laptop på HP:s supportsida, men den hade utgått och fanns inte med där och kunde ge någon produktspecifikation. Men det är inte konstigt, takten är så vansinnigt snabb på området och min ett år gamla laptop är också utgången redan.

Men en sak som är säker är att HP:s support via mail är fantastiskt bra!! Jag fick en egen kontaktperson där, som har hand om alla ens ärenden som man har, frågor, om ens egen dator. Så dit har jag skickat många gånger och fått svar redan nästa dag och ibland t.o.m. samma dag. Fantastiskt korrekt, vänligt och pedagogiskt. Den överlägset bästa support jag har varit med om. Sedan kan man ju dessutom ringa också, vilket jag inte provat.

Hursomhelst, jag fick syn på en annan sida och hittade då att det var en Sempron-processor i din dator. Inte vet jag, men jag varnades för att köpa en Celeron- eller Sempron-baserad dator om jag skulle hålla på och spela in mångkanalsmusik. liksom de tipsade mig i musikaffärer om att inte köra med usb 2.0 och definitivt inte med usb 1.1. De menade att det inte ens gick.

Men nu är det bara delvis sant på sin höjd, för annars hade aldrig några ljudkort med usb 1.1 tillverkats, eller hur?! Så vad jag vill ha sagt är detta: använd usb 1.1, men då tillsammans med de saker i övrigt (inkl program och plug ins) som detta ljudkort är avsett för. Det räcker ju med att man har fel operativsystem, så fungerar ingenting.

I ditt specifika fall vet jag inte vad som fungerar bäst till ditt ljudkort, men hör med HP support, ljudkortets support (och då gärna i affären det köptes i), plus med en vettig dator/musikhandlare.

Lycka till!

😏

:musik

Postat
Ska flytta ner allt å testa den andra USB ingången, gjorde det för nå dar sen men då ville hela ljudkortet instaleras om.

Ja, det är helt normalt och går jättefort eftersom du redan har drivrutinen i Windows cache-mapp.

Postat (redigerat)

Har du justerat datorns prestanda för bakgrundstjänster?

Start > Kontrollpanelen > System och sedan fliken Avancerat

Under Prestanda klickar du på Inställningar

Växla till fliken Avancerat

Se till att Schemaläggning av processor är satt till Bakgrundstjänster.

Redigerat av Linus
musik (oregistrerad)
Postat

Du hör ljudet bra i FL Studio, men inte i Sonar eller Kristal. Kanske har en så enkel sak inte förbisetts, men ändå...

...du har inte någon effekt på i de programmen så att rösten låter knas?

😏

Postat

I ljudkortets ASIO-inställningar, har du kryssat för dessa rutor?

"Use Smaller ASIO Buffer Size"

"Use ASIO Direct Monitor"

"Light Load"

Postat

testade i andra USBn, no results. jo jag har kryssat i bakgrundstjänster (ingår i själva installationen när man läser manualen) sen har jag kryssat i ASIO direct monitoring.

Postat
Hej!

Jag försökte hitta din laptop på HP:s supportsida, men den hade utgått och fanns inte med där och kunde ge någon produktspecifikation. Men det är inte konstigt, takten är så vansinnigt snabb på området och min ett år gamla laptop är också utgången redan.

Men en sak som är säker är att HP:s support via mail är fantastiskt bra!! Jag fick en egen kontaktperson där, som har hand om alla ens ärenden som man har, frågor, om ens egen dator. Så dit har jag skickat många gånger och fått svar redan nästa dag och ibland t.o.m. samma dag. Fantastiskt korrekt, vänligt och pedagogiskt. Den överlägset bästa support jag har varit med om. Sedan kan man ju dessutom ringa också, vilket jag inte provat.

Hursomhelst, jag fick syn på en annan sida och hittade då att det var en Sempron-processor i din dator. Inte vet jag, men jag varnades för att köpa en Celeron- eller Sempron-baserad dator om jag skulle hålla på och spela in mångkanalsmusik. liksom de tipsade mig i musikaffärer om att inte köra med usb 2.0 och definitivt inte med usb 1.1. De menade att det inte ens gick.

Men nu är det bara delvis sant på sin höjd, för annars hade aldrig några ljudkort med usb 1.1 tillverkats, eller hur?! Så vad jag vill ha sagt är detta: använd usb 1.1, men då tillsammans med de saker i övrigt (inkl program och plug ins) som detta ljudkort är avsett för. Det räcker ju med att man har fel operativsystem, så fungerar ingenting.

I ditt specifika fall vet jag inte vad som fungerar bäst till ditt ljudkort, men hör med HP support, ljudkortets support (och då gärna i affären det köptes i), plus med en vettig dator/musikhandlare.

Lycka till!

😄

det låter som en hel vetenskap detta. annars kan jag ju, om jag ber snällt flytta ner hela statonära. men då är det ett ständigt surrljud istället. jag dör 🙂

musik (oregistrerad)
Postat

Nej, fö fa'.

Och det var inte meningen att förvirra dig. Detta kommer att fixa sig!

Jag undrade en sak nu: tycker du inte att din bärbara låter? Min bärbara med inbyggd Pentium 4-processor (mobile variant) och fläkt snurrar som katten. Hela tiden nästan.

🙂

p.s. Jag tror ju du säkert kollat att ingen effekt ligger på vid inspelningstesterna, men jag gjorde faktiskt det felet. Jag fick hela tiden ett irriterande delay (eko). Då trodde alla att jag skulle ändra latency-tiden. Till slut upptäckte jag att den var en inbyggd effekt i inspelningsprogrammet - ett delay (kort eko) - som alltså låg med och störde. Det var inget jag själv hade ställt in, utan det var så från början - by default! i programmet. d.s.

Postat
Nej, fö fa'.

Och det var inte meningen att förvirra dig. Detta kommer att fixa sig!

Jag undrade en sak nu: tycker du inte att din bärbara låter? Min bärbara med inbyggd Pentium 4-processor (mobile variant) och fläkt snurrar som katten. Hela tiden nästan.

😆

p.s. Jag tror ju du säkert kollat att ingen effekt ligger på vid inspelningstesterna, men jag gjorde faktiskt det felet. Jag fick hela tiden ett irriterande delay (eko). Då trodde alla att jag skulle ändra latency-tiden. Till slut upptäckte jag att den var en inbyggd effekt i inspelningsprogrammet - ett delay (kort eko) - som alltså låg med och störde. Det var inget jag själv hade ställt in, utan det var så från början - by default! i programmet. d.s.

nä, fläkten drar i gång i bland. annars är den så gott som tyst 😄 det är ju bra med den, därför jag så gärna vill spela in med denna bärbara. hade en annan förut (stationär) från typ år 2000 men den låter som ett kärnkraftverk. visste inte hur jag skulle få den tyst så jag sket i den. fast den står ju kvar i ett av rummen i huset. kanske man ska flytta ner den och bygga in den i en isolerad box, men då kanske den brinner upp istället? 🙂

nä har kollat upp med själva programmet, men det ska va rätt, hade lika inställninar på den sationära. är ju samma problem i Sonar på den bärbara också så... hmm, kluurigt.

Postat

okej det har hänt något positivt nu :rolleyes: testade att spela in igen med MME i den bärbara, fick ställa in den starta om den ett par ggr. Spelade in och det blir ingen förskjutning.

Min fråga till kunniga är nu: Vad är skillnaden med att spela in med MME och ASIO? -förutom att MME går runt halva windows....

blir kvalitèn annorlunda?

När jag grundligt läser igenom instruktionsboken så nämner dom att man endast bör köra med MME om programmet man använder inte stödjer ASIO el. W-nånting... VARFÖR DÅ undrar jag? Är ASIO så mycket bättre? lite orolig att jag inte får bästa möjliga kvalitè nu när jag inte kan köra med ASIO.

undrar också, Varför är det så att MME funkar(nu äntligen) men inte ASIO, måste ju vara nått med datorn tycker jag.

Postat

- har du inaktiverat det inbyggda ljudkortet i bios?

- har du installerat senaste direct x? (www.microsoft.com/directx)

Postat
okej det har hänt något positivt nu :rolleyes:  testade att spela in igen med MME i den bärbara, fick ställa in den starta om den ett par ggr. Spelade in och det blir ingen förskjutning.

Vad bra! :rolleyes:

MME funkar alltså utan förskjutning plötsligt? Med Sonar LE antar jag?

Men något måste du ha klickat om/fixat till nånstans i ominstallationer och inställningar...

Min fråga till kunniga är nu: Vad är skillnaden med att spela in med MME och ASIO? -förutom att MME går runt halva windows....

blir kvalitèn annorlunda?

Sett till ljudkvalitet blir det ingen skillnad alls. Så oroa dig inte över kvalitet!

Förskjutningsproblemet är löst. Men kvar är fördröjningen/latencyn med att använda MME-drivrutinen. Som du skrev själv, MME går runt halva Windows.

Sålänge du inte sitter med midiklaviatur och mjukvarusyntar som vill ha ha snabb latency, kommer du inte att störas av MME. Så kör på. 😠

Postat

nää, hade lika förskjutningar idag igen med Kristal(instabilt program) har nämligen inte ändrat inställningar, hade dessutom spelat in 5 min innan utan problem. Så nu går jag över till audacity. det finns väl så man kan lägga in VST pluggins i det? ..o sen just ja, har ju faktiskt inte testat MME i Sonar.

Ska starta en ny liten tråd vad gäller min kompressor. kika in på den o ge lite tips sedan 😉

Postat
Testa WDM i Sonar!

smart där. tänkte inte på att det finns där 😉

och visst. DET FUNKAR! hade lite problem först men det fixade sig efter lite pill i buffersize 😄 skitkul nu! I love Sonar! Här ska spelas in. Så kuuuuul när det går bra. äntligen!!!!!!!!! tack för allas hjälp i denna tråd. nu ska jag hålla mig till WDM och Sonar ett bra tag framöver. 😉😄😉🙂

Postat

Fint! Lycka till och glöm inte att posta en demo i forumet senare 😄

Postat

Tjenare!

Jag har samma ljudkort, buffersize skall stå på det lägsta som går när du skall spela in. öka istället sen när du skall mixa och allt är inspelat:) Så fortsätt köra Asio

Lycka till!🙂

Postat
Tjenare!

Jag har samma ljudkort, buffersize skall stå på det lägsta som går när du skall spela in. öka istället sen när du skall mixa och allt är inspelat:) Så fortsätt köra Asio

Lycka till!😆

nä tyvärr så funkar inte Asio i min bärbara, hur man än ställer in. funkar i stationära dock. nu använder jag mig dessutom av Sonar, då är det bäst att använda sig av WDM. WDM rules 🙂 ...för mig alltså. funkar olika beroende på vad man kör med. har lärt mig det nu.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.