flintan Postat 6 november 2006 Postat 6 november 2006 (redigerat) Varteftersom jag mixar och det blir fler pluggar sÄ gÄr datorn trögare och jag mÄste ha högsta buffer vÀrdet (1024). Blir det en fast fördröjning (för en viss plugin) eller blir det mer fördröjning nÀr man ökar buffer nivÄn? Det hÀr Àr nÄgonting fruktansvÀrt irriterande. SÀg att jag vill lÀgga additativ kompressor eller dist pÄ en eller flera kanaler. Jag skapar ett aux spÄr, lÀgger valfri plugin och skickar önskade kanaler med en send buss pÄ varje kanal. Och vad hÀnder? Jo det blir fasfel sÄ det smÀller och jag mÄste göra pÄ nÄgot annat sÀtt... Hur löser ni problemet? Edit: La till "LE 7.0" i topic. Redigerat 6 november 2006 av flintan
PD77 (oregistrerad) Postat 6 november 2006 Postat 6 november 2006 Hej! Kan du ge ett konkret exempel, t.ex. presentera nĂ„gra kanaler och hur du vidarekopplat. Blir vĂ€ldigt nyfiken sjĂ€lv. Ăr det inte sĂ„ att du Inte kan fĂ„ en sĂ„ kallad typisk send som t.ex. i Logic i Protools? Som jag ser det: Man skickar ju till en aux input och den enda möjligheten man har att balancera med Dry och Wet Ă€r ju i pluggen sjĂ€lv, exepelvis delay (om du nu inte vĂ€ljer t.ex. att skicka till t.ex. bus 1-2 och sen öppna upp bus-1 med pluggar (wet) och bus-2 utan. FĂ„r inte riktigt klĂ€m pĂ„ vad det Ă€r för fasfel du fĂ„r dĂ„. Mvh
flintan Postat 6 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 6 november 2006 (redigerat) Hej! Kan du ge ett konkret exempel, t.ex. presentera nĂ„gra kanaler och hur du vidarekopplat. Blir vĂ€ldigt nyfiken sjĂ€lv. Ăr det inte sĂ„ att du Inte kan fĂ„ en sĂ„ kallad typisk send som t.ex. i Logic i Protools? Som jag ser det: Man skickar ju till en aux input och den enda möjligheten man har att balancera med Dry och Wet Ă€r ju i pluggen sjĂ€lv, exepelvis delay (om du nu inte vĂ€ljer t.ex. att skicka till t.ex. bus 1-2 och sen öppna upp bus-1 med pluggar (wet) och bus-2 utan. FĂ„r inte riktigt klĂ€m pĂ„ vad det Ă€r för fasfel du fĂ„r dĂ„. Mvh Hur menar du med typisk send? En send i ProTools innebĂ€r helt enkelt att du bussar ljudet frĂ„n en kanal antingen före eller efter volymregeln. Delay och reverb effekter brukar inte lida sĂ„ mycket skada av fasfel eftersom det processade ljudet blir sĂ„ pass förvrĂ€ngt i rel. till originalljudet. VĂ€rre Ă€r det med diskretare effekter som kompressorer, dist, eq o.s.v. Ădit: stavasomenkossa Redigerat 6 november 2006 av flintan
Linus Postat 6 november 2006 Postat 6 november 2006 (redigerat) Kort svar: RTAS-pluggarna tar CPU-kraft och din dator orkar inte med berĂ€kningarna nĂ€r du kör lĂ€gsta latency. NĂ€r du höjer buffertnivĂ„n ökar fördröjningen, fast datorn orkar med. Försök snĂ„la med pluggarna och anvĂ€nd om-renderingar med effekterna i AudioSuite sĂ„ mycket du kan. Vad gĂ€ller plugin-delay sĂ„ sker det efter varje effekt. BĂ„de latencykompensation och delaykompensation finns bara i Pro Tools HD. TyvĂ€rr! Kasta in en effekt pĂ„ de rena kanalerna ocksĂ„, typ kompressor med ratio 1:1, sĂ„ förskjuts alltihop och fasfelen försvinner. đČđź Redigerat 6 november 2006 av Linus
PD77 (oregistrerad) Postat 6 november 2006 Postat 6 november 2006 före eller efter volymregeln Hade missat.. sorry. Kul att lÀra sig nÄt nytt.
flintan Postat 6 november 2006 TrÄdstartare Postat 6 november 2006 Kort svar: RTAS-pluggarna tar CPU-kraft och din dator orkar inte med berÀkningarna nÀr du kör lÀgsta latency. NÀr du höjer buffertnivÄn ökar fördröjningen, fast datorn orkar med. Försök snÄla med pluggarna och anvÀnd om-renderingar med effekterna i AudioSuite sÄ mycket du kan. Ok, som jag trodde dÄ. Men det verkar som att vissa plugins ger onödigt mycket latency Àven med mindre buffernivÄ. Problemet med rendering genom AudioSuite Àr att det blir knepigt nÀr man har flera bussar till ett aux spÄr... Det blir onödigt mycket extrajobb. NÀr ska ProTools bygga in "freeze" och "plugin delay compensation"....?
flintan Postat 6 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 6 november 2006 Vad gĂ€ller plugin-delay sĂ„ sker det efter varje effekt. BĂ„de latencykompensation och delaykompensation finns bara i Pro Tools HD. TyvĂ€rr! Jag vet, och hur mycket suger inte det!! Kasta in en effekt pĂ„ de rena kanalerna ocksĂ„, typ kompressor med ratio 1:1, sĂ„ förskjuts alltihop och fasfelen försvinner. đ đ Jo, sĂ„ brukar jag faktiskt göra ibland. Samma effekt ska det helst vara ocksĂ„ (fast utan att den pĂ„verkar ljudet) eftersom olika plugins orsakar olika latency.
PD77 (oregistrerad) Postat 6 november 2006 Postat 6 november 2006 (redigerat) anvÀnd om-renderingar med effekterna i AudioSuite sÄ mycket du kan Lika bra att frÄga dig Linus nÀr vi ÀndÄ har Àmnet pÄ trÄden. Vad skulle du sÀga Àr den stora skillnaden i att anvÀnda en eller flera plugin/s i realtid jÀmfört med i Audiosuite? Exempel: Jag trycker in 5 pluggar pÄ en kanal och spelar in dem pÄ nytt track istÀllet för att i tur och ordning plöja igenom Audiosuite. har för övrigt aldrig testat det sistnÀmnda men vore kul och tidssparande. Redigerat 6 november 2006 av PD77
flintan Postat 6 november 2006 TrÄdstartare Postat 6 november 2006 anvÀnd om-renderingar med effekterna i AudioSuite sÄ mycket du kan Lika bra att frÄga dig Linus nÀr vi ÀndÄ har Àmnet pÄ trÄden. Vad skulle du sÀga Àr den stora skillnaden i att anvÀnda en eller flera plugin/s i realtid jÀmfört med i Audiosuite? Exempel: Jag trycker in 5 pluggar pÄ en kanal och spelar in dem pÄ nytt track istÀllet för att i tur och ordning plöja igenom Audiosuite. har för övrigt aldrig testat det sistnÀmnda men vore kul och tidssparande. Om du spelar in RTAS pluggarna pÄ ett nytt spÄr sÄ fÄr du mer delay för varje plugin. Om du lÀgger dem via AudioSuite blir det ingen delay. Men man kan ju kompensera manuellt för den fördröjning som blir, lite bökigt dock.
Linus Postat 6 november 2006 Postat 6 november 2006 Vad skulle du sĂ€ga Ă€r den stora skillnaden i att anvĂ€nda en eller flera plugin/s i realtid jĂ€mfört med i Audiosuite? Skillnad hur? đ Tja, med AudioSuite krĂ€vs det planering och med RTAS Ă€r det mycket frihet. đ Med RTAS kan jag sitta med effekter redan innan arr-stadiet. Det Ă€r inte sĂ„ kul att sitta med fĂ€rdigklippta tagningar med renderade effekter, och tĂ€nka "Jag skulle inte ha klippt bort bongotrummorna i versen". SĂ„ sitter man dĂ€r och önskar att man kunde dra ivĂ€g klippet sĂ„ att versen kom tillbaka... Fast dĂ„ har man inte renderat in den dĂ€r basskĂ€rande eq:n som man hade lagt in tidigare. "Hur var det nu jag hade stĂ€llt in? Knuffade ner lite vid 1 kHz har jag för mig..."
flintan Postat 6 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 6 november 2006 Tja, med AudioSuite krĂ€vs det planering och med RTAS Ă€r det mycket frihet. đ Lite mer som pĂ„ den gamla goda tiden.. đ Det kan ju faktiskt vara bra för personer med beslutsĂ„ngest att vara tvungen att göra pĂ„ ett visst sĂ€tt...att slippa all denna förbannade valmöjlighet som tekniken erbjuder. Eller? đ
PD77 (oregistrerad) Postat 7 november 2006 Postat 7 november 2006 killnad hur? Tja, med AudioSuite krÀvs det planering och med RTAS Àr det mycket frihet. Med RTAS kan jag sitta med effekter redan innan arr-stadiet. Ok, jag förstÄr era poÀnger. LÄt mig stjÀla lite mer tid frÄn er med detta: Det jag tÀnkte pÄ var; Àr ifall det blir skillnad ljudmÀssigt/kvalitetsmÀssigt pÄ Audiosuite och RTAS. LÄt sÀga att vi har en lÄng produktion pÄ 100 minuter eller mer (för det Àr det det handlar om för mig). DÄ gÄr det antingen skicka in allt i Audiosutie nÄgra gÄnger eller sÄ spelar man in pÄ en ny kanal. Audiosuite gÄr snabbare men blir det lika bra? Funkar det överhuvudtaget med lager pÄ lager? Fanns det inte en funnktion i TDM dÀr man kunde samla ihop fler pluggar i Audiosuite? För övr sÄ jobbar jag i LE om ni undrar. Mvh
Christoffer Bergfors Postat 7 november 2006 Postat 7 november 2006 Audiosuiten gör exakt samma sak som RTAS fast inte i realtid, och sÄledes lÄter Rcomp lika vid samma material och samma instÀllningar oavsett om du kör RTAS eller AS. Den behandlar pÄ samma sÀtt som RTAS pluggarna i den ordningen du kör dom. Om du har 100 minuter musik sÄ tar det ju sÄ lÄng tid att spela ner en kanal. FörstÄr inte varför det skulle vara att föredra jÀmfört med att brÀnna fast en audiosuite. Se bara till att nyttja playlists sÄ du kan gÄ tillbaka om du önskar.
flintan Postat 7 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 7 november 2006 (redigerat) Funkar det överhuvudtaget med lager pĂ„ lager? Javisst. Se bara till att du lĂ€gger pluggarna i samma ordning. StĂ€ll in det ljud du vill ha i RTAS lĂ€ge, gör en preset "spara som" och öppna den i AudioSuite...en manuell freeze. Men Ă„ter till huvudfrĂ„gan. Ăr det inte fler som har problem med det hĂ€r? Sitter alla pĂ„ asfeta datorer och kan mixa i 64 samples elle?? Redigerat 7 november 2006 av flintan
Linus Postat 7 november 2006 Postat 7 november 2006 Men Ă„ter till huvudfrĂ„gan. Ăr det inte fler som har problem med det hĂ€r? JodĂ„, visst Ă€r det det.
kartan Postat 7 november 2006 Postat 7 november 2006 Om man vill sĂ„ kan man ju lĂ€sa den hĂ€r: http://akmedia.digidesign.com/support/docs...LE&MP_29303.pdf Jag kĂ€nde iaf sjĂ€lv att jag hade dĂ„lig koll pĂ„ hur det hĂ€r egentligen funkar đ
ynot Postat 7 november 2006 Postat 7 november 2006 (redigerat) Om man vill sĂ„ kan man ju lĂ€sa den hĂ€r:http://akmedia.digidesign.com/support/docs...LE&MP_29303.pdf Jag kĂ€nde iaf sjĂ€lv att jag hade dĂ„lig koll pĂ„ hur det hĂ€r egentligen funkar đ Tack för lĂ€nken đ Redigerat 7 november 2006 av ynot
chrisB Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 PT "talar om" hur mkt spÄret Àr förskjutet i samples. sÄ det Àr lÀtt att flytta audiospÄret lika mkt för att fÄ det rÀtt igen.
flintan Postat 8 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 8 november 2006 Om man vill sĂ„ kan man ju lĂ€sa den hĂ€r:http://akmedia.digidesign.com/support/docs...LE&MP_29303.pdf Jag kĂ€nde iaf sjĂ€lv att jag hade dĂ„lig koll pĂ„ hur det hĂ€r egentligen funkar đ Tack. Jag visste inte att man sĂ„ enkelt kan se hur mycket delay det blir. đ KĂ€nns lite ljusare.. DĂ€remot sĂ„ gĂ„r det vĂ€l bara, om jag förstĂ„tt saken rĂ€tt, att flytta ljudet framĂ„t med pluggen "TimeAdjuster", vilket kĂ€nns lite bakvĂ€nt. Visst, jag Ă€r med pĂ„ principen att man förskjuter den oprocessade signalen lika mycket som den processade. Nackdelen med detta (förutom extrajobbet) Ă€r att jag mĂ„ste skapa en speciell aux kanal dit jag bussar det "rena" ljudet bara för att kunna fördröja det. Vissa plugins (och speciellt med mĂ„nga pluggar i rad) adderar dessutom sĂ„ pass mycket delay att det kan börja bli otajt. Lösningen isĂ„fall Ă€r vĂ€l att fördröja alla andra spĂ„r som inte har dessa plugins. Men det blir ett sjuhelsikes massa rĂ€knande pĂ„ samples för varje ny plugg man lĂ€gger....
chrisB Postat 8 november 2006 Postat 8 november 2006 du kan flytta ljudet rent fysiskt ocksÄ. bakÄt och framÄt. stÀll in Nudge pÄ samples och anvÀnd + eller - ett annat tips Àr att inte lÀgga kompressor etc som har delay inbyggt pÄ en Aux kanal.
flintan Postat 8 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 8 november 2006 du kan flytta ljudet rent fysiskt ocksĂ„. bakĂ„t och framĂ„t. stĂ€ll in Nudge pĂ„ samples och anvĂ€nd + eller - ett annat tips Ă€r att inte lĂ€gga kompressor etc som har delay inbyggt pĂ„ en Aux kanal. Jo det gĂ„r ju att lösa pĂ„ olika sĂ€tt. Tack för hjĂ€lpen! đ
kartan Postat 9 november 2006 Postat 9 november 2006 (redigerat) Tack. Jag visste inte att man sĂ„ enkelt kan se hur mycket delay det blir.đKĂ€nns lite ljusare.. Det visste inte jag heller đ Men nu vet jag, tur att nĂ„gon tog upp det, annars skulle man sĂ€kert aldrig fĂ„tt veta. haha. Redigerat 9 november 2006 av kartan
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.