analog_vince Postat 6 november 2006 Postat 6 november 2006 Hej! Har ett audiospĂ„r med sĂ„ng, dvs en entonig robotröst. Vill nu kunna styra sĂ„ngmelodin pĂ„ det spĂ„ret. Har sĂ„ngmelodin pĂ„ ett midispĂ„r. Kan jag göra det med hjĂ€lp vocodern i Cubase SX3? AlltsĂ„ lĂ„ta midinoterna styra dom olika tonhöjderna sĂ„ audiospĂ„ret med "robotsĂ„ngen" Ă€ndras till tonerna av midispĂ„ret? Har för mig att jag har lĂ€st om detta i ett nummer sv Studio men sjĂ€lvklart hittar jag inte just det numret av alla jag sparat đ Tacksam för svar.
Majken Postat 6 november 2006 Postat 6 november 2006 Det finns tvÄ varianter, det ena Àr att du lÀgger vocoder-pluggen direkt pÄ sÄngspÄret och sedan vÀljer vocodern som midi utgÄng pÄ midi spÄret. Det andra Àr att du skapar ett gruppspÄr dÀr du lÀgger vocodern. VÀlj sedan gruppspÄret som utgÄng pÄ sÄngspÄret och panorera det lÀngst till vÀnster. Aktivera sedan ett vst-instrument som spelar upp melodislingen, koppla utgÄngen till gruppspÄret men panorera lÀngst till höger. Alternativt ska panoreringarna vara tvÀrtom, sÄngen till höger och synten till vÀnster. /Majken
analog_vince Postat 6 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 6 november 2006 Tack för snabbt och tydligt svar đ Funkar ju alldeles utmĂ€rkt. En liten frĂ„ga dock. Om jag vill ha karaktĂ€ren pĂ„ sjĂ€lva audiospĂ„ret mer Ă€n sjĂ€lva vocodern, Ă€r detta mĂ€jligt? För som det Ă€r nu feedar vĂ€l bĂ„de audiospĂ„ret och midispĂ„ret vocodern sĂ„ att det Ă€r den som blir resultatet ljudmĂ€ssigt? Har nĂ€mligen en rĂ€tt sjysst "speak and spell" robotröst som nu gĂ„r förlorad med vocodern.
analog_vince Postat 6 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 6 november 2006 MĂ€rker nu att Ă€ven det synthljudet man vĂ€ljer pĂ„verkar vocodern (sĂ„klart). Kan sitta med det hĂ€r hela dagen đ
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 6 november 2006 Postat 6 november 2006 Tror knappen som reglerar hur mycket av originalrösten som ska höras heter Voice thru. Kan ha fel & kan ha missförstÄtt dig.
analog_vince Postat 6 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 6 november 2006 Precis, den heter "talk thru". Men det Ă€r iofs original sĂ„ngen dvs audiospĂ„ret jag vill behĂ„lla. Bara styra tonhöjden med hjĂ€lp av vocodern och midispĂ„ret. Ăr det hĂ€r mer en autotuneplug frĂ„ga kanske? Men det hĂ€r lĂ„ter sĂ„pass coolt att jag fortsĂ€tter med vocodern đ
Linus Postat 6 november 2006 Postat 6 november 2006 Men det Àr iofs original sÄngen dvs audiospÄret jag vill behÄlla. Bara styra tonhöjden DÄ ska du inte ha vocoder, nej.
Lindeberg Postat 6 november 2006 Postat 6 november 2006 (redigerat) AnvĂ€nd en vocoder med fler band Ă€n Cubase egen sĂ„ lĂ„ter det mer likt modulatorn. Ett tips Ă€r ocksĂ„ att sĂ€tta envelopföljaren pĂ„ snabbast möjliga. edit: Och lite vitt brus i carriern hjĂ€lper till. đ Redigerat 6 november 2006 av Dumb Dan
analog_vince Postat 6 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 6 november 2006 AnvĂ€nd en vocoder med fler band Ă€n Cubase egen sĂ„ lĂ„ter det mer likt modulatorn. Ett tips Ă€r ocksĂ„ att sĂ€tta envelopföljaren pĂ„ snabbast möjliga. edit: Och lite vitt brus i carriern hjĂ€lper till. đ Japp. MĂ€rkte att vitt brus hjĂ€lpte mycket för att fĂ„ fram tydligheten đ Har bara vocodern som medföljer Cubase men fĂ„r lĂ€ra mig den sĂ„ ska det nog lĂ„ta snyggt. Orange Vocoder Ă€r ju en annan variant som man kanske ska slĂ„ till pĂ„? Har den mer möjligheter Ă€n den som medföljer cubase? Som vanligt, med för mĂ„nga pluggar blir man bara förvirrad đ
Linus Postat 6 november 2006 Postat 6 november 2006 Köp Melodyne istÀllet, eftersom du bara vill korrigera toner.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.