Jump to content
Annons

mitt audigy 2 beter sig jättekonstigt!

Recommended Posts

kräl (oregistrerad)
Postat

Hjälp! Jag har ett problem, och det dök upp nyss. Jag har haft mitt ljudkort i flera år, och det har aldrig varit några problem. MEN:

Idag upptäckte jag att det känns som om det ligger ett högst ofrivilligt cut-off filter över alla wav-ljud jag spelar. T.ex. windows ping när jag ställer om volymen i task-baren. Det lustiga är att om jag samtidigt spelar en mp3a i t. ex. winamp så spelas IBLAND alla frekvenser upp av ljudet. Även om jag browsar samples i fruityloops (som jag använder rätt ofta) märker jag samma tendens. Även här försvinner "cut off"en om jag samtidigt kör en mp3a i winamp i bakgrunden.

Ljudet är allmänt svajigt och det är fruktansvärt irriterande. Jag har testat att ladda hem nya drivrutiner, byta PCI-port till en jag vet funkar, avinstallerat ett andra ljudkort och tagit det ur datorn, men ingenting verkar funka.

Någon som har varit med om samma problem? Håller mitt gamla audigy på att ge upp för gott?

Annons
Postat

Någon tipsade nyligen om att stänga av "windows ljud" eftersom de ljuden har en lägre samplingsfrekvens.

Kan vara värt att testa iallafall:

Kontrollpanelen/Ljud och Ljudenheter/fliken Ljud. välj "inga ljud" som ljudschema.

kräl (oregistrerad)
Postat

Tack för tipset! jag testade, och nu slipper jag alla störiga windows-ljud, men tyvärr så kvarstår problemet!

det känns precis som att det finns en cut off som är sidechainad till winamps utvolym.. Spelar inte winamp alls så läggs locket på och allt låter burk:(

Postat

Det kan inte vara din lyssning som är problemet då? testat med hörlurar?

Hursomhelst skulle jag nog rekommendera att du investerar i ett nytt kort om du har ekonomi till det.

kräl (oregistrerad)
Postat

Jo, det hade väl varit den bästa lösningen, men jag är student....

Lyssningen är det inget fel på, för allt ljud som kommer ur winamp låter som det brukar..förutom att jag ibland tycker att det är svajigt, men det kan vara inbillning.

kräl (oregistrerad)
Postat

Okej, jag tar tillbaka, det var lyssningen. Min förstärkare överansträngde sig nog lite igår, så efter en omstart så var allt tillbaka som vanligt!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.