Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har tänkt ersätta de små separata högtalarna till en vanlig ganska ny ministereo (integrerad förstärkare, cd, kassett och radio) med ett par större äldre högtalare. På de små är det en röd och en svart kabel, men på de stora är dessa kablar helt grå. Hur vet jag vilken av dessa grå som ska in i förstärkarens röda resp svarta ingång? Inget av budgethögtalarparen ger möjlighet att byta ut kablarna eftersom de försvinner in i högtalarna och bakstycket är limmat.

Självklart har jag redan provspelat med de större högtalarna och det funkar bra men spelar det då någon roll med röd och svart? Kan något ta skada eller låta sämre om jag blandar ihop röd och svart?

Mitt kunnande tycks vara på topp med en sådan här fråga 😄

Annons
Postat

På de helgrå kablarna, har du troligen en liten "rygg" på den ena ledaren, medan den andra är slät för att visa polariteten... Vilken som är vilken är svårt att säga, eftersom det nog inte är så enhetligt som man kunde önska - men det är helt säkert samma på två likadana högtalare.

Det som händer om du kopplar dem på fel håll, är att allting brinner upp omedelbart, så spring snabbt därifrån när du ska testa och var beredd på att dra ut nätkabeln kvickt som 17 för att begränsa skadorna... 😄

Nej, så illa är det faktiskt inte 😉 , utan det enda som händer, är att polariteten blir fel och att du kommer att få utsläckning (försvagning) av frekvenser i mycket högre utsträckning än du har annars - framför allt i basen.

Du kan testa polariteten om du kan känna på baselementets membran vilket håll det går åt. Om du har ett ensamt ljud, som exempelvis en bastrumma som spelar enstaka slag, så rör sig konen på baselementet utåt direkt vid tillslaget om det är kopplat med rätt fas - och inåt om det är fel. Det kan inte vara inbakat i musik - för då rör det sig på andra sätt också och det blir svårare att känna...

Postat (redigerat)

spelar ingen roll om du polvänder ...bara du gör lika på båda haha hjälper inte dig så mycket 😄

Känn om det finns en fasning eller utstickande kant på den ena av dom båda grå kablarna, iså fall bestämm dig för om du skall sätta den till röd eller svart.

Spelar ingen roll om du sätter den til röd eller svart bara du gör lika på båda högtalarna.

Finns det ingen fasning/kant kan du alltid tästa med ett 1,5 volts batteri förutsatt att du kan se Högtalarelementen.

Koppla högtalarkablarna till batteriet och se hur konen rör sig (ut eller in) sen gör du lika dant på den andra.

Högtalare drivs av växelström vilket gör att dom i vanliga fall rör sig lika mycket ut som in men kopplar du ett batteri (likström) så kommer konen att stanna i ett läge ut eller in, på så sätt kan du bestämma polariteten.

Redigerat av Altzi
Postat

Tack så mycket Claes och Altzi!

Jo mycket riktigt så är det en LITEN tunn kant längs den ena grå kabeln på varje högtalare. Jag hade aldrig sett den om ni inte sagt något. Jag tyckte den ena högtalaren spelade lite svagare när jag lyssnade tidigare idag. Jag ska kolla kopplingarna och provspela imorgon igen för att se om jag märker någon skillnad. Petiga grannar.

Då har man lärt sig nåt nytt igen 😄

Postat
Koppla högtalarkablarna till batteriet och se hur konen rör sig (ut eller in) sen gör du lika dant på den andra.

Högtalare drivs av växelström vilket gör att dom i vanliga fall rör sig lika mycket ut som in men kopplar du ett batteri (likström) så kommer konen att stanna i ett läge ut eller in, på så sätt kan du bestämma polariteten.

Och om vi ska vara petiga så är det alltså rätt när konen rör sig utåt. D.v.s. när du har plus på batteriet på plusledaren (den röda) så rör sig baskonen utåt.

Men det blir som redan sagts egentligen ingen hörbar skillnad om du vänder plus och minus så länge båda högtalarna har samma polvändning.

Postat
Jag tyckte den ena högtalaren spelade lite svagare när jag lyssnade tidigare idag.

Då finns det kanske risk att de är felvända. Om du lyssnar mitt emellan högtalarna med lika långt avstånd till varje så känns det lite som att ha lock för ena örat när det är fasfel.

Postat

Batterimetoden kan vara lite riskabel när det handlar om en komplett högtalare. När det är enbart ett baselement som ska testas, så är det helt riskfritt, men diskanten är mycket känsligare - och den är ju också inkopplad om man testar med ett batteri på kabeln som kommer ut från högtalarlådan... 😉

Postat
Batterimetoden kan vara lite riskabel när det handlar om en komplett högtalare. När det är enbart ett baselement som ska testas, så är det helt riskfritt, men diskanten är mycket känsligare - och den är ju också inkopplad om man testar med ett batteri på kabeln som kommer ut från högtalarlådan... 😉

Fast i 99% av alla passiva högtalare sitter en kondensator i serie med diskanten som blockar all DC ström.

Annars skulle de flesta diskanter också gå sönder när man spelar vanlig musik.. d.v.s. om så låga "bastoner" som 0 Hz skulle få passera..

Postat

Fast i 99% av alla passiva högtalare sitter en kondensator i serie med diskanten som blockar all DC ström.

Annars skulle de flesta diskanter också gå sönder när man spelar vanlig musik.. d.v.s. om så låga "bastoner" som 0 Hz skulle få passera..

😮

Tänkte inte på det, utan bara på en oskyddad diskant. Börjar kanske bli trött... 🙂

Glöm alltså mitt förra inlägg och kör gärna med batteriet. Det blir enklast att se då.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.