Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har ett audiospÄr med sÄng, dvs en entonig robotröst. Vill nu kunna styra sÄngmelodin pÄ det spÄret.

Har sÄngmelodin pÄ ett midispÄr.

Kan jag göra det med hjÀlp vocodern i Cubase SX3? AlltsÄ lÄta midinoterna styra dom olika tonhöjderna sÄ audiospÄret med "robotsÄngen" Àndras till tonerna av midispÄret?

Har för mig att jag har lĂ€st om detta i ett nummer sv Studio men sjĂ€lvklart hittar jag inte just det numret av alla jag sparat 🙂

Tacksam för svar.

Annons
Postat

Det finns tvÄ varianter, det ena Àr att du lÀgger vocoder-pluggen direkt pÄ sÄngspÄret och sedan vÀljer vocodern som midi utgÄng pÄ midi spÄret.

Det andra Àr att du skapar ett gruppspÄr dÀr du lÀgger vocodern. VÀlj sedan gruppspÄret som utgÄng pÄ sÄngspÄret och panorera det lÀngst till vÀnster. Aktivera sedan ett vst-instrument som spelar upp melodislingen, koppla utgÄngen till gruppspÄret men panorera lÀngst till höger.

Alternativt ska panoreringarna vara tvÀrtom, sÄngen till höger och synten till vÀnster.

/Majken

Postat

Tack för snabbt och tydligt svar 🙂 Funkar ju alldeles utmĂ€rkt.

En liten frÄga dock. Om jag vill ha karaktÀren pÄ sjÀlva audiospÄret mer Àn sjÀlva vocodern, Àr detta mÀjligt? För som det Àr nu feedar vÀl bÄde audiospÄret och midispÄret vocodern sÄ att det Àr den som blir resultatet ljudmÀssigt?

Har nÀmligen en rÀtt sjysst "speak and spell" robotröst som nu gÄr förlorad med vocodern.

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Tror knappen som reglerar hur mycket av originalrösten som ska höras heter Voice thru. Kan ha fel & kan ha missförstÄtt dig.

Postat

Precis, den heter "talk thru". Men det Ă€r iofs original sĂ„ngen dvs audiospĂ„ret jag vill behĂ„lla. Bara styra tonhöjden med hjĂ€lp av vocodern och midispĂ„ret. Är det hĂ€r mer en autotuneplug frĂ„ga kanske?

Men det hĂ€r lĂ„ter sĂ„pass coolt att jag fortsĂ€tter med vocodern 🙂

Postat
Men det Àr iofs original sÄngen dvs audiospÄret jag vill behÄlla. Bara styra tonhöjden

DĂ„ ska du inte ha vocoder, nej.

Postat (redigerat)

AnvÀnd en vocoder med fler band Àn Cubase egen sÄ lÄter det mer likt modulatorn. Ett tips Àr ocksÄ att sÀtta envelopföljaren pÄ snabbast möjliga.

edit: Och lite vitt brus i carriern hjĂ€lper till. 🙂

Redigerat av Dumb Dan
Postat
AnvÀnd en vocoder med fler band Àn Cubase egen sÄ lÄter det mer likt modulatorn. Ett tips Àr ocksÄ att sÀtta envelopföljaren pÄ snabbast möjliga.

edit: Och lite vitt brus i carriern hjĂ€lper till. 🙂

Japp. MĂ€rkte att vitt brus hjĂ€lpte mycket för att fĂ„ fram tydligheten 🙂

Har bara vocodern som medföljer Cubase men fÄr lÀra mig den sÄ ska det nog lÄta snyggt.

Orange Vocoder Àr ju en annan variant som man kanske ska slÄ till pÄ? Har den mer möjligheter Àn den som medföljer cubase?

Som vanligt, med för mĂ„nga pluggar blir man bara förvirrad 😕

Postat

Köp Melodyne istÀllet, eftersom du bara vill korrigera toner.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.